17 مه 2024- یک تحقیق جدید نشان داد که رژیم کتوژنیک مداوم و طولانی مدت ممکن است باعث پیری یا پیری سلول‌ها در بافت‌های طبیعی شود که پیامدهای خاصی برای عملکرد قلب و کلیه دارد. اما وقفه های برنامه ریزی شده در رژیم غذایی کتو می تواند به پیشگیری از این وقایع کمک کند.

یک رژیم سختگیرانه ی «keto-friendly» که برای کاهش وزن و دیابت محبوب شده است، بسته به رژیم غذایی و فرد، ممکن است چندان هم دوستانه نباشد.

مطالعه ی جدیدی که توسط محققان مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو انجام شد، نشان داد که رژیم غذایی کتوژنیک طولانی مدت مستمر ممکن است باعث پیری یا پیری سلول‌ها در بافت‌های طبیعی شود و به ویژه بر عملکرد قلب و کلیه تأثیر بگذارد. با این حال، طبق این تحقیق، یک رژیم غذایی کتوژنیک متناوب، همراه با توقف برنامه ریزی شده یا "استراحت کتو" به دلیل پیری سلول ها، هیچ اثر پیش التهابی از خود نشان نداد.

این یافته ها دارای مفاهیم بالینی قابل توجهی هستند که نشان می دهد اثر مفید رژیم کتوژنیک ممکن است با استراحت های برنامه ریزی شده افزایش یابد.

دکتر دیوید گیوس، رئیس بخش تحقیقات و استاد دپارتمان رادیوتراپی انکولوژی در دانشکده پزشکی جو آر و ترزا لوزانو لانگ در UT Health San Antonio، و معاون مدیر سرطان برای تحقیقات ترجمه در مرکز سرطانموسسه Mays، گفت: برای درک اهمیت این موضوع مهم است که بدانید 13 میلیون آمریکایی از یک رژیم غذایی کتوژنیک استفاده می کنند و ما می گوییم که شما باید در این رژیم وقفه هایی داشته باشید، در غیر این صورت ممکن است عواقب طولانی مدتی در انتظار شما باشد.

دکتر گیوس نویسنده اصلی این مطالعه جدید است که با عنوان "رژیم غذایی کتوژنیک باعث پیری سلولی وابسته بهp53 در اندام های مختلف می شود" در 17 می در مجله Science Advances منتشر شد.

خیلی بیشتر از یک چیز خوب؟

رژیم کتوژنیک، که عموماً به عنوان keto-friendly شناخته می شود، یک رژیم غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات است که منجر به تولید کتون می شود، نوعی ماده شیمیایی که کبد هنگام تجزیه چربی ها تولید می کند. در حالی که رژیم کتوژنیک بیماری های خاصی را بهبود می بخشد و برای کاهش وزن محبوب شده است، اثرات پیش التهابی نیز از آن گزارش شده است.

این مطالعه جدید نشان داد که پیری سلولی در اندام های مختلف از جمله قلب و کلیه در موش هایی که با دو رژیم غذایی کتوژنیک مختلف، در سنین مختلف تغذیه شدند، القا شده است. با این حال، این پیری سلولی توسط یک senolytic یا دسته‌ای از مولکول‌های کوچک که می‌توانند سلول‌های پیری را از بین ببرند، حذف شد و با تجویز یک رژیم غذایی کتوژنیک متناوب از آن جلوگیری شد.

دکتر Gius، گفت: از آنجایی که پیری سلولی در آسیب شناسی بیماری اندام نقش دارد، نتایج ما پیامدهای بالینی مهمی برای درک استفاده از رژیم کتوژنیک دارد. مانند سایر مداخلات تغذیه ای، شما باید «یک دوره ی استراحت از رژیم کتو» را در نظر بگیرید.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2024/05/240517164103.htm