طبق یک مطالعه ی جدید، راه رفتن سریعتر می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

محققان با مرور 10 مطالعه تاثیر سرعت راه رفتن را بر خطر ابتلا به دیابت بررسی کرده و دریافتند افرادی که سریعتر از 3 کیلومتر در ساعت (1.86 مایل در ساعت) راه می‌روند، کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند، در حالی که خطر ابتلا به دیابت در افرادی که با گام‌های سریع‌تر راه می روند- بیش از 6 کیلومتر در ساعت (3.7 مایل در ساعت)- تا 39 درصد کاهش می یابد.

طبق گزارش فدراسیون بین المللی دیابت، حدود 537 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند.محققان ادعا می کنند که تعداد مبتلایان به دیابت تا سال 2050 به 1.3 میلیارد خواهد رسید.

در حالی که فعالیت بدنی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است، محققان کالج امپریال لندن، دانشگاه علوم پزشکی ایران و کالج دانشگاه نیو اسلو در نروژ، به دنبال تعیین سرعت بهینه راه رفتن برای جلوگیری از این بیماری بودند.

این تیم ده مطالعه ی منتشر شده بین سال‌های 1999 تا 2022 را بررسی کردند که شامل دوره‌های پیگیری بین 3 تا 11 سال بودند.در مجموع حدود 508121 فرد بالغ از سراسر بریتانیا، ژاپن و ایالات متحده وارد این مطالعه شدند.

محققان دریافتند که پیاده روی با سرعت 3 تا 5 کیلومتر در ساعت در مقایسه با پیاده روی با سرعت کمتر از 3 کیلومتر در ساعت، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را 15 درصد کاهش می دهد.خطر ابتلا به دیابت با پیاده روی با سرعت بالاتر، بیشتر کاهش می یابد، به طوری که یک پیاده روی نسبتاً سریع بین 5 تا 6 کیلومتر در ساعت با 24٪ خطر کمتر همراه است.همچنین خطر ابتلا به این عارضه در افرادی که با سرعت بیش از 6 کیلومتر در ساعت راه می رفتند، 39 درصد کمتر بود.

محققان گفتند: «در حالی که استراتژی‌های فعلی برای افزایش کل زمان پیاده‌روی مفید است، ممکن است تشویق افراد به راه رفتن با سرعت‌های بالا‌تر برای افزایش بیشتر مزایای سلامتی پیاده‌روی، منطقی باشد».

آنها همچنین گفتند: افرادی که دارای سرعت راه رفتن بیشتری هستند، به احتمال زیاد تناسب اندام، توده عضلانی بیشتر و سلامت کلی بهتری دارند.

محققان برخی از محدودیت‌های کار خود را تصدیق کردند، از جمله اینکه سه مطالعه ی گنجانده شده در تجزیه و تحلیل آن‌ها  دارای خطر متوسط سوگیری بودند، در حالی که هفت مطالعه ی دیگر دارای خطر جدی سوگیری بودند.

نیل گیبسون، مشاور ارشد فعالیت بدنی در Diabetes UK، گفت: «این مطالعه آنچه را که قبلاً می‌دانستیم، تایید کرد و نشان داد که فعالیت بدنی، که می‌تواند شامل پیاده‌روی سریع باشد، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند و افزایش شدت فعالیت مانند راه رفتن سریعتر، فواید سلامت کلی بیشتری به همراه دارد.

وی افزود: ما از تحقیقات بیشتر برای تأیید اینکه آیا و تا چه حد افزایش سرعت پیاده روی تأثیرات مثبت آن را بر کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 افزایش می دهد، استقبال می کنیم.

پیاده‌روی، ورزشی بدون هزینه و ساده است و بیشتر مردم می‌توانند آن را در فعالیت‌های معمول خود مانند رفتن به محل کار، خرید و بازدید از دوستان ادغام کرد.

"در حالی که معمولاً برای افزایش سلامتی پیشرفت به سرعت بیشتر توصیه می شود، مهم است که افراد با سرعتی که بتوانند حرکت خود را مدیریت کنند و برای آنها مناسب است، قدم بردارند."

منبع:

https://www.independent.co.uk/news/health/diabetes-walk-pace-study-type-2-b2455264.html