8 مه 2024 - در مطالعه‌ای که اخیراً در ژورنال Scientific Reports منتشر شد، محققان ارتباط بین مصرف گوشت قرمز، فرآوری‌شده و گوشت سفید و احتمال ابتلا به آسیب کلیوی و نفروپاتی دیابتی(DN)  را مورد بررسی قرار دادند.

پیشینه

نفروپاتی دیابتی یک عارضه شدید دیابت شیرین (DM) است که باعث افزایش عوارض و مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت می شود. با افزایش شیوع دیابت، نفروپاتی دیابتیشایع تر شده است و نیاز به استراتژی های پیشگیرانه ی موثر را برجسته کرده است.

این وضعیت با افزایش فشار خون (BP)، کاهش عملکرد کلیه، و آلبومینوری قابل توجه مشخص می شود که می تواند به مرحله نهایی بیماری کلیوی (ESRD) برسد. رژیم های غذایی سرشار از گوشت های قرمز و فرآوری شده با افزایش استرس اکسیداتیو و التهاب، عواملی که در ایجاد DN نقش دارند، مرتبط هستند.

تحقیقات بیشتری برای روشن کردن مکانیسم‌هایی که مصرف گوشت بر توسعه DN تأثیر می‌گذارد و کسب اطلاعات برای توصیه‌های غذایی برای جمعیت‌های در معرض خطر مورد نیاز است.

در مورد این مطالعه

در مطالعه ی حاضر، 210 شرکت‌کننده 30 تا 65 ساله که همگی سابقه 3 تا 10 سال ابتلا به دیابت نوع 2 را داشتند، بین ژوئیه تا دسامبر 2016 انتخاب شدند. این گروه شامل 105 نفر در گروه آزمایش و تعداد مساوی از افراد در گروه کنترل بود که همه بر اساس معیارهای انجمن دیابت آمریکا بررسی و بیماری آنها تشخیص داده شد.

شرکت کنندگان با بیماری های همراه قابل توجه یا داده های غذایی متناقض از مطالعه حذف شدند. اندازه‌گیری‌های آنتروپومتریک تحت شرایط کنترل‌شده به‌دست آمد و متخصصان تغذیه با استفاده از پرسشنامه بسامد غذایی معتبر(FFQ) دریافت‌های غذایی را ارزیابی کردند.

این مطالعه مصرف گوشت را به گوشت قرمز (از جمله گوشت گاو، گوسفند و گوشت‌های مختلف اعضای بدن)، گوشت سفید (شامل مرغ و ماهی) و گوشت‌های فرآوری شده (مانند سوسیس و کالباس و ماهی کنسرو شده) طبقه‌بندی کرد که با استفاده از اندازه‌گیری‌های خانگی به گرم روزانه، تبدیل شد.

عملکرد کلیه از طریق میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR) و سطوح نیتروژن اوره خون (BUN) ارزیابی شد، در حالی که DN با نسبت آلبومین به کراتینین 30 میلی گرم بر گرم یا بالاتر در یک نمونه ادرار تصادفی شناسایی شد.

 فشار خون و نشانگرهای بیوشیمیایی شامل قند خون ناشتا، پروفایل لیپیدی و آزمایش عملکرد کلیه نیز ثبت شد. اطلاعات دموگرافیک و سطح فعالیت بدنی شرکت کنندگان از طریق پرسشنامه ثبت شد.

تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از SPSS، با استفاده از رگرسیون لجستیک برای بررسی ارتباط بین مصرف گوشت و DN، با تنظیم برای متغیرهایی مانند سن، فعالیت بدنی و سابقه پزشکی انجام شد.

این مطالعه با رضایت شرکت‌کنندگان و تاییدیه دانشگاه علوم پزشکی تهران، دستورالعمل‌های اخلاقی را رعایت کرد.

نتایج این مطالعه

در این مطالعه ی مورد-شاهدی، 210 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 شرکت کردند. مشخصات بالینی، میانگین سنی 55.37 سال، میانگین وزن 72.49 کیلوگرم و میانگین شاخص توده بدنی 28.09 کیلوگرم بر متر مربع را نشان داد.

تقریباً نیمی از شرکت کنندگان سابقه ی نفروپاتی داشتند، در حالی که 22.4٪ بیماری قلبی عروقی(CVD)  را گزارش کردند.

رفتارهای غذایی و پروفایل های سلامت عمومی با توجه به سطوح مصرف گوشت متفاوت بود. سطح قند خون ناشتا (FBS) و کراتینین  (Cr)در شرکت کنندگانی که گوشت قرمز بیشتری مصرف می کردند، به طور قابل توجهی افزایش داشت.

مصرف گوشت سفید با فشار خون دیاستولیک (DBP) و کلسترول تام (TC) در افراد گروه آزمایش، همبستگی معکوس داشت که نشان دهنده مزایای بالقوه ی قلبی عروقی آنها است.

افزایش مصرف گوشت سفید با کاهش سطح هموگلوبین A1c، تری گلیسیرید (TG) و آلبومین در افراد کنترل مرتبط بود. در مقابل، مصرف بیشتر گوشت های فرآوری شده با سطوح بالاتر FBS و کراتینین در هر دو گروه همراه بود.

تجزیه و تحلیل تغذیه ای، تنظیم شده برای سن و انرژی، ارتباط قابل توجهی را بین مصرف گوشت قرمز و مواد مغذی مختلف مانند چربی کل، ویتامین‌های متعدد و مواد معدنی نشان داد.

به طور مشابه، مصرف گوشت های سفید و فرآوری شده به طور قابل توجهی با افزایش سطوح اسیدهای چرب مفید و سایر مواد مغذی مرتبط بود که تأثیرات تغذیه ای پیچیده ی این انتخاب های غذایی را برجسته می کند.

این مطالعه از رگرسیون لجستیک باینری برای بررسی رابطه بین مصرف گوشت و DN، محاسبه سن، انرژی دریافتی، سطوح آلبومین، Hb، فعالیت بدنی، سابقه CVD و مدت زمان دیابت استفاده کرد.

مصرف بالای گوشت قرمز مستقیماً با افزایش خطر ابتلا به DN مرتبط بود و پس از تعدیل عوامل مخدوش کننده، اهمیت آن حفظ شد. برعکس، مصرف بالای گوشت سفید با کاهش 80 درصدی احتمالDN  همراه بود، یک اثر محافظتی که در مدل‌های تنظیم‌شده همچنان ادامه داشت.

با این حال، مصرف زیاد گوشت فرآوری شده اثرات منفی گوشت قرمز را منعکس می کرد و شانس DN و سایر نشانگرهای مرتبط با کلیه را افزایش داد.

مصرف بیشتر گوشت قرمز همچنین به طور قابل توجهی با افزایش خطر ابتلا به میکروآلبومینوری و آلبومینوری شدید، حتی پس از تعدیل نتایج، مرتبط بود. در مقابل، افزایش مصرف گوشت سفید به طور مداوم با کاهش خطرات میکروآلبومینوری و آلبومینوری شدید، مرتبط بود.

مصرف گوشت فرآوری شده به طور مشابه احتمال پیامدهای نامطلوب کلیه را افزایش داد.

تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که مصرف بالای گوشت قرمز و فرآوری شده با کاهش GFR و افزایش BUN مرتبط است، که بر تأثیرات بالقوه ی کلیوی این انتخاب‌های غذایی تأکید دارد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240508/Study-identifies-strong-link-between-red-processed-meat-intake-and-severe-kidney-damage-in-diabetic-women.aspx