به عنوان یک پزشک که افتخار 20 سال فعالیت در حوزه ی آگاهی رسانی، تشخیص و درمان دیابت را  در رزومه ی خود دارم، می توانم به جرات بگویم که ما در استان مازندران بیشترین تلاش خود را در این زمینه معطوف کرده ایم. شاید از بین تمام بیماری های مرتبط با شیوه ی زندگی، دیابت دردناک ترین آنها با بیشترین عوارض باشد.

چهارده نوامبر، همزمان با کشف انسولین که به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است، فرصتی مغتنم است تا شعار اختصاصی کمپین امسال را به گوش همه ی مردم برسانیم:

"از خطر ابتلای خود به دیابت و روش های مقابله با این خطر آگاه شوید"

هر سال، کمپین روز جهانی دیابت که با لوگوی دایره آبی نشان داده می شود بر یک موضوع اختصاصی تمرکز می کند که برای یک یا چند سال اجرا می گردد. روز جهانی دیابت، بزرگ‌ترین کمپین آگاهی رسانی به جهانیان در مورد دیابت است که بیش از 1 میلیارد نفر مخاطبان جهانی را در بیش از 160 کشور جهان جذب می‌کند. موضوع روز جهانی دیابت از سال 2021 تا 2023 "دسترسی به مراقبت از دیابت یا Access to Diabetes Care" بوده است.

در سال 2023، این کمپین بر اهمیت دانستن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای کمک به تأخیر یا جلوگیری از این بیماری و برجسته کردن تأثیر عوارض مرتبط با دیابت و اهمیت دسترسی به اطلاعات و مراقبت مناسب برای اطمینان از درمان و مدیریت به موقع، تمرکز دارد:

· برای افراد در معرض خطر دیابت نوع 2، دانستن خطر و اقداماتی که باید انجام دهند به منظور پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان به موقع، مهم است.

· برای افراد مبتلا به دیابت، آگاهی و دسترسی به اطلاعات صحیح و بهترین داروها و ابزارهای موجود برای حمایت از خودمراقبتی برای به تاخیر انداختن یا جلوگیری از عوارض، حیاتی است.

· برای متخصصان مراقبت های بهداشتی، دسترسی به آموزش و منابع کافی برای تشخیص زودهنگام عوارض و ارائه بهترین مراقبت های ممکن، ضروری است.

این کمپین، لزوم اطلاع رسانی و آگاه سازی گسترده در جهت خودمراقبتی در حوزه بهداشت و فراهم آوردن داروهای مورد نیاز و امکانات حمایتی برای درمان بیماران دیابتی را مورد تاکید قرار می دهد.اطلاع و آگاهی مردم از این بیماری و کار بر روی تغییر نگرش و رفتارهای سبک زندگی آنها، مهم ترین نقش را در پیشگیری از این بیماری غیر واگیر دارد که می تواند آسیب های جدی و پرهزینه ای به سلامت افراد وارد کند.
اینجانبامیدوارم که مردم با تمرکز بیشتر بر سبک زندگی سالم مبتنی برغذای سالم و فعالیت بدنی کافی، بتوانند در کاهش نرخ ابتلا به این بیماری و تبعات تلخ و پرهزینه ی آن کوشا باشند و این امر بجز از طریق اطلاع رسانی و حمایت کافی میسر نخواهد شد. ما مفتخریم که در این مسیر ثابت قدم هستیم و از هیچ تلاشی برای معرفی یک مراقبت ایده آل دریغ نمی نماییم.

با احترام، دکتر شاهین رسولی

23 آبان 1402