اول می 2024- یک تحقیق اخیراً منتشر شده در مجله Diabetes Care نشان داد که زمان ورزش نقش مهمی در کاهش خطر مرگ و بیماری های قلبی عروقی در بزرگسالان مبتلا به چاقی و افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 (T2D) ایفا می کند. این مطالعه با استفاده از داده‌های شتاب‌سنجی برای نظارت بر فعالیت بدنی، نشان داد که انجام فعالیت بدنی هوازی متوسط تا شدید (MVPA) در عصر می‌تواند به‌ویژه مفید باشد.

این مطالعه برای ارزیابی ارتباط بین زمان‌بندی فعالیت بدنی متوسط تا شدید هوازی (MVPA) و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی (CVD)، بیماری‌های میکروواسکولار (MVD) و مرگ و میر ناشی از همه علل در بزرگسالان مبتلا به چاقی و زیرمجموعه‌ای از افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد.

این مطالعه از داده‌های بانک زیستی بریتانیا استفاده کرد و گروه بزرگی از مجموع 29836 بزرگسال را که به عنوان چاق با شاخص توده بدنی 30 کیلوگرم بر متر مربع یا بالاتر طبقه‌بندی شده بودند، مورد بررسی قرار داد. شرکت کنندگان در یک دوره متوسط نزدیک به هشت سال تحت نظر قرار گرفتند. در طول این مدت، محققان 1425 مرگ، 3980 رویداد بیماری قلبی عروقی (CVD) و 2162 رویداد بیماری میکروواسکولار (MVD) را در میان این گروه ثبت کردند.

شرکت‌کنندگان بر اساس زمان‌بندی برنامه‌های ورزشی خود در صبح، بعدازظهر و عصر به دسته‌هایی تقسیم شدند. گروه مرجع شامل افرادی بود که به طور متوسط کمتر از یک دوره MVPA هوازی در روز ورزش می کردند. داده ها نشان داد که انجام ورزش در طول عصر با کمترین خطر مرگ و میر ناشی از همه علل با نسبت خطر(HR) 0.39 همراه بود. فعالیت‌های صبح و بعدازظهر نیز اثرات مفیدی را نشان دادند، اما در مقایسه با ورزش‌های عصرگاهی، کمتر مشخص بودند.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و میکروواسکولار در بین ورزشکاران عصر به طور قابل توجهی کمتر بود. این یافته ها نشان داد که فعالیت عصرگاهی با 36 درصد کاهش خطر CVD و 24 درصد کاهش خطر MVD همراه است. این مزایا برای افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 نیز تایید شد بنابراین می تواند یک استراتژی بالقوه حیاتی برای مدیریت هر دو بیماری باشد.

این مطالعه برای انواع عوامل مخدوش‌کننده بالقوه تنظیم شد تا اطمینان حاصل شود که این یافته ها به‌طور قوی از این نتیجه‌گیری حمایت می‌کنند که نه تنها کمیت، بلکه زمان‌بندی فعالیت بدنی برای پیامدهای سلامتی در بزرگسالان چاق حیاتی است. این یافته‌ها می‌توانند برای استراتژی‌های مدیریت چاقی و دیابت نوع 2 که بر اهمیت فعالیت بدنی منظم و همچنین زمان‌بندی آن تأکید می‌کند، تحول‌آفرین باشند. تحقیقات بعدی با بررسی مکانیسم‌های فیزیولوژیکی می تواند علت فواید سلامتی بیشتر ورزش عصرگاهی را روشن ‌کنند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/evening-exercise-may-offer-higher-health-benefits-for-obese-adults-study-127822