15 مه 2024- بر اساس یک مرور جدید از 49 مطالعه که قبلا منتشر شده است، محققان نوشتند: رژیم های گیاهخواری و وگان به طور کلی با وضعیت بهتر عوامل مختلف پزشکی مرتبط با سلامت قلبی عروقی و خطر سرطان، و همچنین کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی، سرطان و مرگ مرتبط هستند.

دکتر آنجلو کاپودیچی و همکارانش این یافته ها را در مجله دسترسی آزاد PLOS ONE در 15 می 2024 منتشر کردند.

مطالعات قبلی، رژیم های غذایی خاص را با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان مرتبط دانسته اند. رژیم های غذایی که از نظر محصولات گیاهی فقیر اما سرشار از گوشت، غلات تصفیه شده، شکر و نمک هستند، با خطر بالاتر مرگ و میر همراه می باشند. کاهش مصرف محصولات حیوانی به نفع محصولات گیاهی برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و سرطان پیشنهاد شده است. با این حال، مزایای کلی چنین رژیم هایی نامشخص است.

برای درک عمیق تر مزایای بالقوه رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه، دکتر کاپودیچی و همکارانش 48 مقاله منتشر شده بین ژانویه 2000 و ژوئن 2023 را مرور کردند که خود حاوی شواهدی از چندین مطالعه قبلی بودند. پس از یک رویکرد "مرور چتری"، آنها داده های 48 مقاله در مورد ارتباط بین رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه، سلامت قلبی عروقی و خطر سرطان را استخراج و تجزیه و تحلیل کردند.

تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که به طور کلی، رژیم های گیاهخواری و وگان ارتباط آماری قوی با وضعیت سلامتی بهتر در تعدادی از عوامل خطر مرتبط با بیماری های متابولیکی قلبی، سرطان و مرگ و میر، مانند فشار خون، مدیریت قند خون، و شاخص توده بدنی دارند. چنین رژیم هایی با کاهش خطر بیماری ایسکمیک قلبی، سرطان دستگاه گوارش و پروستات و مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی همراه هستند.

با این حال، در بین زنان باردار به طور خاص، آنهایی که رژیم های گیاهخواری داشتند، در مقایسه با آنهایی که از رژیم های غذایی غیر گیاهی استفاده می کردند، تفاوتی در خطر ابتلا به دیابت بارداری و فشار خون بالا مشاهده نشد.

به طور کلی، این یافته ها نشان می دهد که رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان با فواید سلامتی قابل توجهی همراه هستند. با این حال، محققان خاطرنشان کردند که قدرت آماری این ارتباط به طور قابل توجهی به دلیل تفاوت های فراوان بین مطالعات گذشته از نظر رژیم های غذایی خاص دنبال شده، جمعیت شناسی بیمار، مدت زمان مطالعه و سایر عوامل با محدودیت هایی مواجه است. علاوه بر این، برخی از رژیم های غذایی گیاهی ممکن است برای برخی افراد کمبود ویتامین و مواد معدنی ایجاد کند. اما محققان تا زمانی که شکاف‌های دانش باقی‌مانده پر نشود، نسبت به توصیه‌های رژیم غذایی گسترده هشدار دادند.

نویسندگان افزودند: «ما تأثیرات مختلف رژیم‌های غذایی بدون اقلام حیوانی را بر سلامت قلب و عروق و خطر سرطان ارزیابی کرده و نشان دادیم که چگونه یک رژیم گیاه‌خواری می‌تواند برای سلامت انسان مفید باشد و یکی از استراتژی‌های پیشگیرانه مؤثر برای دو بیماری مزمن تأثیرگذار بر سلامتی انسان در قرن بیست و یکم باشد».

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2024/05/240515164230.htm