27 آوریل 2024- در یک کشف پیشگامانه، مطالعه اخیر ارتباط بالقوه ی بین مصرف آووکادو و کاهش خطر ابتلا به دیابت در میان بزرگسالان مکزیکی را روشن کرد. این مطالعه که داده‌های سال‌های 2012، 2016 و 2018 نظرسنجی‌های ملی سلامت و تغذیه مکزیک را تجزیه و تحلیل کرد، بینش‌های ارزشمندی را در مورد عادات غذایی و پیامدهای سلامتی مردم ارائه نمود.

محققان در مجله آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، نوشتند: «مصرف آووکادو با خطر کمتر دیابت مرتبط بود، این ارتباط حتی پس از تنظیم نتایج برای متغیرهای کمکی مرتبط، قابل توجه بود. با این حال، این یافته تنها در زنان مشاهده شد، نه مردان، که بر اهمیت تغذیه شخصی در مراقبت و پیشگیری از دیابت تأکید دارد».

آووکادو، یک میوه بومی مکزیک با مواد مغذی فراوان است که از دیرباز به دلیل فواید سلامتی متعددش مورد توجه قرار گرفته است. این میوه دارای چندین ماده معدنی، ویتامین و مواد شیمیایی گیاهی است که می تواند خطر ابتلا به دیابت و سندرم متابولیک را کاهش دهد. با این حال، مطالعات محدودی ارتباط بین آووکادو و خطر دیابت را بررسی کرده‌اند.

برای پر کردن این شکاف دانش، دکتر Feon W. Cheng، و همکارانش از مرکز تغذیه آووکادو، Mission Viejo CA، در یک مطالعه مقطعی، به بررسی ارتباط بین مصرف آووکادو و دیابت بر اساس جنسیت در بزرگسالان مکزیکی پرداختند.

شرکت‌کنندگان یک نمونه فرعی از بزرگسالان شرکت کننده در نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه مکزیک(ENSANUT)  در سال‌های 2012، 2016 و 2018 بودند. مصرف آووکادو با استفاده از پرسشنامه هفت روزه و نیمه کمّی بسامد غذایی مورد ارزیابی قرار گرفت. شرکت کنندگان به عنوان مصرف کنندگان آووکادو (مصرف هر مقدار آووکادو) یا غیر مصرف کنندگان، طبقه بندی شدند.

از 28239 شرکت‌کننده در نظر سنجی ملی سلامت و تغذیه مکزیک در سال‌های 2012، 2016 و 2018؛ 25640 نفر معیارهای ورود به مطالعه (یعنی پیامد دیابت و دریافت انرژی و آووکادو قابل قبول) را داشتند.بیش از نیمی از شرکت کنندگان زن بودند و تقریباً 45 درصد از شرکت کنندگان مصرف کنندگان آووکادو بودند، با میانگین مصرف آووکادو 34.7 گرم  در روز در میان مردان و 29.8 گرم در روز در میان زنان.

شرکت‌کنندگان در صورت پاسخ "بله" به این سوال که "آیا تا به حال پزشک به شما گفته است که شما دیابت دارید یا قند خون بالا دارید" به عنوان افراد مبتلا به دیابت طبقه بندی شدند.

این مطالعه نشان داد که مصرف کنندگان آووکادو در هر دو مدل تعدیل نشده(OR=0.762) و تعدیل شده(OR=0.792) در بین زنان اما نه مردان(OR=1.192 و OR=0.914 به ترتیب برای هر دو مدل تعدیل نشده و تعدیل شده)شانس کمتری برای دیابت داشتند.

یافته های این مطالعه به طور قابل توجهی بر طرح های بهداشت عمومی برای مبارزه با دیابت در مکزیک و کشورهای دیگر تأثیر می گذارد. تشویق به مصرف آووکادو به عنوان یک استراتژی غذایی می تواند یک رویکرد ساده و مقرون به صرفه برای بهبود نتایج سلامت میلیون ها نفر از افراد در معرض خطر دیابت ارائه دهد.

همانطور که محققان به کشف پیچیدگی های رابطه رژیم غذایی و بیماری ادامه می دهند، آووکادو به عنوان یک متحد بالقوه در مبارزه با دیابت برجسته می شود و امید به آینده ای سالم تر را ارائه می دهد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/avocado-consumption-linked-to-reduced-diabetes-risk-in-new-study-127631