21 اوت2023 - دیابت یک بیماری مزمن است که بیش از 500 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است که 96٪ از آنها به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. گروهی از دانشمندان دانشگاه اوکلند (نیوزیلند) به قدرت میوه یFeijoa  در جلوگیری از این بیماری پی بردند.

در پروژه ای به فردیناند، محققان یک برنامه ی کاهش وزن و حفظ وزن را به مدت شش ماه راه اندازی کرده اند که در آن به بزرگسالانی با سطح بالای قند خون، روزانه حدود یک گرم پودر میوه کامل فیجوآ (یا دارونما) داده می ‌شود.

دکتر جنیفر مایلز چان، رهبر این مطالعه گفت: پودرFeijoa مزایای کاهش وزن را تقویت می‌کند و منجر به بهبود سطح قند خون می‌شود. به این ترتیب پودر Feijoa می تواند پیش دیابت را معکوس کند.

اماfeijoa چیست؟ پوست این میوه سبز پررنگ است و بخش داخلی گوشتی آن سفید است که می تواند تا 40 دانه داشته باشد. این میوه بومی آمریکای جنوبی است، عمدتاً در برزیل، آرژانتین و کلمبیا، رشد می کند. از نظر تغذیه ای حاوی: (85 درصد) آب، (0.82 درصد) پروتئین، (14درصد) کربوهیدرات، (3.5 درصد) فیبر، (13درصد) اسید سیتریک، اسید مالیک و ساکارز، (4.1 درصد) گلوکز و(4.6درصد)فروکتوز است. علاوه بر این که میوه ی فیجوا به ویژه پوست آن سرشار از ویتامین های A، E، Cاست، این میوه سرشار از ید و سایر ترکیبات مانند مواد معدنی، پتاسیم، کلسیم، سدیم، منیزیم، فسفر و آهن است.

ایده ی برنامه "فردیناند" بر اساس یک مطالعه ی ایرانی است که فواید فیجوآ را برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مشخص کرده است. با این حال، پروژه ی نیوزلند اولین مطالعه بالینی طولانی مدت با هدف معکوس کردن خطر ابتلا به دیابت در افراد مبتلا به پیش دیابت (افرادی که قند خون بالا دارند اما هنوز دیابت ندارند) است.

این برنامه کاهش وزن شامل کاهش وزنی بین 5 تا 10 درصد در دو ماه اول به لطف برنامه جایگزینی وعده غذایی رایگان مبتنی بر سوپ، شیک، فرنی، پاستا و برنج است که زیر نظر متخصص تغذیه حرفه ای انجام می شود. در چهار ماه بعدی این کار ادامه می یابد تا کاهش وزن حفظ گردد.

دکتر مایلز چان گفت: شرکت کنندگان واجد شرایط باید اضافه وزن داشته و یا چاق باشند، سن آنها بین 18 تا 70 سال و در معرض خطر بالای دیابت نوع 2 (اما به دیابت نوع 2 مبتلا نباشند) باشند. ما می خواهیم به افرادی که در آستانه دیابت هستند کمک کنیم تا خطر ابتلا به دیابت را در خود کاهش دهند، حتی اگر بسیاری از بالا بودن قند خون خود اطلاعی نداشته باشند. بنابراین نیازی نیست بدانید که آیا پیش دیابت دارید یا خیر، ما می توانیم این کار را برای شما انجام دهیم.

دکتر مایلز چان افزود: شرکت کنندگان علاوه بر فرصتی برای معکوس کردن خطر ابتلا به دیابت و مزایای فراوان کاهش وزن، اطلاعات بیشتری در مورد سلامت خود خواهند آموخت. شرکت کنندگان اطلاعات گسترده ای در مورد توصیه های تغذیه ای و کاهش وزن، آزمایشات دقیق خون، اسکن ترکیب بدنی و بررسی قند خون دریافت می کنند. یک جایزه اضافی دو ماه وعده های غذایی رایگان است.

این تحقیق با حمایت چالش ملی علوم تغذیه با ارزش بالا، توسط واحد تغذیه انسانی دانشگاه با همکاری یکی از بزرگترین موسسات تحقیقاتی نیوزیلند، موسسه مالاگان و تحقیقات گیاهی و غذایی در حال انجام است.

منبع:

https://nationworldnews.com/the-power-of-feijoa-against-type-2-diabetes/