8 مه 2024- بر اساس متاآنالیز اخیری که در دانشگاه فنلاند شرقی انجام شد، از هر 4 بیمار مبتلا به دیابت وابسته به انسولین، 1 نفر در سن 16 سالگی و بالاتر، علائمی از اختلال خوردن را نشان می دهند.

در افراد مبتلا به دیابت وابسته به انسولین، علاوه بر علائم اختلال خوردن معمولی، مانند پرخوری و محدودیت غذا، حذف دوزهایی از انسولین نیز گزارش شده است، به عنوان مثال، یک شکل منحصر به فرد از اختلال در غذا خوردن وجود دارد که در آن دوزهای انسولین عمداً محدود شده یا به طور کامل به دلیل ترس از افزایش وزن حذف می شود.

دکتر پیا نیملا از دانشگاه فنلاند شرقی گفت: «پرهیز یا محدود کردن عمدی دوزهای انسولین منجر به کاهش وزن می‌شود، اما این امر همچنین باعث قند خون بالا می‌شود و مدیریت دیابت را از تعادل خارج می‌کند».

بر طبق این متاآنالیز، از هر 5 بیمار 1 نفر حذف عمدی انسولین را گزارش کرده است.

محققان در این متاآنالیز که در ژورنال Eating Behaviors منتشر شد، یافته‌های 45 مطالعه قبلی را جمع آوری و مرور کردند. این داده ها در مجموع 11592 فرد مبتلا به دیابت وابسته به انسولین را شامل می شد که از این تعداد 2521 نفر علائم اختلال خوردن غذا را نشان دادند.

علائم اختلال خوردن در زنان بیشتر از مردان بود، این مشاهده قبلاً در جوانان نیز گزارش شده بود. با این حال، سن عامل مهمی نبود، زیرا اختلالات خوردن صرف نظر از گروه سنی رخ می داد.

دکتر نیملا گفت: به نظر می رسد علائم اختلال خوردن اغلب نوجوانان و جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، متاآنالیز ما نشان می دهد که بزرگسالان نیز از علائم اختلال خوردن رنج می برند، به همین دلیل است که شناسایی بیماران مبتلا به اختلالات خوردن مهم است."

دکتر نیملا افزود: "برای مثال، در فنلاند، در حال حاضر مسیر مراقبتی برای بیمارانی که هم دیابت و هم اختلالات خوردن دارند، نداریم. درک تصویر بالینی و شیوع آن اولین قدم در توسعه مسیرهای درمانی و مراقبتی است."

دیابتی‌هایی که علائم اختلال خوردن غذا دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ها و عوارض مرتبط با دیابت هستند. علائم اختلال خوردن با استفاده از نظرسنجی های مختلف غربالگری می شود، از جمله رایج ترین آنها "نظرسنجیDEPS-R " که در متاآنالیز فعلی استفاده شد، و نشان داد که اختلال خوردن غذا در 27٪ از افراد وجود دارد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-05-disorder-symptoms-common-people-insulin.html