13 مه 2024 - بر اساس تحقیقات ارائه شده در بیست و ششمین کنگره اروپایی غدد درون ریز، که از 11 تا 14 می در استکهلم برگزار شد، هر چه سطح قند خون زنان باردار در هنگامی که برای اولین بار دیابت بارداری برای آنها تشخیص داده می شود، بالاتر باشد، خطر عوارض در حوالی زمان تولد و پس از آن بیشتر خواهد بود.

به ازای هر ۵میلی‌گرم در لیتر قند خون بالاتر از آستانه ی تشخیص، خطر بروز هیپوگلایسمی در نوزادان یا وزن زیاد هنگام تولد، به ترتیب ۹درصد و ۶درصد افزایش می‌یابد، در حالی که خطر ابتلا به دیابت پس از تولد برای مادران ۳۱درصد بیشتر می شود. این یافته ها نشان می دهد که زنان پرخطر مبتلا به دیابت بارداری باید بر اساس این یافته ها بخوبی طبقه بندی شوند تا این عوارض برای مادران و نوزادان محدود شود.

دیابت بارداری - وضعیتی که در آن زنان در طول بارداری سطح قند خون یا گلوکز بالایی دارند - حدود 20 میلیون بارداری را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و خطرات سلامتی بیشتری هم برای مادر و هم برای نوزادان آنها به همراه دارد. به عنوان مثال، مادران بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 و به دنیا آوردن نوزادان به خصوص بزرگ هستند که در مراحل بعدی زندگی با خطر بالای آسیب های هنگام تولد یا حتی چاقی مواجه می شوند.

اگر میزان قند خون ناشتا (قبل از غذا) در سه ماهه ی اول بالای 92 میلی گرم در دسی لیتر باشد یا سطح قند خون 2 ساعته ی پس از غذا(در آزمایشOGTT) در سه ماهه ی دوم بالای 153 میلی گرم در دسی لیتر باشد، زنان مبتلا به دیابت بارداری تشخیص داده می شوند.

در این مطالعه، محققان مرکز بیمارستان Tâmega e Sousa در پرتغال، داده‌های مربوط به میزان قند خون و عوارض تولد 6927 زن باردار 30 تا 37 ساله را که دارای یک فرزند بودند و بین سال‌های 2012 تا 2017 مبتلا به دیابت بارداری تشخیص داده شدند، تجزیه و تحلیل کردند.

محققان دریافتند که به ازای هر 5 میلی گرم در لیتر افزایش در سطح قند خون مادران، نوزادان آنها در معرض 9 درصد خطر بیشتر برای کاهش قند خون (هیپوگلایسمی) و 6 درصد خطر بیشتر برای تولد با وزن زیاد (بزرگ تر از سن حاملگی) هستند و خطر افزایش سطح خون مادر (هایپرگلایسمی) پس از زایمان، 31 درصد بیشتر می شود.

دکتر کاتارینا سیداد رودریگز، سرپرست تیم تحقیق، گفت: اگرچه تعجب آور نیست که سطوح بالای گلوکز با این پیامدهای نامطلوب در مادران و نوزادان مرتبط باشد، مطالعه ما برای اولین بار نشان داد که با افزایش 5 میلی گرم در دسی لیتر در سطح قند خون مادر زمانی که اولین بار مبتلا به دیابت بارداری تشخیص داده می شود، چقدر این خطرات افزایش می یابند.

دکتر Cidade-Rodrigues ادامه داد: "میزان افزایش خطر را می توان با اندازه گیری های ما محاسبه کرد و در عمل می توان از آن برای شناسایی و طبقه بندی زنان در معرض خطر بالاتر ابتلا به این عوارض استفاده نمود.ما اکنون می‌خواهیم تاثیر طبقه‌بندی این زنان پرخطر را با نظارت دقیق‌تر و انجام صحیح مداخلات دارویی بر این پیامدها ارزیابی کنیم. این کار ممکن است به کاهش عوارض در نوزادان در حین زایمان و جلوگیری از ابتلای مادر به دیابت در آینده کمک کند".

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-05-higher-blood-sugar-gestational-diabetes.html