7 ژوئن 2024- محققان دانشگاه آدلاید توانستند به کشف روش بهتری برای استفاده از متفورمین، یک داروی رایج دیابت نوع 2 نزدیک شوند.

متفورمین، که از دهه 1960 سنگ بنای درمان دیابت بوده است، معمولاً همراه با وعده های غذایی برای کاهش عوارض گوارشی مصرف می شود، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که بیماران می توانند نتایج بهتری را در صورت مصرف این دارو قبل از غذا مشاهده کنند.

دکتر Cong Xie پژوهشگر فوق دکترا در مرکز تحقیقات ترجمه ای علوم تغذیه به سلامت، در دانشکده پزشکی آدلاید، با دانشیار Tongzhi Wu و تیمی کار کرد که اثرات گوارشی این دارو را بر روی 16 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 که از قبل متفورمین را برای کنترل دیابت خود استفاده می کردند، مطالعه کردند.

یافته های آنها در مجله Diabetologia منتشر شد و اکنون توسط انجمن اروپایی مطالعه ی دیابت (یکی از بزرگترین پلتفرم های بین المللی برای تحقیقات دیابت و اقدامات بالینی) در آموزش الکترونیکی استفاده می شود.

دکتر Xie، گفت: نتایج ما نشان می دهد که مصرف متفورمین 30 تا 60 دقیقه قبل از غذا، سطح گلوکز پلاسما را کاهش می دهد در حالی که ترشح هورمون اینکرتین پپتید 1 شبه گلوکاگون (GLP-1) و سطح انسولین را افزایش می دهد.GLP-1، هورمونی است که از روده ترشح می‌شود و چندین اثر از جمله سرکوب اشتها، تحریک انسولین، کند کردن تخلیه معده و متعاقب آن جذب گلوکز در روده را دارد که همگی برای کنترل قند خون و وزن بدن مفید هستند.

تعدادی از داروهای مبتنی بر GLP-1 اکنون به صورت بالینی برای مدیریت چاقی و دیابت نوع 2 استفاده می شوند؛ این داروها همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند.

دکتر Xie، گفت: سطح GLP-1 پلاسما فقط زمانی افزایش می‌یابد که متفورمین قبل از انفوزیون گلوکز به شرکت کنندگان داده شود و نه همزمان.

او گفت: این نشان می دهد که سطوح GLP-1 پلاسما تحت تاثیر تغییرات در تعامل گلوکز و روده قرار می گیرند.

دکتر Wu، گفت: این مطالعه نشان داد که تفاوتی واقعی بین شدت تهوع بیماران بر اساس زمان مصرف متفورمین، وجود ندارد.

او گفت: یافته‌های مطالعه ی ما نشان می‌دهد که توصیه تجربی برای مصرف متفورمین با وعده‌های غذایی ممکن است اثربخشی آن برای بهبود کنترل قند خون بعد از غذا را به خطر بیاندازد. تغییر زمان مصرف متفورمین در رابطه با وعده های غذایی می تواند یک رویکرد مقرون به صرفه برای بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باشد.

دکتر Wu، افزود: اکنون در حال برنامه ریزی برای گسترش این تحقیق در یک محیط واقعی هستیم تا بررسی کنیم که آیا تجویز متفورمین قبل از غذا منجر به کنترل بهتر قند خون در طولانی مدت در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-06-key-diabetes-drug.html