3 مه 2024- در تلاشی نوآورانه، محققان یک کارآزمایی بالینی تصادفی 12 هفته ای را انجام دادند که در آن تأثیر یک مداخله غذایی بر نیاز به انسولین و کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 (T1D) بررسی شد. یافته های این مطالعه بینش های امیدوارکننده ای را در مورد رویکردهای جدید برای مدیریت این بیماری مزمن ارائه داد.

محققان دریافتند که یک رژیم غذایی گیاهی کم چرب - سرشار از کربوهیدرات و فیبر و پروتئین متوسط - حساسیت به انسولین را افزایش می دهد، نیاز به انسولین را کاهش می دهد و کنترل قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در مقایسه با رژیم معمولی با وعده های غذایی کنترل شده، بهبود می بخشد.

محققان در مقاله ی خود در ژورنال Clinical Diabetes گزارش دادند: "در گروه وگان، کلسترول تام و کلسترول LDL و نسبت نیتروژن اوره خون به کراتینین کاهش یافت. A1c در هر دو گروه کاهش یافت."

دکتر Hana Kahleova و همکارانش از کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه در واشنگتن دی سی، قصد داشتند اثرات رژیم غذایی کم چرب وگان (بدون محدودیت کربوهیدرات یا محدودیت در وعده های سروینگ غذا) را با اثرات رژیم غذایی با کنترل وعده ی سروینگ، در افراد مبتلا به T1D مقایسه کنند. این کارآزمایی با توجه به افزایش شیوع T1D در سطح جهانی و چالش‌های مداوم مرتبط با مدیریت آن، در یک مقطع بسیار مهم انجام شد.

اثرات یک رژیم غذایی وگان کم چرب با یک رژیم غذایی معمولی کنترل شده با کربوهیدرات در 58 بیمار مبتلا به T1D (سن 18 سال و بالاتر) که در 3 ماه گذشته درمان با انسولین را بصورت پایدار دریافت کرده بودند، مقایسه شد.

شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی در دو گروه دریافت رژیم وگان (29 نفر)، شامل غلات، سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات؛ و رژیم غذایی با کنترل‌ وعده های غذایی (29 نفر) که مصرف انرژی روزانه را بین 500-1000 کیلوکالری در روز کاهش می‌داد، قرار گرفتند. شرکت کنندگان دارای اضافه وزن بودند در حالی که مصرف کربوهیدرات ثابتی داشتند.

نتایج بالینی اولیه این مطالعه شامل کنترل قند خون (A1c)، حساسیت به انسولین، و نیاز به انسولین (کل دوز روزانه انسولین) بود. ارزیابی های دیگر شامل نیتروژن اوره خون، وزن بدن، پروفایل لیپیدهای خون و نسبت نیتروژن اوره خون به کراتینین بود.

هیجده شرکت‌کننده در گروه رژیم غذایی وگان و 17 نفر در گروه کنترل، این مطالعه را تکمیل کردند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

 در گروه وگان، کل دوز روزانه ی انسولین به میزان 12.1 واحد در روز کاهش یافت، و حساسیت به انسولین به طور متوسط 6.6 گرم کربوهیدرات در هر واحد انسولین افزایش یافت، بدون اینکه تغییر قابل توجهی در این دو معیار در گروه رژیم غذایی با کنترل وعده ی سروینگ(گروه کنترل) مشاهده شود.

 در شرکت کنندگان در رژیم غذایی وگان سطوح کلسترول لیپوپروتئین تام و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم(LDL)، نیتروژن اوره خون و نسبت نیتروژن به کراتینین اوره خون کاهش یافت، همچنین هر دو گروه وگان و گروه کنترل وعده ی غذایی، سطح A1c کمتری داشتند.

 وزن بدن در گروه وگان 5.2 کیلوگرم کاهش یافت. هیچ تغییر قابل توجهی در وزن گروه کنترل وجود نداشت.

 برای هر 1 کیلوگرم کاهش وزن، 2.16 واحد کاهش در دوز کل روزانه انسولین و 0.9 واحد افزایش در حساسیت به انسولین وجود داشت.

محققان نوشتند: «این مطالعه با پشتیبانی قابل‌توجه از یک رژیم غذایی وگان کم‌چرب که سرشار از کربوهیدرات و فیبر، و پروتئین متوسط است، استفاده درمانی بالقوه از این رژیم را در مدیریت دیابت نوع 1 پیشنهاد می کند».

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/low-fat-vegan-diet-beneficial-for-improving-cardiometabolic-health-in-type-1-diabetes-patients-study-127852