25 مه 2024- یک مطالعه ی منتشر شده در مجله Nutrition & Diabetes نشان داد که افزایش مصرف غذاهای غنی از فلاونوئید می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

دیابت نوع 2، به دلیل شیوع روزافزون آن در سراسر جهان، یک چالش رو به رشد برای سلامت عمومی است. در حال حاضر، بیش از 415 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و بیش از 4 میلیون مورد مرگ و میر در سطح جهان ناشی از این بیماری است.

مصرف بیشتر غذاهای گیاهی می تواند شانس ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. گیاهان دارای ترکیبات طبیعی زیادی به نام فلاونوئیدها هستند که برای سلامتی مفید هستند. این فلاونوئیدها انواع مختلفی دارند، مانند فلاونون ها، فلاون ها و غیره.

مطالعات نشان داده اند که مصرف بیشتر غذاهای حاوی فلاونوئید می تواند بدن را نسبت به انسولین حساس تر کند، مقاومت به انسولین را کاهش دهد و سطح چربی ها را در خون بهبود بخشد.

در این مطالعه، دانشمندان ارتباط بین رژیم غذایی غنی از فلاونوئید و دیابت نوع 2 را بررسی کردند. آنها 113097 نفر را که بخشی از بیوبانک بریتانیا بودند، مورد مطالعه قرار دادند. محققان رژیم غذایی شرکت کنندگان را با پرسیدن اینکه برای دو یا چند روز چه خورده اند، بررسی کردند و از یک پایگاه داده برای مشاهده میزان مصرف فلاونوئیدها استفاده کردند. آنها بر روی ده غذای حاوی مقادیر زیاد فلاونوئیدها تمرکز کردند و امتیازی را بر اساس تعداد دفعات مصرف این غذاها محاسبه کردند.

نتایج نشان داد که افراد شرکت کننده در این مطالعه روزانه حدود 805.7 میلی گرم فلاونوئید مصرف می کردند. در طول 12 سال، محققان 2628 مورد جدید دیابت نوع 2 را کشف کردند.

زنان، افراد مسن، آنهایی که از نظر بدنی فعال بودند تمایل بیشتری به خوردن غذاهای غنی از فلاونوئید داشتند. پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سن و سبک زندگی، محققان دریافتند افرادی که روزانه 6 وعده غذای غنی از فلاونوئید می خورند، در مقایسه با افرادی که تنها یک وعده در روز غذای غنی از فلاونوئید می خورند، 28 درصد کمتر در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار داشتند.

محققان گفتند: به ازای هر وعده ی اضافی از غذاهای غنی از فلاونوئید که در روز مصرف می شود، خطر ابتلا به دیابت 6 درصد کاهش می یابد. به طور خاص، مصرف بیشتر چای سیاه یا سبز، انواع توت ها و سیب به ترتیب با 21، 15 درصد و 12 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط بود.

این یافته ها نشان داد که غذاهای غنی از فلاونوئید می توانند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را با تنظیم چاقی، متابولیسم گلوکز، التهاب، عملکرد کلیه و عملکرد کبد کاهش دهند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/mdtv/diabetes-endocrinology/videos/flavonoid-rich-diet-reduces-type-2-diabetes-risk-by-nearly-28-reveals-new-study-129090