15 مه 2024 - در چشم‌انداز در حال تحول مدیریت دیابت، یافته‌های جدید امیدوارکننده نشان می‌دهد که تداوم درمان باtirzepatide - یک داروی تحقیقاتی جدید - ممکن است به طور قابل‌توجهی کنترل قند خون و پیامدهای قلبی عروقی را برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد. این نتایج دلگرم‌کننده بر اهمیت پافشاری بر استراتژی‌های درمانی مناسب در بهینه‌سازی مراقبت از دیابت تأکید می‌کند.

داده‌های تازه‌ای از آنالیز تعقیبی کارآزمایی SURMOUNT-1 که توسط شرکت لیلی انجام شده است، روی افراد دارای اضافه وزن یا چاق بدون دیابت نشان می‌دهد که این دارو تقریباً همیشه حداقل 5 درصد کاهش وزن را در نهایت ایجاد می‌کند، حتی در میان افرادی که دیر پاسخ می‌دهند.

یافته های ارائه شده در کنفرانس انجمن غدد درون ریز بالینی آمریکا (AACE) 2024 نشان می دهد که صبر ممکن است هنگام استفاده ازtirzepatide (با نام تجاری Mounjaro و Zepbound، ساخت شرکت Eli Lilly) برای درمان چاقی نتیجه دهد.

دکتر Kimberly Gudzune، مدیر برنامه غذایی سالم، فعالیت و وزن در دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور، گفت: "برخی از دستورالعمل‌های درمان چاقی، قطع مصرف داروهای ضد چاقی(AOM) که باعث کاهش وزن 5٪ یا بیشتر در عرض 12 هفته نمی‌شوند را پیشنهاد می‌کنند".

این تجزیه و تحلیل جدید نشان داد شرکت‌کنندگانی که کمتر از 5 درصد از وزن بدن خود را تا هفته ی 12ام با مصرف تیرزپاتید از دست داده بودند، تقریباً همگی تا هفته ی 72ام به 5 درصد کاهش وزن یا بیشتر دست یافتند. دکتر Gudzune، گفت: « بنابراین، در نظر گرفتن درمان برای بیش از 12 هفته برای تعیین پاسخ کاهش وزن به تیرزپاتید، که حداقل 20 هفته طول می کشد تا به بالاترین دوز برسد، منطقی است."

این تجزیه و تحلیل تعقیبی شامل 1545 بیمار بود؛ آنها به طور تصادفی در گروه های دریافت 5 میلی گرم، 10 میلی گرم یا 15 میلی گرم تیرزپاتید تقسیم شدند و داده های آنها در هفته های 0، 12، 24 و 72 جمع آوری شد. از این میان، 1267 نفر حداقل 5 درصد از وزن بدن خود را تا هفته ی 12ام از دست دادند که به عنوان "پاسخ دهندگان سریع" در نظر گرفته شدند و 278 نفر تا هفته ی 12ام کمتر از 5٪ وزن بدن خود را از دست داده بودند، که به عنوان " پاسخ دهندگان آهسته" در نظر گرفته شدند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

 پاسخ دهندگان آهسته به طور قابل توجهی بیشتر مرد بودند (44.8٪ از افراد آهسته در مقابل 30.1٪ از پاسخ دهندگان زودهنگام)، دارای وزن بدن و اندازه ی دور کمر بزرگتری بودند.از نظر سن، شاخص توده بدنی، وضعیت پیش دیابت، یا مدت چاقی تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشت.

 در پایان تیتراسیون دوز در هفته ی 24ام، 70 درصد از پاسخ دهندگان آهسته، 5 درصد یا بیشتر از وزن خود را از دست دادند، همانطور که 100 درصد از افرادی که زودتر پاسخ دادند.

 تا هفته ی 72ام، 90 درصد از پاسخ دهندگان آهسته، به حداقل 5 درصد کاهش وزن بدن و 30 درصد به حداقل 15 درصد کاهش وزن دست یافتند.

 87 درصد از گروهی که در طول کارآزمایی با کمترین دوز تیرزپاتید( 5 میلی گرم) درمانشان ادامه یافته بود، به حداقل 5 درصد کاهش وزن تا هفته ی 72ام  دست یافتند. 15 درصد از این گروه به حداقل 15 درصد کاهش وزن رسیدند.

در گروهی که تا 15 میلی‌گرم تیرزپاتید تیتر شده بودند، 94 درصد از پاسخ‌دهندگان آهسته، حداقل 5 درصد کاهش وزن داشتند.

 میانگین زمان رسیدن به کاهش وزن 5 درصدی یا بیشتر برای پاسخ دهندگان آهسته که به درمان ادامه دادند، 24.8 هفته بود.

 از مجموع 1545 شرکت کننده، 28 نفر کمتر از 5 درصد از وزن کلی بدن خود را با تیرزپاتید از دست داده بودند. از این تعداد، چهار نفر بیش از سه دوز متوالی را از دست داده بودند و 13 نفر کمترین دوز 5 میلی گرمی را دریافت کردند.

محققان نتیجه گیری کردند که "مطالعات آینده برای درک بهتر تنوع در پاسخ به درمان کاهش وزن تیرزپاتید ضروری است."

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/persistence-with-tirzepatide-key-to-effective-weight-loss-study-suggests-128461