7 ژوئن 2024 - در تلاش مستمر برای درمان‌های مؤثرتر برای دیابت نوع 2(T2D)، یک بازیکن جدید به نام  Bexagliflozinدر صحنه ظاهر شد. یک بررسی اخیر نشان می دهد که این دارو، زمانی که همراه با رژیم غذایی و ورزش استفاده می شود، می تواند به طور قابل توجهی کنترل قند خون را در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد.

دکتر Panagiotis Stachteas و همکارانش از گروه قلب و عروق در دانشگاه ارسطو تسالونیکی در یونان، به بررسی شواهد فعلی در مورد اثربخشی و ایمنی بگزاگلیفلوزین، به عنوان یک گزینه درمانی جایگزین مهم برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، پرداختند.

دیابت نوع 2 که با مقاومت به انسولین و کمبود نسبی انسولین مشخص می شود، میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است و عامل مهمی در بروز عوارض و مرگ و میر است. در حالی که رژیم غذایی و ورزش راهبردهای اساسی برای مدیریت این بیماری هستند، بسیاری از بیماران به مداخلات دارویی اضافی برای دستیابی به کنترل بهینه قند خون و کاهش خطر عوارض نیاز دارند.

مهارکننده‌های کوترانسپورتر-2 سدیم-گلوکز (SGLT2) یک دسته نسبتاً جدید از داروهای ضد دیابت خوراکی هستند که با مهار بازجذب کلیوی سدیم و گلوکز عمل می‌کنند. به جز اثرات کاهش دهنده گلوکز، آنها با کاهش قابل توجه وزن و کاهش فشار خون (BP) و خطر کمتر هیپوگلایسمی نسبت به سایر داروهای رایج ضد دیابت، مرتبط هستند.

در 20 ژانویه 2023، بگزاگلیفلوزین پنجمین مهارکننده خوراکی SGLT2 شد که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان T2D به عنوان یک درمان کمکی در کنار ورزش و رژیم غذایی در ایالات متحده پس از کاناگلیفلوزین، داپاگلیفلوزین، ارتوگلیفلوزین و امپاگلیفلوزین، تأیید شد.

بگزاگلیفلوزین، اخیراً توسط FDA به عنوان یک درمان کمکی کاهش قند خون در مداخلات سبک زندگی مانند ورزش و رژیم غذایی برای بهبود کنترل قند خون در بیماران T2D تأیید شده است. این یک مهارکننده SGLT-2 بسیار انتخابی است که به صورت خوراکی تجویز می شود که کاهش وابسته به دوزی را در سطح HbA1c و گلوکز ناشتا (FPG) ایجاد می کند که قابل مقایسه با سایر داروهای ضد دیابتی است که به طور گسترده تجویز می شوند.

علاوه بر کنترل قند خون، بگزاگلیفلوزین با موفقیت سطح فشار خون و وزن بدن را در اکثر آزمایشات بالینی فازII/III کاهش داد. علاوه بر این، به نظر می رسد که برای بزرگسالان مبتلا به CKD مرحلهIIIa/b  به طور مداوم ایمن و موثر باشد.

مطالعات نشان داده اند که بگزاگلیفلوزین به خوبی تحمل می شود و دارای پروفایل ایمنی قابل قبولی با حداقل عوارض جانبی و خطر هیپوگلایسمی پایین است. به طور قابل‌توجهی، بگزاگلیفلوزین پروفایل قلبی عروقی (CV) ایمنی را در T2D نشان داد، زیرا خطر MACE را در بزرگسالان پرخطر مبتلا به بیماری‌هایCVD نسبت به دارونما کاهش داد. با این حال، هنوز شواهد محکمی وجود ندارد که از برتری بگزاگلیفلوزین نسبت به سایر مهارکننده‌هایSGLT-2 عرضه شده ی تجاری، حمایت کند و درنتیجه استفاده از آن را برای درمانT2D در اولویت قرار دهد.

یافته های این مطالعه به صورت آنلاین در ttouchREVIEWS in Endocrinology منتشر شد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/bexagliflozin-shows-promise-as-adjunct-therapy-for-type-2-diabetes-management-review-129523