30 مه 2024- در یک بررسی سیستماتیک جامع که برای تغییر رویکردهای مدیریت دیابت نوع 2(T2DM)  انجام گردید، محققان بر نقش محوری فیبر غذایی در بهینه سازی کنترل قند خون و بهبود نتایج کلی سلامت برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تاکید کردند. این مطالعه ی برجسته، که شامل تجزیه و تحلیل دقیق شواهد موجود است، تأثیر عمیق دریافت فیبر رژیمی را بر کاهش عوامل خطر کلیدی مرتبط با پیشرفت T2DM برجسته نمود.

این مطالعه که در ژورنال جهانی دیابت منتشر شد، نشان داد که فیبر غذایی یک استراتژی ارزشمند در درمان T2DM است که نتایج سلامتی را بهبود می بخشد. مصرف فیبر تغذیه ای پتانسیل بهبود کیفیت زندگی و کاهش مرگ و میر و عوارض مرتبط با دیابت را دارد.

به طور مشابه، از طریق غذاهای غنی شده یا مکمل ها، فیبر غذایی به طور قابل توجهی به کنترل چندین نشانگر مانند گلوکز خون، HbA1c، لیپوپروتئین با چگالی کم، تری گلیسیرید و وزن بدن کمک می کند.

دیابت نوع 2، یک اختلال متابولیک مزمن که با مقاومت به انسولین و سطح قند خون بالا مشخص می شود، یک چالش بهداشت عمومی مهم در سراسر جهان است. در حالی که مداخلات دارویی همچنان سنگ بنای مدیریت T2DM هستند، تحقیقات در حال ظهور به طور فزاینده ای بر اهمیت مداخلات غذایی در تکمیل روش های درمانی سنتی و بهبود نتایج بلند مدت تاکید کرده اند.

علت دیابت نوع 2 ارتباط نزدیکی با سبک زندگی بی تحرک و شیوه های غذایی نامتعادل دارد. برعکس، افزایش مصرف فیبر غذایی به طور مداوم مزایای سلامتی را در چندین مطالعه نشان داده است، از جمله کنترل بهتر قند خون و مدیریت وزن.

با توجه به پیشینه فوق، داگلاس نیتزکه، و همکارانش از دپارتمان تغذیه، Centro Universitário CESUCA، Cachoeirinha، در برزیل، به بررسی اثربخشی مداخلات فیبر غذایی در مدیریت دیابت 2 پرداختند.

برای این منظور، تیم تحقیقاتی یک مرور سیستماتیک از انتشارات موجود برای بررسی ارتباط بین مصرف فیبرغذایی و مدیریت دیابت نوع 2 انجام داد. پس از بررسی مقالات بر اساس معیارهای خروج و ورود، 26 مطالعه برای این مرور انتخاب شدند.

یافته های کلیدی این مطالعه به شرح زیر بود:

 راهبردهای اصلی برای افزایش مصرف فیبر غذایی عبارتند از: رژیم غذایی بافیبر تغذیه ای بالا به اضافه آکاربوز (2 مطالعه)، رژیم های غذایی با فیبر تغذیه ای بالا (10 مطالعه)، و مکمل های فیبر تغذیه ای(14مطالعه).

 اکثر مطالعات نشان دادند که افزایش مصرف فیبر تغذیه ای منجر به کنترل بهتر قند خون و مدیریت وزن در بیماران T2DM می شود.

با این حال، محققان پیشنهاد کردند که کاهش وزن بیشتر تحت تأثیر محدودیت کالری است تا میزان فیبر موجود در رژیم.

آنها نوشتند: "از این رو، مطالعات بالینی آینده باید ترکیب افزایش مصرف فیبر تغذیه ای و محدودیت کالری را بیشتر مورد بررسی قرار دهند، زیرا این استراتژی ارزشمندترین نتایج را در مدیریت T2DM ارائه می دهد."

این بررسی سیستماتیک نه تنها پتانسیل درمانی فیبر تغذیه ای در مدیریت دیابت را مشخص کرد، بلکه بر اهمیت اصلاحات رژیم غذایی به عنوان سنگ بنای رویکردهای درمانی شخصی‌سازی شده، تأکید نمود. از آنجایی که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به طور فزاینده ای نقش محوری تغذیه در مدیریت بیماری های مزمن را تشخیص می دهند، یافته های این مطالعه ی برجسته بینش های عملی را ارائه می دهد که می تواند برای دستورالعمل های بالینی مفید باشد و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را برای برداشتن گام های پیشگیرانه به سمت نتایج سلامت بهتر توانمند سازد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/harnessing-the-power-of-fiber-systematic-review-advocates-increased-dietary-fiber-intake-for-type-2-diabetes-management-129057