24 مه 2023- دانشمندان آزمایشگاه علوم کاربردی Klick، روش جدیدی را برای کشف اولین نشانه‌ها در بدن انسان در کنترل سطح قند خون قبل از رسیدن به سطح پیش دیابت، ابداع کرده‌اند.

در یافته‌هایی که امروز در مجموعه مقالات مایو کلینیک: سلامت دیجیتال منتشر شد، محققان روش جدیدی برای تجزیه و تحلیل ارائه کرده‌اند که یک پیش‌ساز برای پیش دیابت به نام اختلال هموستازی گلوکز(IGH)  را شناسایی می کند. هنگامی که محققان روش ریاضی ثبت شده ی خود را بر روی داده های به دست آمده از مانیتورهای مداوم گلوکز (CGMs) اعمال کردند، مشخص شد که از هر پنج شرکت کننده در این مطالعه، یک نفر که از نظر استانداردهای پزشکی سالم تلقی می شود، در واقع متابولیسم گلوکز مشابه با وضعیت پیش دیابت دارد.

دکتر Jaycee Kaufman، نویسنده ارشد این مطالعه و دانشمند تحقیقاتی در آزمایشگاه‌های کلیک، گفت: برای افراد مبتلا به دیابت، سطح قند خون می‌تواند مانند یک ترن هوایی با افت‌ و خیزهای شدید همراه باشد. ما الگوی مشابهی را در بیماران مبتلا به اختلال هموستازی گلوکزپیدا کردیم، اگرچه این الگوها بیشتر شبیه امواج ملایم بودند تا نوسانات چشمگیر، اما مداخله ی زودهنگام در این جمعیت می تواند احتمال پیشرفت به دیابت کامل را محدود کند.

در مجموع 384 نفر برای این مطالعه به دستگاه سنجش مداوم قند خون(CGM) مجهز شده و توسط یک پزشک در یک دوره زمانی دو هفته ای ارزیابی شدند. بر اساس دستورالعمل های ارائه شده توسط انجمن دیابت آمریکا، پزشک شرکت کنندگان را به افراد دیابتی، پیش دیابتی یا سالم طبقه بندی کرد. پس از اعمال مدل ریاضی بر داده های دستگاه سنجش مداوم قند خون، بیماران بر اساس پارامترهای هموستازی گلوکز خود مجدداً به دو گروه طبقه‌بندی شدند: هموستازی گلوکز مؤثر یا هموستازی گلوکز مختل شده.

دکتر یان فوسات، معاون آزمایشگاه کلیک، گفت: موضوع بسیار شگفت‌انگیز، این بود که 20 درصد از شرکت‌کنندگانی که با استفاده از ابزارهای غربالگری استاندارد دیابت مورد ارزیابی قرار گرفته، و توسط پزشک به عنوان افراد سالم تشخیص داده شدند، پس از اعمال مدل ریاضی، در گروه افراد دارای اختلال هموستازی گلوکز طبقه بندی شدند. بر این اساس اکنون می‌توان یک آزمایش بهینه تر برای ارزیابی زودهنگام، دقیق و حساس از وضعیت دیابت افراد ارائه کرد.

حدود 34 میلیون نفر در ایالات متحده به دیابت مبتلا هستند و از هر سه آمریکایی یک نفر به پیش دیابت یا دیابت مبتلا است. همچنین،  11.7 میلیون نفر در کانادا با دیابت یا پیش دیابت زندگی می کنند. بیش از 80 درصد از افراد مبتلا به پیش دیابت در ایالات متحده نمی دانند که به این بیماری مبتلا هستند.

با تحقیقاتی که نشان می دهد معکوس کردن دیابت یا حداقل کاهش سرعت پیشرفت آن امکان پذیر است، تقاضا برای ابزارهای غربالگری که بتوانند افراد در معرض خطر را زودتر شناسایی کنند، وجود دارد. غربالگری و نظارت شامل بررسی عوامل خطر مانند سن، نمایه ی توده ی بدنی و سابقه خانوادگی است. و تشخیص در درجه اول به آزمایش‌های خونی مانند هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) و تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) بستگی دارد.

دکتر Fossat، گفت: این روش جدید تجزیه و تحلیل، یک گام بزرگ رو به جلو در پیشگیری و مدیریت دیابت است. تشخیص و مداخله زودهنگام در مدیریت دیابت نوع 2 بسیار مهم است، بنابراین روش ما این پتانسیل را دارد که تاثیر قابل توجهی بر زندگی میلیون ها نفر در سراسر جهان بگذارد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-05-healthy-individuals-metabolism-prediabetic.html