رژیم کتو ممکن است برای برخی مناسب باشد، اما برخی دیگر باید از آن اجتناب کنند. اگر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 قصد دارند از این رژیم غذایی استفاده کنند، مشورت با پزشک و نظارت بیشتر برای قند خون و کتون ها، بسیار مهم است.

هنگامی که دیابت دارید، دائماً می شنوید "کربوهیدرات های خود را بشمارید". رژیم کتوژنیک کربوهیدرات ها را به شدت کاهش می دهد تا روش طبیعی پردازش و مصرف انرژی بدن را تغییر دهد.

در حالی که رژیم کتو می تواند یک استراتژی غذایی موثر برای مدیریت گلوکز و رسیدن به وزن سالم و حفظ آن باشد، اما چندان ساده نیست. هر فردی که انسولین مصرف می کند، باید قبل از شروع رژیم های غذایی کم کربوهیدرات مانند کتو، اقدامات احتیاطی خاصی را انجام دهد.

آیا به رژیم کتو برای دیابت فکر می کنید؟ در این مقاله همه ی آنچه که شما باید در مورد این رژیم بدانید را شرح می دهیم.

رژیم کتو دقیقا چیست؟

در رژیم کتو که یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات است، کربوهیدرات ها معمولاً 10٪ از کالری دریافتی روزانه یا کمتر را به خود اختصاص می دهند. برای یک رژیم 2000 کالری در روز، 50 گرم یا کمتر کربوهیدرات در این رژیم وجود دارد. چربی حدود 55-60% و پروتئین حدود 30-35% از کالری روزانه را تشکیل می دهد.

محتوای کم کربوهیدرات از ویژگی اصلی رژیم کتو پشتیبانی می کند: کتوز

آنت اسنایدر، متخصص تغذیه می گوید: «کاهش مصرف کربوهیدرات باعث می‌شود که بدن پس از مصرف گلوکز ذخیره شده، چربی ذخیره‌شده را به عنوان منبع انرژی پشتیبان خود تجزیه و به کتون‌ها تبدیل کند».

به طور معمول، هورمون انسولین، گلوکز را از خون به سلول‌ها می‌آورد، جایی که برای تولید انرژی استفاده می‌شود. اما به دلیل محتوای کم کربوهیدرات، رژیم کتو حالتی به نام کتوز را القا می کند، یعنی زمانی که گلوکز کافی برای سوخت یا انسولین برای رساندن گلوکز به سلول ها وجود ندارد.

در طی کتوز، کبد شما چربی را به اسیدهای چرب می شکند و این اسیدها را به اجسام کتونی تبدیل می کند، فرآیندی که کتوژنز نامیده می شود. این کتون ها برای تولید انرژی توسط سلول های شما استفاده می شوند، همانطور که گلوکز برای تولید انرژی استفاده می شود.

فواید رژیم کتو برای دیابت

در حالی که رژیم کتو برای همه مناسب نیست، تحقیقات نشان می‌دهد که فوایدی برای مدیریت دیابت مانند بهبودA1c و کنترل قند خون، دارد.

در مطالعه ای بر روی 363 نفر - که 102 نفر از آنها دیابت نوع 2 داشتند - رژیم کتوژنیک برای بهبود گلوکز، وزن و کلسترول خون بهتر از یک رژیم کم کالری استاندارد عمل کرد. یک مطالعه کوچک دیگر روی بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی، نتایج مشابهی را ارائه نمود و نشان داد که رژیم کتو برای کاهش وزن و کنترل گلوکز موثرتر است.

اسنایدر گفت: «کاهش وزن می‌تواند معیارهای بالینی مرتبط مانندA1c را بهبود بخشد. مصرف بسیار کم غذاهای کربوهیدرات در رژیم کتو همچنین به معنای مصرف کمتر مواد غذایی با تأثیر قوی بر سطح قند خون است. سطوح پایین قند خون در طول زمان برابر است با کاهش A1c.

اسنایدر افزود: یکی از دلایل احتمالی برای بهبود مدیریت دیابت این است که با توجه به مقدار محدود کربوهیدرات، مقدار انسولین مورد نیاز، کمتر است.

ملاحظات و عوارض

اگرچه رژیم کتو می تواند به کاهش وزن و مدیریت بهتر قند خون شما کمک کند، اما این یک الگوی غذایی نیست که آن را تنظیم کنید و ادامه دهید- به خصوص اگر دیابت دارید. هر کسی که از رژیم کتو استفاده می کند، ممکن است مجبور باشد با کمبودهای تغذیه ای مهم و همچنین اپیزودهای بالقوه خطرناک قند خون پایین دست و پنجه نرم کند.

نگرانی های تغذیه ای

ماهیت بسیار کم کربوهیدرات رژیم کتو به معنای قربانی کردن برخی مواد مغذی درشت و ریز مغذی ضروری برای سلامت عمومی است. اسنایدر گفت: یکی از اشکالات رژیم کتو دریافت ناکافی فیبر است.

فیبر برای مدیریت قند خون مفید است زیرا مانند سایر غذاها باعث افزایش قند خون نمی شود. برای قلب شما هم خوب است. اسنایدر اضافه کرد که اگر رژیم کتو را امتحان می کنید، ممکن است نیاز به مکمل با تیامین و سایر ویتامین ها از جمله B6، C، D و E داشته باشید.

هیپوگلایسمی

طبق برخی تحقیقات، رژیم کتو ممکن است نیاز بدن به انسولین را کاهش دهد. این یکی از مزایای رژیم کتو برای دیابت است، اما جنبه منفی آن این است که می‌تواند در برخی افراد، به‌ویژه آنهایی که دیابت نوع 1 دارند، به اپیزودهای هیپوگلایسمی منجر شود. مانیتور مداوم گلوکز(CGM) ممکن است در پیشگیری از هیپوگلایسمی بسیار مفید باشد.

اسنایدر افزود: «افرادی که مبتلا به دیابت نوع 1 و یا دیابت نوع 2 وابسته به انسولین هستند، باید در کاهش کربوهیدرات‌ها به سطح مورد نیاز برای کتوز محتاط باشند، زیرا انسولین حتی اگر قند خون در محدوده طبیعی باشد، قند خون آنها را کاهش می‌دهد. اگر انسولین به درستی تنظیم نشود، خطر هیپوگلایسمی وجود دارد».

کتوز در مقابل کتواسیدوز

کتوز به سادگی به این معنی است که بدن شما از چربی ذخیره شده، کتون ایجاد می کند. اما، این کتون‌های مبتنی بر اسیدهای چرب در صورت تجمع بیش از حد می‌توانند خون شما را به طرز خطرناکی اسیدی کنند. اگر همزمان قند نیز در خون انباشته شود، می تواند شما را در یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی به نام کتواسیدوز دیابتی (DKA) قرار دهد.

محققان اذعان کردند که کتواسیدوز در رژیم کتو برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یک نگرانی واقعی است. یک دستگاه برای اندازه گیری کتون های خون می تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در رژیم کتو بسیار مفید باشد. به عنوان مثال،Precision Xtra Meter  که می تواند هم گلوکز و هم کتون ها را اندازه گیری کند.

اسنایدر گفت: نظارت دقیق بر کتون ها، الگوهای قند خون و داروها در پیشگیری از یک وضعیت بحرانی مانند کتواسیدوز مهم هستند.

اگر دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2 وابسته به انسولین دارید، قبل از اینکه رژیم کتو را به تنهایی امتحان کنید، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

سلامت قلب

یکی دیگر از نگرانی های رژیم کتو برای افراد مبتلا به دیابت، کلسترول است. مطالعات نشان داده اند که رژیم کتو می تواند باعث افزایش کلسترول شود که گاهی اوقات به طور چشمگیری افزایش می یابد. کلسترول بیش از حد، به ویژه LDL(نوع بد)، می تواند خطر حملات قلبی و سایر اشکال بیماری قلبی را افزایش دهد. با این حال، داروهایی مانند استاتین ها وجود دارند که می توانند کلسترول LDL شما را کاهش دهند و خطر مشکلات قلبی را کاهش دهند.

رژیم کتو را از کجا شروع کنیم

بنابراین، رژیم کتو جالب به نظر می رسد، اگر شما در مورد آن با پزشک یا متخصص تغذیه ی خود صحبت کرده اید و آماده ی نظارت بر گلوکز و کتون های خود هستید، حالا سوالی که پیش می آید این است که این رژیم را چگونه شروع کنید؟

اسنایدر گفت: این معمولاً یک جهش کوچک به رژیم کتو از اکثر رژیم های غذایی مناسب دیابت است. با این حال، به خاطر داشته باشید که رژیم کتو بسیار سخت‌تر است و ممکن است حفظ طولانی‌مدت آن در مقایسه با سایر الگوهای غذایی سالم مانند رژیم مدیترانه‌ای دشوارتر باشد.

اسنایدر منابع غذایی زیر را برای شروع رژیم کتو توصیه می کند:

• کربوهیدرات ها: تا جایی که ممکن است سبزیجات را مصرف کنید، اگرچه غلات کامل، حبوبات و میوه ها می توانند در دوزهای کوچک موثر باشند.

• پروتئین: گوشت بدون چربی، ماهی، آجیل و دانه ها را به جای گوشت های پر از چربی اشباع مانند سوسیس و بیکن مصرف کنید.

• چربی های سالم: از آجیل ها، دانه ها، برخی روغن ها (مانند روغن زیتون) استفاده کنید و از مصرف منابع چربی اشباع اجتناب کنید.

غذاهایی که باید در طی رژیم کتو از آنها اجتناب کنید (یا آنها را محدود کنید) شامل نان، ماکارونی، الکل، نوشیدنی های شیرین (از جمله آب میوه) و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی است. اسنایدر به افرادی که از رژیم کتو استفاده می کنند، یادآوری کرد که ممکن است مجبور شوند مکمل فیبر و مولتی ویتامین مصرف کنند.

کلام آخر

تحقیقات بیشتری در مورد اثربخشی و ایمنی رژیم کتوژنیک در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مورد نیاز است. رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات ممکن است برای افراد منتخب مناسب باشد، اما تنها پس از گفتگوی کامل با تیم مراقبت های بهداشتی آنها در مورد خطرات و فواید آن.

یک متخصص تغذیه یا متخصص در مراقبت از دیابت باید همیشه بخشی از هر بحثی در مورد رژیم غذایی باشند. برای برخی افراد، رژیم کتو ممکن است به کاهش وزن و کنترل قند خون کمک کند. برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 که از رژیم کتو استفاده می کنند، نظارت بیشتر، ترجیحا با CGM و کتون متر، ضروری است.

منبع:

https://diatribe.org/keto-diet-healthy-diabetes