6 مارس 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله Nutrients نشان می دهد که درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) با رژیم های کتوژنیک بسیار کم کالری(VLCKD) بی خطر و مفید است.

این اثر مفید می تواند به دلیل اثرات همزمان این رژیم بر عوامل مختلفی که معمولاً با NAFLD مرتبط هستند مانند کاهش مقاومت به انسولین (IR)، کاهش سطح انسولین، کاهش توده چربی و وزن بدن، و القای کتوز باشد.

این مطالعه، بر روی 33 فرد چاق یا دارای اضافه وزن که هیچ نوع دارویی مصرف نمی‌کردند، انجام شد و نشان داد کهVLCKD (کمتر از 800 کیلو کالری در روز) به مدت 8هفته‌ ممکن است به طور قابل ‌توجهی باعث کاهش تجمع چربی در کبد شود.

محققان نوشتند: این نتایج به وضوح نشان می‌ دهد که محدودیت کربوهیدرات‌ها به کمتر از 50 گرم در روز معمولاً منجر به کتوز شده و باعث بهبود NAFLD می شود که مطابق با این مفهوم است که محدودیت کربوهیدرات زمانی که کتوژنز القا شود نقش محافظتی کبدی دارد و زمانی که کاهش قابل توجهی در کل کالری دریافتی رخ دهد، تقویت می ‌شود.

تغییرات سبک زندگی، فعالیت بدنی بیشتر و رژیم غذایی سالم، سنگ بنای پیشگیری از NAFLD هستند. این اقدامات، باعث کاهش التهاب سیستمیک، افزایش IR، کاهش تجمع چربی، تشویق کاهش وزن و افزایش توده عضلانی اسکلتی می شود.

با توجه به این که رژیم غذایی به عنوان درمانی برای کاهش وزن بدن است، رژیم کتوژنیک در حال حاضر یک مداخله کاهش وزن محبوب با کاهش شدید کربوهیدرات است. به طور خاص، یک رژیم کتوژنیک بسیار کم کالری، یک مداخله درمانی کارآمد و مطمئن برای افراد چاق در نظر گرفته می شود. رژیم کتوژنیک بسیار کم کالری اثرات متعددی بر سلامتی افراد چاق دارد، اما اطلاعات بیشتری در مورد اثرات مفید احتمالی VLCKD بر NAFLD در این افراد مورد نیاز است.

با توجه به فقدان اطلاعات در مورد این موضوع، دکتر روبرتا رینالدی و همکارانش از ایتالیا، در یک مطالعه ی آینده نگر ایمنی و اثربخشی یک رژیم VLCKD را بر روی بیماری کبد چرب غیرالکلی و پارامترهای مرتبط با این بیماری در افراد چاق یا دارای اضافه وزن که هیچ دارویی را در زندگی واقعی مصرف نکردند، ارزیابی کردند.

داده‌ها بر روی آنالیز بیوامپدانس، اندازه‌ گیری‌های آنتروپومتریک و سنجش‌های بیوشیمیایی قبل و بعد از مداخله غذایی جمع ‌آوری شد. تشخیص NAFLD با استفاده از الاستوگرافی گذرا(فایبرواسکن) انجام شد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· پس از VLCKD، کاهش قابل توجهی در شاخص توده ی بدنی،اندازه ی دور کمر و توده ی چربی رخ داد.

· پارامتر CAP[1](یک پارامترفایبرواسکنبر حسب db/m، که کمیت تجمع کبد چرب را تعیین می کند)، پس ازVLCKD  به طور قابل توجهی کاهش یافت.

· پس از VLCKD، شاخص کبد چرب (FLI، یک معیار استئاتوز)، نیز کاهش قابل توجهی را نشان داد.

· پس از VLCKD،غلظت های قند خون ناشتا، تری گلیسیرید، انسولین، کلسترول تام، کلسترول LDL، ALT، γGT  و FT3 در خون، و مقاومت به انسولین(کمّی شده توسط HOMA-IR) و سطح فشار خون دیاستولیک و سیستولیک به طور قابل توجهی کمتر بود.

· در مقابل پس از VLCKD، غلظت 25هیدروکسی ویتامین  D، کلسترول HDL و FT4 در خون بالاتر بود.

· تغییر(δ) CAP بعد از VLCKD با تغییرهیچ پارامتر دیگری که در مطالعه بررسی شده بود، همبستگی نداشت.

محققان نتیجه گیری نمودند کهVLCKD  یک رویکرد مفید برای رهایی از بیماری کبد چرب غیرالکلی از طریق تغییرات در عوامل مرتبط باNAFLD (توده چربی، چاقی، فشار خون، لیپیدها و مقاومت به انسولین) و همچنین سطوح هورمون تیروئید و ویتامینD ، است.

رفرنس:

Rinaldi, Roberta, et al. "The Effects of Eight Weeks' Very Low-Calorie Ketogenic Diet (VLCKD) On Liver Health in Subjects Affected By Overweight and Obesity." Nutrients, vol. 15, no. 4, 2023.

منبع خبر:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/very-low-calorie-ketogenic-diet-safe-and-beneficial-for-obese-patients-with-nafld-107905

 



[1]controlled attenuation parameter