28ژانویه 2022 - انجمن غدد درون ریز به ائتلافی از پزشکان، دانشمندان و سازمان‌های بهداشت عمومی و محیط ‌زیست پیوست تا طوماری رسمی به سازمان غذا و دارو (FDA) ارسال کند و از آژانس بخواهد تا تاییدیه‌های خود را برای استفاده از حاوی بیسفنول آ  (BPA) در چسب‌ها و پوشش‌های پلاستیکی که در تماس با غذاها قرار می گیرند در این کشور لغو کند و محدودیت‌های سختی برای استفاده از آن تعیین کند.

یافته‌های جدید گروهی از کارشناسان که توسط سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) تشکیل شده است، نشان می‌دهد که اثرات مضر قرار گرفتن در معرض BPA می‌تواند در غلظتهایی از این ماده که 100000 برابر کمتر از آنچه قبلا تصور می شد، رخ دهد. این سطح ایمن جدید - بر اساس شواهد علمی اخیر - بیش از 5000 برابر کمتر از آنچه FDA به عنوان غلظت ایمن تعیین کرده است، می باشد.

بدون شک، این مقادیر خطر بالایی برای سلامتی دارند و از این نتیجه گیری حمایت می کنند که استفاده از BPA ایمن نیست. این طومار از سازمان غذا و دارو می‌خواهد تا استفاده از BPA را در پوششها و ظروفی که با مواد غذایی در تماس هستند و ممکن است منجر به ورود بیش از 0.5 نانوگرم به ازای هر کیلوگرم غذا به مواد غذایی شود، محدود کند.

فرآیندEFSA ، که برای ارزیابی مجدد ایمنی بیسفنول استفاده می‌شود، الگویی است برای ارزیابی مجدد صدها ماده شیمیایی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، که چندین دهه پیش تایید کرده بود. این ارزیابی شفاف، کامل و مبتنی بر علم است. تام نلتنر، مدیر ارشد  EDF[1]، برای مواد شیمیایی ایمن تر گفت: با تماس آمریکایی‌ها باغلظتهایی از BPA در مواقعی بیش از 5000 برابر بیش از حد مجاز، آژانس باید این مورد را در اولویت اصلی ارزیابی قرار دهد و تصمیم نهایی را تا مهلت قانونی 180 روزه بگیرد.

بیس فنل آ، برای ساخت پلی کربنات و سایر پلاستیک ها استفاده می شود که معمولاً در اقلام سخت مانند ظروف غذا، پارچ، ظروف غذاخوری، ظروف نگهداری و غیره استفاده می شود. این ماده شیمیایی همچنین در رزین های اپوکسی استفاده می شود که داخل محصولات فلزی و رویه ی بطری ها را می پوشاند. مقادیر کم اما خطرناکی از BPA می تواند از ظروف یا تجهیزات به غذا و نوشیدنی منتقل شود.

صنعت در گذشته اقداماتی را برای محدود کردن استفاده از BPA در آسترهای قوطی و بطری های پلاستیکی کودکان انجام داده است. این اقدامات به دنبال یافته‌های سال 2008 از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری بود که نشان می‌داد این ماده شیمیایی در بدن 92 درصد از بزرگسالان ایالات متحده وجود دارد و مطالعات اضافی نشان داد که BPA می‌تواند مانند هورمون جنسی زنانه، استروژن، در انسان عمل کند و رشد طبیعی را مختل کند.

یافته‌های پانل متخصصانEFSA ، نشان می‌دهد که اثرات BPA بسیار بدتر از تصورات قبلی است و افراد با غلظتهایی بسیار بالاتر از غلظت ایمن این ماده، در تماس هستند. طبق پنل EFSA، قرار گرفتن در معرض مقادیر بسیار کم  BPA می تواند منجر به بیش فعالی سیستم ایمنی شود که التهاب خارج از کنترل را ایجاد می کند، همچنین تغییراتی در تخمدان ها، اختلال غدد درون ریز، و کاهش یادگیری و حافظه ایجاد می نماید.

دکتر ماریسل مافینی، دانشمند و یکی از نویسندگان این طومار، گفت: سازمان غذا و داروی آمریکا موظف است از ما در برابر مواد شیمیایی سمی که می توانند با مواد غذایی ما تماس پیدا کنند، محافظت کند. این یافته های جدید باید زنگ خطری برای FDA و همه ما باشد که سلامتی ما در خطر است، مگر اینکه اقدام سریعی برای محدود کردن میزان BPA که می تواند با غذای ما تماس پیدا کند، انجام دهیم.

سازمان غذا و دارومدت‌هاست در ارزیابی خطر و ایمنی مواد غذایی، از جمله برای افزایش درک خطرات ناشی از مواد شیمیایی مورد استفاده در بسته‌بندی مواد غذایی، مانند  PFAS، با EFSA همکاری کرده است. آژانس اکنون باید به هشدارهای همتایان متخصص خود درEFSA ، درباره BPA گوش دهد و اقداماتی را برای کاهش چشمگیر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی انجام دهد.

دکتر هدر پاتیساول، متخصص  BPAاز دانشگاه کارولینای شمالی در رالی و متخصص انجمن غدد درون ریز، گفت: این یافته‌ها بسیار نگران‌کننده هستند و این نکته را ثابت می‌کنند که حتی قرار گرفتن در معرضسطوح بسیار پایینBPA ، می‌تواند مضر باشد و منجر به مشکلاتی در سلامت باروری، خطر سرطان سینه، رفتار و متابولیسم شود. سازمان غذا و دارو باید علم موجود در مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز را به رسمیت بشناسد و بر این اساس برای محافظت از سلامت عمومی عمل کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220128/Bisphenol-As-effects-are-much-worse-than-previously-thought-experts-say.aspx

 



[1] Environmental Defense Fund