17دسامبر 2021- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله ی قلب اروپا[1] منتشر شده است، مصرف غذاهای فوق فرآوری شده با خطر بیشتری برای مرگ - به هر دلیل و همچنین مرگهای قلبی عروقی - در افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی مرتبط است.

غذاهای فوق فرآوری شده غذاهایی هستند که "با حداقل مواد غذایی کامل تهیه می شوند" و با رنگ ها، طعم دهنده ها یا مواد نگهدارنده تولید می شوند و در مطالعاتی که تأثیرات آنها بر سلامتی بررسی شده است، نتایج نگران کننده ای را بهمراه داشته اند. مصرف این غذاها در دهه های اخیر در سراسر جهان به طور چشمگیری افزایش یافته است و در حال حاضر حدود 58٪ از کل کالری مصرفی در ایالات متحده را تشکیل می دهند. یکی از مطالعات در این زمینه نشان داده است که این نوع از غذاها حدود 66٪ از غذای دریافتی کودکان در سنین مدرسه را تشکیل می دهند. مصرف غذاهای فوق فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه با خطر بیشتر برای بیماری های قلبی عروقی و فشار خون در بزرگسالان سیاه پوست مرتبط است و به نظر می رسد هنگامی که کودکان آنها را مصرف می کنند، خطر اضافه وزن یا چاقی، را سال ها بعد در بزرگسالی افزایش می دهد.

در مطالعه ی اخیر، محققان تصمیم گرفتند تأثیر مصرف غذاهای فوق فرآوری شده را بر خطر مرگ در افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی بررسی کنند. آنها داده های 1171 فرد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی با میانگین سنی 67 سال را در یک دوره ی متوسط ​​10.6 سال بررسی کردند. مصرف غذای شرکت کنندگان با استفاده از یک پرسشنامه دقیق فرکانس مواد غذایی مورد ارزیابی قرار گرفت و شرکت کنندگان بر اساس نسبت غذاهای فوق فرآوری شده به تمام غذاها در رژیم غذاییشان، به چهار گروه با اندازه مساوی تقسیم شدند که با وزن (گرم در روز) اندازه گیری شد. محققان نه تنها پیامدهای قلبی عروقی و مرگ، بلکه 18 بیومارکر مختلف (اندازه گیریهای بدنی یا خونی) مربوط به التهاب و سلامت قلبی عروقی، متابولیک یا کلیه را مورد بررسی قرار دادند.

مواد غذایی فوق فرآوری شده با افزایش خطر مرگ مرتبط هستند

محققان دریافتند که شرکت کنندگان در گروهی که بیشترین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده (حداقل 11.3 درصد از کل غذای مصرفی) را داشتند، 38 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ به دلایل مختلف و 65 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از دلایل قلبی عروقی بودند، در مقایسه با کسانی که کمترین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده را داشتند (کمتر از 4.7 درصد از کل غذای مصرفی). آنها همچنین یک رابطه خطی بین مصرف این غذاها و خطر مرگ و میر کلی و قلبی عروقی پیدا کردند - به این معنی که به ازای هر 1 درصد افزایش تدریجی مصرف غذاهای فوق فرآوری شده، خطر مرگ به میزان کم و بیش یکنواختی افزایش می یابد. یافتن یک رابطه خطی این احتمال را تقویت می کند که مصرف غذاهای فوق فرآوری شده - به جای برخی عوامل ناشناخته - در واقع افزایش خطر مرگ را توضیح می دهد.

محققان با بررسی 18 نشانگر زیستی مختلف در همه شرکت‌کنندگان، دریافتند که یک نشانگر خاص به نام cystatin C، -پروتئینی که به‌عنوان نشانگر زیستی برای عملکرد کلیه عمل می‌کند - 18.3 درصد از رابطه بین مصرف غذای فوق‌فرآوری‌شده و مرگ ناشی از همه علل ، و 16.6 درصد از رابطه ی بین مصرف این غذاها و مرگ ناشی از علل قلبی عروقی را توضیح می‌دهد. سایر نشانگرهای زیستی ارتباط ضعیف تری با مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده و خطر مرگ را نشان دادند.

پرفسور Licia Iacoviello، مدیر بخش اپیدمیولوژی و پیشگیری درI.R.C.C.S،Neuromed  در Pozzilli، ایتالیا و نویسنده ی این مطالعه، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: این مطالعه پیام مهمی را منتقل می کند: زمان آن رسیده است که تمایز بین غذای سالم و ناسالم تنها بر اساس ارزش غذایی را فراموش کنیم، برای مثال سبزیجات تازه با سبزیجات از قبل پخته شده و چاشنی دار مساوی نیستند و همین امر در مورد بسیاری از غذاهای دیگر نیز صدق می کند. نویسندگان این مطالعه توصیه کردند که «سطح پردازش صنعتی مواد غذایی باید بر اطلاعات درج شده در برچسب‌های روی بسته اضافه شود»، در حال حاضر فقط اطلاعات تغذیه‌ای محدودی در بسیاری از کشورها در برچسبهای غذایی، درج می شود.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/12/17/ultra-processed-foods-linked-to-higher-death-risk-in-people-with-cardiovascular-disease/

 



[1]European Heart Journal