دوم مه 2022 - مهارکننده‌هایSGLT2[1] ، یک کلاس نسبتاً جدید از داروهای دیابت هستند. داروهای مهارکنندهSGLT2 ، که در حال حاضر به بازار موجودند، عبارتند از: داپاگلیفلوزین(Forxiga)، امپاگلیفلوزین (Jardiance) و Ertugliflozin (Steglatro).آنها همچنین در ترکیب با متفورمین با نام های تجاری  Xigduo،Jardiamet  و  Segluromet و در ترکیب با بازدارندههای DPP-4، با نام های تجاری Glyxambi،Qtern  و Steglujanدر دسترس هستند.

این داروها چگونه کار می کنند

مهارکننده هایSGLT 2 ، مانع از جذب مجدد گلوکز در کلیه ها می شوند. آنها با افزایش میزان گلوکز دفع شده توسط کلیه در ادرار، سطح قند خون را کاهش می دهند.

عوارض جانبی احتمالی

شایع ترین عوارض جانبی این گروه دارویی، عفونت های دستگاه ادراری (UTI) و یا عفونت های قارچی دستگاه تناسلی است. این به دلیل افزایش گلوکز در ادرار و اطراف اندام تناسلی است. میکروب ها می توانند در این محیط غنی از گلوکز رشد کنند. هنگام مصرف این دارو مهم است که مقدار زیادی آب بنوشید تا از عفونت جلوگیری کنید. اگر سابقه این نوع عفونت ها را دارید با پزشک خود صحبت کنید.

یکی دیگر از عوارض جانبی که برخی افراد تجربه می کنند، افزایش ادرار است. این می تواند خطر کم آبی بدن را در صورت عدم دریافت مایعات کافی یا در هنگام ناخوشی و بیماری افزایش دهد. توصیه می شود که قرص خود را با یک لیوان پر از آب مصرف کنید.

مهارکننده های SGLT2 و روزهای بیماری

همه افراد مبتلا به دیابت تشویق می شوند که یک برنامه برای روز بیماری خود داشته باشند. در این طرح به بیمار توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی از سوی پزشک داده می شود که در صورت ناخوشی، بتواند به خوبی دیابت خود را کنترل کند. بهمین دلیل در صورت درمان با داروهای مهارکننده‌های SGLT2، در مورد دستورالعمل‌های روز بیماری خود با پزشکتان مشورت کنید زیرا ممکن است نیاز باشد که بطور موقت مصرف این داروها را متوقف کنید. همچنین ممکن است در معرض خطر کم آبی و/یا عدم تعادل الکترولیت ها قرار گیرید. در موارد نادر، این عدم تعادل می تواند به وضعیتی به نام کتواسیدوز تبدیل شود. کتواسیدوز دیابتی، یک وضعیت تهدید کننده زندگی است.

کتواسیدوز می تواند به دلیل بیماری یا روزه داری طولانی مدت، عمل جراحی، استفراغ، اسهال، کم آبی بدن یا نوشیدن الکل زیاد، رخ دهد. بهتر است از خطر بروز کتواسیدوز و علایم آن در خود آگاه شوید. با تیم پزشکی خود در این مورد صحبت کنید. پزشک عمومی یا مربی دیابت شما می‌تواند با کمک شما یک برنامه ی مناسب، برای روز بیماری برای شما تدوین کند.

منبع:

https://www.diabetesaustralia.com.au/news/sglt2-inhibitors/

 



[1]هم‌انتقال‌دهنده‌های گلوکز وابسته به سدیم