رژیم غذایی غربی خطر بیماری التهابی روده را افزایش می دهد

1ژوئن 2021- محققان گفته اند پیروی از رژیم غذایی غربی که حاوی مقادیر بالایی قند و چربیهای ناسالم است، می تواند خطر بیماری التهابی روده را افزایش دهد.

یک تیم از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در کلینیک سنت لوئیس و کلیولند، گفتند: شواهد حاصل از مطالعه ی ما نشان می دهد خوردن غذاهای آماده ی طبخ[1] و غذاهای بیرون بر، سیستم ایمنی بدن را مختل می کند و می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

نویسنده ی ارشد این مقاله، دکتر Ta-Chiang Liu، دانشیار پاتولوژی و ایمونولوژی در دانشگاه واشنگتن، گفت: بیماری التهابی روده از نظر تاریخی یک مشکل اساسی در کشورهای غربی مانند ایالات متحده بوده است، اما با افزایش تعداد افرادی در جهان که زندگی به سبک غربی را اتخاذ می کنند، شیوع بیشتری پیدا کرده است. تحقیقات ما نشان داد که مصرف طولانی مدت یک رژیم غذایی غربی که حاوی مقدار زیادی چربی و قند است، عملکرد سلولهای ایمنی را در روده از بین می برد به طوری که می تواند بیماری التهابی روده را تقویت کند یا خطر عفونت روده را افزایش دهد.

این مطالعه بر روی بررسی عملکرد سلولهای Paneth متمرکز بود که معمولاً در روده قرار دارند که در صورت آسیب می توانند منجر به فعال شدن و ملتهب شدن سیستم ایمنی روده شوند. اختلال در سلول هایPaneth ، از ویژگی های اصلی بیماری التهابی روده است.

محققان از داده های بالینی جمع آوری شده از 400 نفر برای تجزیه و تحلیل سلامت سلول های Paneth در آنها استفاده کردند و ارتباط مستقیمی را بین سلول های ناسالم Paneth و شاخص توده بدنی بالا(BMI)  یافتند. هرچه BMI بالاتر باشد، سلامت سلول ها بیشتر به خطر می افتد.

دکتر لیو، گفت: چاقی به خودی خود مسئله نیست، خوردن مقادیر زیادی غذای سالم بر سلولهای Paneth تأثیر نمی گذارد، اما این رژیم غذایی پرچرب و پر قند است که سلامت این سلولها را به خطر می اندازد. این که آیا افرادی که به طور معمول رژیم غذایی غربی می خورند، می توانند با تغییر رژیم غذاییشان ایمنی روده خود را بهبود ببخشند، باید بررسی شود.

برای درک بیشتر، محققان از موشهای چاق در بازوی دیگر مطالعه استفاده کردند. با کمال تعجب، سلولهای Paneth در حیوانات طبیعی به نظر می رسیدند. سپس به موشهای سالم، رژیم غذایی پر چرب یا حاوی قند زیاد داده شد که سبب گردید پس از دو ماه چاق شوند و متاسفانه بررسی ها نشان داد که سلولهای Paneth آنها آسیب دیده اند.

دکتر لیو، گفت: این یک آزمایش کوتاه مدت فقط به مدت هشت هفته بود. در افراد، چاقی یک شبه یا حتی در طی هشت هفته ایجاد نمی شود. افراد قبل از چاقی 20 تا 30 سال یک شیوه زندگی نامطلوب را دنبال کرده اند. ممکن است که اگر برای مدت طولانی رژیم غربی داشته باشید، از نقطه ی بدون بازگشت عبور کرده و سلولهای Paneth در روده ی شما حتی اگر رژیم خود را تغییر دهید، بهبود نیابند. قبل از اینکه بگوییم آیا این روند در افراد برگشت پذیر است، باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم.

یافته های این مطالعه در Cell Host & Microbe Journal منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/jun/western-diet-found-to-increase-inflammatory-bowel-disease-risk.html

 



[1]convenience foods