راهنمایی جدید برای ورزش ایمن تر بیماران قلبی دیابتی

4 فوریه 2021- به لطف اولین راهنمای جهانی در این باره، که توسط متخصصان بین المللی از جمله متخصصان دانشگاه سوانزی منتشر شده است، بیماران قلبی که به دیابت نیز مبتلا هستند، می توانند تمرینات توان بخشی خود را با خیال راحت تری انجام دهند .این راهنما منبع مهمی برای متخصصان مراقبت های بهداشتی خواهد بود تا آنها بتوانند به تعداد فزاینده ی بیماران قلبی که به دیابت نیز مبتلا هستند و نیاز به توان بخشی دارند، کمک کنند.

این گایدلاین که مورد تأیید سازمانهای بین المللی دیابت قرار گرفته است، توسط تیمی شامل دکتر ریچارد براکن از دانشکده علوم ورزشی، کالج مهندسی و گروه تحقیقات دیابت، واقع در دانشکده پزشکی دانشگاه Swansea، تهیه شده است.

ورزشهای بدنی و بهبود سطح فعالیتها، بخش اصلی راهکارهای توانبخشی قلب هستند، که هدف آنها تقویت سلامت و تناسب اندام افرادیست که به مشکلات قلبی مبتلا هستند.

در حال حاضر، حدود 25٪ از شرکت کنندگان در برنامه های بازتوانی قلبی در اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا، به دیابت نیز مبتلا هستند. این رقم در حال افزایش است، بیشتر به این دلیل که برخی از عوامل خطر بویژه چاقی و سبک زندگی بی تحرک، برای بیماری های قلبی عروقی و دیابت مشترک هستند.

اگرچه تحرک بیشتر برای بیمارانی که به توانبخشی قلبی نیاز دارند، ضروری است، اما یک مانع عمده نحوه ی ورزش کردن است که ممکن است این افراد را در معرض خطر قرار دهد.

با این حال، برای آن دسته از بیمارانی که دیابت نیز دارند، نگرانی های بیشتری وجود دارد، به خصوص در مورد کاهش سطح قند خون که منجر به هیپوگلایسمی می شود. ترس از هیپوگلایسمی،- که می تواند منجر به سرگیجه، گم گشتگی[1]، اضطراب و بسیاری از علائم دیگر شود-، یکی از اصلی ترین موانع برای وارد کردن ورزش در زندگی روزمره ی افراد دیابتی است.بهمین دلیل بیماران قلبی که دیابت نیز دارند، کمتر از بیماران فاقد دیابت، برنامه ی توانبخشی قلبی را انتخاب و یا آن را ادامه می دهند.

این جایی است که گایدلاین جدید می تواند تغییراتی ایجاد کند. این دستورالعمل بر روی کنترل سطح قند خون در طی فعالیت های توانبخشی متمرکز است تا خطر مشکلات حاد گلایسمیک را در حین ورزش کاهش دهد. هدف این است که اعتماد به نفس بیشتری به بیماران مبتلا به دیابت بدهیم، و آنها را بیشتر به انجام تمرینات توان بخشی و ادامه ی آن متمایل کنیم، تا سلامت کلی آنها را بهبود بخشیم.

راهنمای جدید به متخصصان بهداشت، توصیه های روشنی را ارائه می دهد، که شامل موارد زیر است:

•         تداخلاتی ممکن است بین داروهایی که بیماران برای بیماری قلبی عروقی و برای دیابت خود استفاده می کنند، ایجاد شود.

•         بهترین نوع ورزش برای این بیماران، تعیین سطح ایده آلی از شدت ورزش برای هر فرد و ایمن ترین زمان برای ورزش در طول روز است.

•         نیازهای بیماران دیابتی نوع 1 و 2، با هم متفاوت است.

این راهنما، مندرج در بیانیه ای، توسط انجمن های پیشگیری و توانبخشی قلب و عروق انگلیس و کانادا، شورای بین المللی پیشگیری و توانبخشی قلب و عروق و انجمن علوم ورزشی انگلیس تأیید شد.

دکتر ریچارد براکن، یکی از نویسندگان، و متخصص دیابت از تیم تحقیقاتی A-STEM در دانشکده علوم ورزشی دانشگاه سوانزی و گروه تحقیقاتی سبک زندگی در گروه تحقیقات دیابت، در دانشکده پزشکی این دانشگاه، گفت:ورزش ایمن برای بهبود سلامت بیماران با مشکلات قلبی عروقی ضروری است.تعداد فزاینده ای از این بیماران به دیابت نیز مبتلا هستند، بنابراین ضروری است که برنامه های توان بخشی قلبی نیازهای آنها را برآورده کند.

او افزود: این راهنمایی تخصصی به این معنا است که متخصصان بهداشت می توانند برنامه ای را برای توانبخشی قلبی بیماران دیابتی طراحی کنند که به آنها اطمینان لازم برای شروع و پایبند بودن به برنامه را بدهند و سلامت کلی آنها را تقویت کند.

این گایدلاین در مجله ی British Journal of Sports Medicine منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-02-guidance-cardiac-patients-diabetes-safely.html

 



[1]Disorientation:احساس مبهمی از حواس‌پرتی یا بیگانگی نسبت به زمان ، مکان و افراد