افزایش فشار خون در شب با دو برابر شدن خطر مرگ در بزرگسالان مبتلا به دیابت ارتباط دارد

 27 سپتامبر 2021- بر اساس یک مطالعه 21 ساله که در نشست علمی فشار خون انجمن قلب آمریکا ارائه شد، افراد بالغ مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 که فشار خون آنها در شب افزایش می یابد، بیش از دو برابر نسبت به افرادی که فشار خون آنها در طول خواب کاهش می یابد، در معرض خطر مرگ قرار دارند. این نشست اولین تبادل علمی با تمرکز بر پیشرفتهای اخیر در تحقیقات اساسی و بالینی در مورد فشار خون بالا و ارتباط آن با بیماریهای قلبی و کلیوی، سکته مغزی، چاقی و ژنتیک بود که در 27 تا 29 سپتامبر 2021 برگزار گردید.

فشار خون به طور معمول در هنگام خواب کاهش(dips) می یابد. اگر فشار خون در طول شب به میزان کافی کاهش نیابد، به آن "non-dipping" یا الگوی غیرکاهشی فشار خون در طول خواب شبانه می گویند. اگر فشار خون در شب در مقایسه با روز افزایش یابد، این پدیده "reverse dipping" نامیده می شود. این الگوهای غیرطبیعی فشار خون با افزایش خطر عوارض قلبی عروقی و مرگ در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 مرتبط هستند.

دکتر Martina Chiriacò، نویسنده ی این مطالعه و محقق در بخش بالینی و پزشکی تجربی در دانشگاه پیزا در ایتالیا، گفت: مطالعات قبلی نشان داده بود که الگوی non-dipping با بیماری های کلیوی و قلبی عروقی در افراد سالم و افراد مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت نوع 1 یا نوع 2 ارتباط دارد. با این حال، اثرات طولانی مدت الگوی non-dippingبر مرگ افراد مبتلا به دیابت نامشخص بود و اطلاعات مربوط به reverse dipping، بسیار کمیاب بود. ما به دنبال بررسی این دو جنبه بودیم تا مشخص کنیم که آیا الگوهای تغییر یافته ی فشار خون ممکن است خطر مرگ و میر را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2، پیش بینی کند.

دکتر چیریاکو، گفت: ما همچنین نقش تغییرپذیری ضربان قلب[1] را در گروه مورد مطالعه ی خود ارزیابی کردیم. نوسان ضربان قلب معیاری برای تغییر در زمان بین هر ضربان قلب است."تغییرپذیری پایین ضربان قلب" با بدتر شدن سلامت افراد مبتلا به نارسایی قلبی همراه است و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را در جمعیت عمومی افزایش می دهد. با این حال، هنوز اطلاعات کمی در رابطه با کاهش تغییرپذیری ضربان قلب با مرگ و میر در بین افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 ، در دست است.

محققان 349 بزرگسال مبتلا به دیابت را در شهر پیزا در سال 1999 مورد مطالعه قرار دادند. نیمی از شرکت کنندگان زن بودند، 284 نفر به دیابت نوع 2 و 65 نفر به دیابت نوع 1 مبتلا بودند. 82٪ از این افراد مبتلا به فشار خون بالا و 73٪ از کل افراد با وجود مصرف داروهای كاهنده فشار خون، دارای فشار خون کنترل نشده بودند. در طول دوره پیگیری 21 ساله تا سال 2020 ، 136 مورد مرگ ثبت شد. همه ی افراد بطور 24 ساعته تحت مانیتورینگ سرپایی فشار خون قرار داشتند.

هنگامی که فشار خون در طول شب 10 درصد یا بیشتر در مقایسه با ساعات روز کاهش یابد، شرکت کنندگان به عنوان dippers طبقه بندی می شوند. افراد Non-dippers، فشار خون شبانه ای دارند که کمتر از 10 درصد در مقایسه با روز کاهش می یابد، و فشار خون شبانه ی افرادreverse dippers  ، به میزان 0.1 درصد یا بیشتر از فشار خون آنها در روز، بالاتر است.

محققان دریافتند که فشار خون بیش از نیمی از شرکت کنندگان در طول شب کاهش نمی یابد(non-dipping) در صورتیکه 20 درصد آنها reverse dippers یا دیپر معکوس بودند. آنها همچنین دریافتند:

• تقریباً یک سوم از افراد دیپر معکوس دچار نوروپاتی اتونومیک قلبی بودند در حالی که 11درصد از افراد دارای الگوی non-dipping، به این بیماری مبتلا بودند. نوروپاتی اتونومیک قلبی یک عارضه جدی دیابت است که در آن اعصاب کنترل کننده قلب و عروق خونی آسیب می بینند. این آسیب عصبی بر فشار خون و تنظیم ضربان قلب تأثیر می گذارد و خطر مرگ و حوادث قلبی عروقی را افزایش می دهد.

• در مقایسه با دیپرها، بقای دیپرهای معکوس بطور متوسط ​​2.5 سال و بقای افرادی با الگوی non-dipping، بطور متوسط ​​1.1 سال کمتر بود.

• دیپرهای معکوس در مقایسه با افراد دیپر، بیش از دو برابر در معرض خطر بالاتری برای مرگ ناشی از تمام علل در مقایسه با دیپرها بودند و 1.9 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از تمام علل در مقایسه با افراد non-dipper، قرار داشتند. تفاوت قابل توجهی در خطر مرگ و میر بین دیپرها و افراد non-dipper وجود نداشت.

• افرادی که دچار دیپر معکوس بودند، مسن تر بودند و تحت درمان کاهنده ی فشار خون قرار داشتند و علائم آسیب قلبی مرتبط با فشار خون بالا را نشان می دادند.

• کاهش بقای شرکت کنندگانی که فشار خون آنها فقط در طول شب افزایش می یافت، مشابه با کسانی بود که در طی 24 ساعت فشار خون پایداری داشتند، این کاهش متوسط ​​بقا برابر با 1.2 سال بود.

• بقای افرادی با تغییرپذیری پایین ضربان قلب در طول 24 ساعت، بطور متوسط ​​1.8 سال کمتر بود.

دکتر چیریاکو، گفت: مطالعه ی ما نشان می دهد که از هر 10 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 ، یک نفر می تواند دارای الگوی فشار خون شبانه ی reverse dipping باشد و این وضعیت احتمالاً بیش از دو برابر خطر مرگ را به هر دلیلی در طول 21 سال بدون توجه به کنترل فشار خون افزایش داده است. این مهم است که متخصصان مراقبت های بهداشتی به دنبال الگوهای کاهش غیرعادی فشار خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 باشند و البته راهکارهایی برای کاهش فشار خون در طول شب وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد که نظارت سرپایی بر فشار خون یک روش ارزان قیمت است که به طور گسترده برای نظارت و تشخیص فشار خون غیر طبیعی و تغییرات شبانه روزی ضربان قلب در دسترس است. ما از استفاده از این غربالگری برای بهینه سازی درمان افراد مبتلا به دیابت، حمایت می کنیم.

محدودیت این مطالعه این بود که محققان در ابتدای مطالعه شیوع بیماری های قلبی عروقی را در بین شرکت کنندگان مبتلا به دیابت مشخص نکردند، این اندازه گیری می توانست به تعیین تفاوت بین خطر مرگ و میر در افرادی که قبلاً بیماری قلبی عروقی داشتند با افرادی که به بیماری های قلبی عروقی قبلی مبتلا نبودند، کمک کند. علاوه بر این، شرکت کنندگان در مطالعه عمدتا بزرگسالان سفیدپوست بودند، بنابراین، این یافته ها باید در مطالعات بعدی بر روی جمعیت هایی با تنوع نژادی و قومی بیشتر تأیید شوند. دکتر چیریاکو، گفت: این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا گزارش شده است که الگوی فشار خون شبانه یnon-dipping  بیشتر در میان افرادی با تبار آفریقایی یا اسپانیایی رایج است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-09-blood-pressure-night-linked-death.html

 



[1]تغییرات سیگنال قلبی که در دو ضربان متوالی مشاهده می‌شود را تغییرپذیری ضربان قلب یاHeart Rate Variability (HRV) می‌نامند