چگونه ویتامینD   از التهاب جلوگیری می کند

محققین وقایع مولکولی و پیام های خاصی که ویتامین Dدر جلوگیری از التهاب ایجاد می کند را شناسایی کردند. آنها نشان دادند که در زمان کمبود ویتامین Dاز وقایع متوالی بروز التهاب جلوگیری نمی شود. نتایج  این تحقیقات در مجله ی Immunology(March, 1,2012)به چاپ رسید.

پرفسور Golevaمی گوید: این مطالعه بر اساس اطلاعات قبلی در مورد اثرات گوناگون ویتامین Dبر سلامت افراد طراحی گردید. این اثرات شامل زنجیره ای از وقایع سلولی از اتصال به DNAبوسیله ی یک مسیر پیام رسانی خاص تا کاهش میزان پروتینهای التهابی است.

بیمارانی که به بیماریهای التهابی مزمن نظیر آسم ، آرتریت و سرطان پروستات مبتلا هستند کسانی هستند که به کمبود ویتامین Dنیز مبتلا می باشند بهمین علت افزایش ویتامین Dسرمی این افراد به بیش از 30 نانو گرم در میلی لیتر می تواند برای بهبود بیماریشان موثر باشد.

بر اساس توصیه های موجود حداقل ویتامین Dدر سرم باید 20 نانو گرم در میلی لیتر باشد، البته درمورد میزان اپتیمم ویتامین Dدر میان محققین اختلاف نظر وجود دارد. ویتامین Dاز قدیم الایام به عنوان ماده ای که برای سلامت استخوان ضروری است ، معرفی شده است. ویتامین Dتاثیر خود را بر استخوان با تحریک جذب کلسیم انجام می دهد. در سالهای اخیر توجه بیشتری به تأثیرات احتمالی ویتامین Dبر سیستم ایمنی و جلوگیری از التهاب شده است.

کمبود ویتامین Dبا ابتلا به چندین بیماری از جمله آسم ، سرطان، دیابت و آرتریت مرتبط است.

در تحقیق اخیر محققین مکانیسم خاصی را که از طریق آن ویتامین Dبروی سیستم ایمنی و مسیرهای التهابی تأثیر می گذارد، شناسایی کردند.

 محققین با انکوبه کردن گلبولهای سفید خون انسان با مقادیر مختلف ویتامین Dو قرار دادن آنها در معرض لیپوپلی ساکارید (مولکولی که در دیواره ی سلولی باکتریها وجود دارد و به عنوان محرک پاسخ های التهابی شدید شناخته شده است)، به بررسی تأثیرات ویتامین Dبر پاسخ های ایمنی پرداختند.

سلولهایی که در محیط آنها هیچ ویتامین Dیی اضافه نشده بود یا در محلول آنها میزان 15 نانو گرم در میلی لیتر ویتامین Dوجود داشت، بیشترین مقدار سیتوکین TNF- alpha, IL-6را که عوامل اصلی در پاسخ التهابی هستند تولید می کنند.

سلولهایی که با غلظت 30نانو گرم در میلی لیتر و بیشتر ویتامین Dانکوبه شدند، کاهش چشمگیری در پاسخ ایمنی به لیپدپلی ساکارید را نشان دادند. حداکثر ممانعت از پاسخ التهابی در غلظت 50 نانو گرم در میلی لیتر مشاهده گردید.

دانشمندان از طریق مجموعه ای از آزمایشات پیچیده جایگاه جدیدی که گیرنده ی ویتامین Dمستقیماً از آن محل به DNAوصل می شود را شناسایی کردند. اتصال به DNAژنی بنام MKP-1را فعال می کند. ژن MKP-1در آبشار التهابی که بوسیله ی لیپوپلی ساکارید ها فعال می شود ،مداخله می کند. در این آبشار مولکولی بنام p38شناسایی شده است که در افزایش میزان IL-6و TNF-alphaنقش دارد.

این جایگاه جدید بروی DNAبرای رسپتور ویتامین Dو مسیر اختصاصی ممانعتی آن با غلظت های بالاتر ویتامین Dیک مکانیسم باور نکردنی برای بسیاری از فوایدی است که ویتامین Dدر بدن القا می کند.

دکتر Golevaمی گوید: این حقیقت که میزان ویتامین Dموجود در بدن انسان بروی میزان پاسخ ایمنی موثر است عملکرد وابسته به دوز ویتامین Dبر سیستم ایمنی و ایجاد التهاب را نمایان می کند.

منبع: www. sciencedaily.com