دیابولیمیا

این وضعیت اگر چه هنوز به عنوان یک وضعیت پزشکی به رسمیت شناخته نشده است اما  با این حال یک مشکل جدید و در حال ظهور در یک سوم از بیماران زن دیابتی جوان است.

دیابولیمیا چیست؟

این کلمه وضعیت بولیمیا را در افراد دیابتی توضیح می دهد. بولیمیا (Bulimia nervosa)یک نوع پرخوری عصبی است که در آن بیمار ابتدا مقدار زیادی غذا می خورد سپس با ایجاد استفراغ عمدی یا مصرف ملین ها یا مواد مدر می کوشد از افزایش وزن خود جلوگیری کند. شیوع این بیماری درزنان جوان بیشتر است درافراد دیابتی دیابولیمیا وقتی رخ می دهد که بیماران وابسته به انسولین به منظور کاهش وزن از تزریق انسولین سرباز می زنندیا در دوز تزریقی تغییراتی می دهند. این نوع اختلال معمولاً افراد مبتلا به دیابت نوع 1 را تحت تأثیر قرار می دهد.

بیماران جوان مبتلا به دیابت که با مشکلات متعددی در رابطه  با کنترل بیماری خود مواجه هستند با توجه به  تأثیر حذف تزریق انسولین درکاهش وزن بدون توجه به خطراتی که ممکن است بدن آنها  را درگیر کند اقدام به حذف دوزهایی از تزریق انسولین خود می کنند.

افراد دیابتی می دانند که انسولین به عنوان یک هورمون سبب ذخیره ی چربی در بدن می شود، بنابراین از نظر تئوری این مسئله وجود دارد که حذف یا دستکاری  دوز انسولین می تواند موجب کاهش وزن  آنها شود. این افراد همچنان به مدیریت بیماری خود ادامه می دهند اما نه با ایمنی و بطور موثر، این افراد طوری دوز انسولین خود را دستکاری می کنند که به کتواسیدوز مبتلا نشوند ونشانه های آشکاری از سوء مدیریت بیماری خود را ملاحظه نکنند اما متوجه ی شدت آسیب هایی که به بدن  آنها وارد  می شود نیستند.

 چرا به این وضعیت دیابولیمیا می گویند؟

این اصطلاح نسبتاً جدید است به ترکیبی از دیابت و پرخوری واختلال درخوردن غذا دراین افراد اشاره دارد. در آمریکا این پدیده شناخته شده وتوسط انجمن دیابت آمریکا معرفی گردیده است، حذف انسولین  معمولاً دردختران جوان مبتلا به دیابت مشاهده می شود.

 دیابولیمیا چگونه بدن را تحت تأثیر قرار می دهد؟

عوارض جانبی حذف یا دستکاری دوز انسولین دربدن  بسیار جدی و خطرناک است این کار می تواند  مقدارقند خون را به میزان زیادی  افزایش  داده و به سطح خطرناک وناسالمی برساند و منجر به :

·        خستگی

·        کم آب شدن بدن

·        تحلیل بافت عضلانی شود

در دراز مدت علایم آن مشابه  با علایم مدیریت ضعیف دیابت است که به عوارض ثانویه ای  نظیر رتینوپاتی، نوروپاتی، بیماری کلیوی و آسیبهای بیشتر در بدن می انجامد.

چگونه دیابولیمیا را می توان درمان نمود؟

دیابولیمیا باید با دقت توسط مراقبتهای روانشناسی و نظارت دقیق کادر پزشکی بر بیمار درمان گردد. کلید جلوگیری از آسیبهای دراز مدت به این بیماران، پیشگیری از دستکاری دوز انسولین یا حذف آن درمراحل اولیه و دادن آگاهی کافی به بیماران درباره ی خطرات این عمل است. باید به این افراد استفاده از رژیم غذایی سالم وانجام ورزش را برای رسیدن به اندامی ایده آل و ماندن در وزن سلامت آموزش داد و با مشاوره های روانشناسی به آنها درکنترل این  حالت کمک کرد.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/Diabetes-and-Diabulimia.html