5 خوراکی پایین آورنده ی فشار خون

 اگر فشار خون شما 120/80نیست حتماً مطالب زیر رابخوانید. بنا به گزارش انجمن آمریکا 50 در درصد از افرادی که از داروهای فشارخون برای کنترل BPخود (فشار خون) استفاده می کنند مقدار فشارخونشان تحت کنترل نیست (یعنی بروی  120/80نیست). چه از دارو استفاده می کنید و چه از داور استفاده نمی کنید باید شنیده باشید که فشار خون عامل کلیدی و قدم اول در پیشگیری ازبیماری قلبی وسکته است.

درحالیکه مصرف قرص های فشارخون تجویز شده برای شما بسیار مهم است اما این تنها راه کاهش وکنترل فشارخون نیست. بسیاری ازتحقیقات جدید به آشپزخانه شما برای حل این مشکل اشاره می کنند.

مواد زیر می تواند به شما درکاهش فشارخون کمک کند. برخی ازمواد زیر حاوی کربوهیدرات  زیادی هستند اما اگر آنها را بطور متعادل همراه با پروتئین بسیار کم چرب و سبزیجات مصرف کنید میتوانید آنرا بعنوان یک راه حل در رژیم غذایی دیابت خود قرار دهید:

1-    سیب زمینی

تحقیقات جدید نشان می دهد از آنجائیکه سیب زمینی غنی از پتاسیم است می تواند درکاهش فشارخون و کاهش خطر سکته موثر باشد. دانشمندان دریک تحقیق 1600 بیمار با فشارخون بالا را بررسی کردند. به رژیم غذایی روزانه ی آنها یک سیب زمینی با سایز متوسط افزوده شد،  که حدوداً 600 میلی گرم پتاسیم دارد. نتایج نشان داد که فشارخون سیستولیک این افراد بطور متوسط 5.9میلی مترجیوه و فشارخون دیاستولیک آنها بطور متوسط 3.8میلی متر جیوه کاهش یافت.

رژیم غذایی غنی از پتاسیم می تواند خطر سکته را تا 20 درصد کاهش دهد. علاوه برسیب زمینی ، موز و طالبی یا گرمک منبع خوبی از پتاسیم هستند. یک موز متوسط حدود 420 میلی گرم و یک فنجان طالبی تازه حدود 430 میلی گرم پتاسیم دارد.

2-    ماست

یک فنجان حاوی 170 گرم ماست در روز میتواند خطر افزایش فشارخون را تا 31 درصد کاهش دهد (بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا). اما توجه داشته باشید با افزودن ماست به رژیم غذایی، مقداری کالری روزانه به کالری مصرفی شما اضافه می شود، بهتر است این مقدار را از کالری مجاز خود کم کنید. مطالعات نشان می دهد مصرف روزانه و منظم ماست می تواند تاثیر بسیار خوبی درکاهش خطر فشارخون بالا داشته باشد. از انواع طعم دار ماست که حاوی شکراست، استفاده نکنید.

3-    آب ریشه ترب

بر اساس تحقیق جدیدی که در انجمن قلب آمریکا انجام شد، مصرف روزانه ی یک فنجان آب ریشه ترب می تواند درکاهش فشارخون بسیار موثر باشد(10 میلی متر جیوه فشار خون را کاهش داده واین کاهش  تا 24 ساعت پایدار می ماند).

آب ترب حاوی نیترات تغذیه ای است که به ریلکس شدن و انبساط دیواره ی عروق خونی و بهبود جریان خون کمک می کند. محققین معتقدند مصرف این ماده ی غذایی می تواند راه مطمئن وقابل دسترسی برای کنترل فشارخون باشد. اگر از خوردن آب ترب خوشنود نیستید نگران نباشید یک کاسه  برگ کاهوی سبز تازه به همان مقدار یک فنجان آب  ترب حاوی نیترات  تغذیه ای است.

4-    کاکائوی داغ

اگر یک لیوان کاکائوی داغ به جای قهوه در صبحگاهان مصرف کنید به دلیل وجود فلاونولهای طبیعی موجود درکاکائوعملکردعروق خونی شما بهتر شده وخطر ابتلا به بیماریهای قلبی  درشما کاهش می یابد. تحقیقات نشان داده است که مصرف یک فنجان کاکائو در روز توسط افرادی که به فشارخون بالا مبتلا بودند پس از 8 هفته بطور متوسط 2 تا 3 میلی متر جیوه  فشار خون آنها را کاهش داده است ، اگر چه این کاهش چندان زیاد نیست اما افزودن کاکائو به رژیم تغذیه ای می تواند از سلامت فشار خون شما پشتیبانی کرده و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را در شما کاهش دهد.

5-    انواع لوبیا

مصرف یک فنجان لوبیای پخته وسایر بقولات شامل نخود وعدس می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را درشما کاهش دهد و فشار خون شما را تحت کنترل آورد. این نتیجه  از مقاله ای که در مجله ی Archives of Internal Medicineمنتشر گردید، اقتباس شده است. در این تحقیق مشخص شد که مصرف این مقدار بقولات بصورت پخته یا بخارپز سبب کاهش فشارخون سیستولیک افراد شرکت کننده 4.5میلی  متر جیوه بطور متوسط می شود و این کاهش یک درصد خطر ابتلا به بیماری قلبی را کم  می کند.

 منبع : www.diabeticconnect.com