کاهش وزن و جلوگیری از بی اختیاری ادراری در افراد دیابتی

زنان مبتلا به دیابت که دارای اضافه وزن هستند تنها با کاهش چند کیلوگرم از وزن خود می توانند خطر ابتلا به بی اختیاری ادرار را در خود کاهش دهند.

وجود وزن اضافه به خصوص در ناحیه ی شکم یکی از فاکتورهای بی اختیاری ادرار محسوب می شود. برخی از تحقیقات نشان داده است که کاهش وزن می تواند سبب کاهش خطر بی اختیاری ادراری شود.

دیابت نوع 2 همراه با چاقی یک فاکتور خطر برای بی اختیاری ادراری محسوب می شود. بنابراین کاهش وزن به خصوص در زنان دیابتی می تواند در کنترل ادرار موثر باشد.

در مطالعه ی اخیر زنان دیابتی چاق را در برنامه ی رژیم غذایی و تغییرات فعالیت فیزیکی نام نویسی کردند. این افراد بطور متوسط 7/7 کیلوگرم از وزن خود را در طی یک سال از دست دادند.

ابتلا به بی اختیاری ادراری در زنانی که طی یک سال از وزن خود کاسته بودند نسبت به افرادی که در کاهش وزن موفق نبودند کمتر بود.

در طول یک سال 5/10 درصد از زنان شرکت کننده در برنامه ی رژیم غذایی و ورزش به مشکلات بی اختیاری ادراری مبتلا شده بودند درحالیکه درگروه کنترل 14 درصد افراد به بی اختیاری ادراری مبتلا شده بودند.

به گفته ی دکتر Suzanne phelanاز دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا، کاهش وزن برای زنان دیابتی چاق یا دارای اضافه وزن، روشی برای کاهش خطر ابتلا به بی اختیاری ادراری محسوب می شود.

نتایج این تحقیق در ژورنال Urologyبه چاپ رسید.

به ازاء هر یک کیلوگرم کاهش وزن، 3 درصد از ابتلا به بی اختیاری ادراری در میان زنان شرکت کننده کاسته شد. از سوی دیگر کاهش وزن به زنانی که قبل از شروع تحقیق به بی اختیاری ادراری مبتلا بودند، کمکی نکرد. دکتر phelanمی گوید: ما نمی دانیم که چرا کاهش وزن در پیشگیری از بی اختیاری ادرار موثر است اما بر کاهش این بیماری درمیان افراد مبتلا تأثیر ندارد. شاید یکی از دلایل بدست آمدن این نتیجه تعداد بسیار کم افراد دارای بی اختیاری ادراری در شروع این مطالعه بود.

علت تأثیر کاهش خطر ابتلا به بی اختیاری ادراری با کاهش وزن ممکن است با انجام ورزش یا با کاهش مقدار قند خون مرتبط باشد.

بی اختیاری ادراری یک مشکل بسیار شایع درمیان زنان است (بخصوص به علت زایمان طبیعی) . این مشکل نسبت به سالهای قبل درمیان زنان بیشتر مشاهده می شود که شاید به دلیل افزایش شیوع دیابت و چاقی باشد.

منبع: journal of urology , online jan.19,2012