کاهش نرخ بیماریهای قلبی در افراد مبتلا به دیابت در سوئد

26 آوریل 2017- بر اساس یک تحقیق جدید، تعداد افراد مبتلا به دیابت که دچار بیماریهای قلبی عروقی می‌شوند به شدت در دهه‌ی گذشته کاهش یافته است.

 این مطالعه با شرکت حدود 3 میلیون فرد بزرگسال در کشور سوئد از اواخر دهه‌ی 90 میلادی آغاز شد. نتایج این بررسی ها نشان می دهد که نرخ بروز بیماریهای قلبی عروقی در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 1، با میانگین سنی حدود 35 سال، به میزان 40 درصد و برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با میانگین سنی 65 سال، تا حدود 50 درصد کاهش یافته است. کاهش ابتلا به بیماریهای قلبی در گروه کنترل که به دیابت نوع 1 مبتلا نبودند(با سن مشابه) ده درصد و در گروه شاهد همسان که به دیابت نوع 2 مبتلا نبودند، حدود 30 درصد بود.

آیدین روشنی محقق و سرپرست این تحقیقات گفت: یکی از یافته‌های اصلی این پژوهش اینست که نرخ مرگ‌ ومیر و بروز بیماریهای قلبی عروقی در جامعه هم در گروههای  شاهد و هم در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2، در حال کاهش است.

یکی از یافته‌های متناقض اینست که در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2، نرخ مرگ ‌و میر در مقایسه با گروه کنترل بهبود کمتری یافته است، درحالیکه در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در مقایسه با گروه کنترل، بهبود مشابهی دیده می‌شود.

 این تیم  تحقیقاتی از دانشگاه گوتنبرگ از داده‌های ثبت شده‌ی ملی دیابت، داده‌های ثبت شده در مورد علل مرگ و ثبت نام بیماران در بیمارستان‌ها استفاده کردند، از میان 2.96 میلیون پرونده‌ی سلامت ، محققان پرونده‌ی 37 هزار فرد مبتلا به دیابت نوع 1 و پرونده ی 460 هزار فرد مبتلا به دیابت نوع 2 را بررسی کردند.

روند مثبت مشاهده شده در این مطالعه، به احتمال زیاد به دلیل افزایش استفاده از داروهای قلبی و عروقی پیشگیرانه، پیشرفت در روشهای ترمیم عروق در بیماری آترواسکلروز و بهبود استفاده از ابزارهایی برای نظارت مستمر بر قند خون و همچنین این واقعیت است که مراقبت از دیابت در سوئد به طور کلی بر اساس دستورالعمل های درمانی بخوبی و با تلاشی بی نظیر برای تضمین کیفیت درمان صورت می گیرد.

اگر چه در این مطالعه علت چنین کاهش قابل توجهی تعیین نشده است اما محققان تصور می‌کنند که کنترل بهتر عوامل خطر، آموزش بهتر به بیماران، سیستم ‌های درمانی یکپارچه برای بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن و بهبود مراقبت‌های شخصی دیابت، همگی عوامل موثر در کاهش مرگ‌ ومیر و بیماریهای قلبی عروقی هستند. یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی پزشکی نیوانگلند منتشر گردید.

 منبع و سایت خبر:

New England Journal of Medicine, 2017; 376 (15): 1407 DOI: 10.1056/NEJMoa1608664

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/study-finds-lower-rates-of-heart-disease-for-people-with-diabetes-in-sweden-98679354.html