چگونه یک درمان شخصی شده برای یک فرد مبتلا به دیابت تدوین کنیم؟

22 ژانویه 2019- دیابت می تواند منجر به نابینایی، نارسایی کلیوی، حمله ی قلبی، سکته ی مغزی، قطع عضو و مرگ زودرس شود. به گفته سازمان بهداشت جهانی، دیابت هفتمین علت مرگ در سال 2016 بوده است. اطلس دیابت فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) پیش بینی می کند که اگر اقدامی عاجل صورت نگیرد تا سال 2045، حدود 629 میلیون نفر (در سن 20 تا 79 سالگی) به دیابت مبتلا خواهند شد. فدراسیون بین المللی دیابتهمچنین تخمین زده است که در کشورهای با درآمد بالا حدود 87 تا 91 درصد از افراد مبتلا به دیابت، به دیابت نوع 2، و 7 تا 12 درصد به دیابت نوع 1 مبتلا هستند. با توجه به این واقعیت که دیابت نوع 2 در سراسر جهان در حال افزایش است و اثربخشی درمان های موجود در بین افراد بسیار متفاوت می باشد، دانشمندان به طور فزاینده ای بر روی درمان های هدفمند و شخصی شده تمرکز کرده اند.

پروژه ی RHAPSODY با حمایت مالی اتحادیه اروپا برای بررسی دیابت نوع 2 راه اندازی شده است و محققان معتقدند که این پروژه توانایی متحول نمودن رویکرد پزشکان برای مقابله با این بیماری را دارد. دکترLeif Groop  از دانشگاه لوند در سوئد می گوید:  RHAPSODY شامل "شخصی شدن درمان دیابت" است. او افزود: برای مدت زمانی طولانی است که ما درمانهایی را توصیه می کنیم که برای همه ی افراد به یک اندازه مناسب نیستند.

طب دقیق و شخصی شده

پروژه ی RHAPSODY، همراه با پروژۀ BEAt-DKD که توسط اتحادیه اروپا تامین شده است، دیابت نوع 2 را به پنج زیر گروه تقسیم کرده اند. این تحقیق بر روی یافته های یک مطالعه سوئدی به نامANDIS  که توسط دکتر Groop آغاز شده بود، بنا شد. این گروه بندی، بیماران مبتلا به نوع 2 را به پنج زیر گروه شامل: افراد مبتلا به دیابت اتوایمیون شدید، افرادی با کمبود شدید انسولین ، افراد دارای مقاومت شدید به انسولین و افرادی که به دیابت ملایم و افرادی که به دیابت مرتبط با چاقی یا سن مبتلا هستند، تقسیم می کند.

به لطف چنین طبقه بندی، می توان به کاهش خطر عوارض در این افراد به درستی رسیدگی نمود و بیماران درمان مناسبی را مطابق با نوع دیابت خود دریافت خواهند کرد. به عنوان مثال، در حالی که افراد مبتلا به کمبود انسولین شدید، در معرض خطر ابتلا به مشکلات چشمی هستند، احتمال ابتلا به بیماری کلیوی در افرادی که دارای مقاومت شدید به انسولین هستند، در مقایسه با افراد زیر گروه های دیگر، 5 برابر بیشتر است.

در پروژه ی RHAPSODY دانشمندان همچنین در حال توسعه ی یک ابزار کامپیوتری برای مراقبتهای فردی دیابت هستند. با استفاده از یک نمونه از خون بیمار، سیستم پشتیبانی بالینی قادر به تشخیص زیرگروه بیماری یک فرد خواهد بود و سپس بهترین برنامه ی درمانی را به او پیشنهاد خواهد نمود. در این نوع درمان، خطر عواقب در نظر گرفته می شود و اطمینان حاصل می شود که همه چیز بخوبی انجام شود تا همه چیز تحت کنترل باشد. آزمایش این سیستم کامپیوتری تا آخر سال 2019 در سوئد و فنلاند آغاز خواهد شد.

پروژهRHAPSODY [1]  (ارزیابی خطر و پیشرفت پیش دیابت و دیابت نوع 2 برای ایجاد تغییر در بیماری) همانطور که در وب سایت آن اعلام شده است برای تعریف یک طبقه بندی مولکولی برای دیابت نوع 2  که از تقسیم بندی بیماران حمایت کند، و به طراحی آزمایشات بالینی کمک نماید، آغاز شده است. در آگهی این پروژه توضیح داده شده است که این پروژه تنوع مکانیسم های بروز دیابت و عوارض آن را بررسی و بیومارکرهای جدید (شاخص های قابل اندازه گیری از وضعیت بیولوژیکی یا بیماری) را برای طبقه بندی بیماران شناسایی می کند تا در نهایت به درمان دقیق شخصی شده و روشهای بهتر برای پیشگیری از دیابت دست یابد. دانشمندان این پروژه معتقدند که این امر به بهبود سلامت در اروپا و در سراسر جهان کمک خواهد کرد و بیماران دیابتی بهترین مراقبت از شرایط خاص خود را دریافت می کنند در حالی که هزینه های بهداشت عمومی نیز کاهش می یابد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-01-personalised-diabetes-treatment.html

 



[1]Assessing risk and progression of prediabetes and type 2 diabetes to enable disease modification