پیوند سلولهای بنیادی درمانی برای رتینوپاتی دیابتی در آینده

30 مارس 2017- یک مرد ژاپنی اولین فرد در جهان است که سلولهای بنیادی شخص دیگری را برای درمان رتینوپاتی دیابتی دریافت کرده است، این روش به طور بالقوه می‌تواند درمانی برای رتینوپاتی دیابتی در آینده باشد.

محققان امیدوارند پیوند سلولهای بنیادی مجدداً برنامه‌ریزی شده، به این بیمار که در دهه‌ی ششم زندگی خود است، بتواند از نابینایی او به دلیل دژنراسیون ماکولای ناشی از سن (AMD) جلوگیری کند. AMDمشابه با عوارض چشمی دیابت است که به دلیل رتینوپاتی دیابتی بوجود می‌آید.

در این روش، پزشکان سلولهای پوست یک دهنده را با برنامه‌ریزی مجدد به نوعی از سلولهای شبکیه تغییر شکل داده و آنرا در شبکیه‌ی بیمار قرار دادند.

این کار با استفاده از فناوری iPS-cellانجام شد، این فناوری امکان دستکاری سلولهای بنیادی و تبدیل آنها به نوع متفاوتی از سلولهای مورد نیاز برای درمان یک بیماری خاص را می‌دهد.

شینیا یاماناکا دانشمند برنده‌ی جایزه‌ی نوبل سلول از دانشگاه کیوتو، دانشمند پیشگام در روش iPS-cellاست و این روش را برای این بیمار ژاپنی اجرا کرده است.

او در طی سخنرانی خود در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از عمل اخیر گفت: عمل جراحی به خوبی انجام شده است اما هنوز راهی طولانی تا معرفی این روش به عنوان درمانی برای رتینوپاتی مانده است و ما نیاز به نظارت بر این سلولهای جدید داریم.

 دکتر یاماناکا افزود: ما در نیمه‌ی راه هستیم در حالیکه چندین آزمایش کلینیکی در ایالات متحده با استفاده از سلولهای بنیادی جنینی آغاز شده است، محققان آمریکایی و سایر محققان از کشورهای دیگر بدقت استفاده از iPS-cell را در ژاپن رصد می‌کنند.

اگر استفاده از سلولهای گرفته شده از یک شخص ثالث با موفقیت همراه باشد، راهی مطمئن، سریع و ارزان برای پیوند سلولها به جای استفاده از سلولهای فرد بیمار، در آینده هموار خواهد شد.

محققان در حال نظارت بر سلولهای پیوند شده برای اطمینان از عدم تشکیل تومور یا وخامت بینایی بیمار هستند. یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی New England Journal of Medicineمنتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/pioneering-stem-cell-transplant-could-provide-future-diabetic-retinopathy-treatment-96347701.html