پیش بینی ابتلا به دیابت نوع 2 در نوجوانان سیاه پوست بر اساس متابولیتهای ادرار

5 آوریل 2017- محققان به کشف منحصر به فردی در مورد ادرار نوجوانان چاق سیاه پوست دست یافتند که می‌تواند به پیش بینی ابتلا به دیابت نوع 2 در این افراد کمک کند.

امضاء متابولیکی منحصر به فردی که دانشمندان کشف کرده‌اند، می‌تواند به ابداع تکنیک‌هایی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت در کودکان و بزرگسالان در معرض خطر کمک کند. این یافته‌ها در نشست سالانه‌ی انجمن غدد درون ریز در فلوریدا ارائه شد.

محققان آمریکایی به بررسی 53 مرد جوان آفریقایی آمریکایی، مبتلا به دیابت نوع 2 که بین 8 تا 18 سال سن داشتند، پرداختند. در مجموع 33 نفر از این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا بودند.

محققان با بررسی ادرار افراد شرکت کننده دریافتند که غلظت یک محصول جانبی از سروتونین در گروه مبتلا به  دیابت نوع 2 در مقایسه با افرادیکه به این بیماری مبتلا نبودند، بطور چشمگیری پایین‌تر است. سروتونین یک ماده‌ی شیمیایی است که در بسیاری از اعمال بدن نقش دارد یکی از این اعمال، کنترل رشد سلولهای بتا در پانکراس است.

محقق ارشد این پژوهش دکتر Balikcioglu، استادیار غدد اطفال در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه Duke گفت: عامل اصلی تعیین کننده‌ی ابتلا به دیابت نوع 2 ، چاقی است که موجب مقاومت بدن به تأثیرات انسولین می‌شود، با این حال هنوز هم عده‌ی بسیار زیادی از افراد چاق به انسولین مقاوم نیستند و تنها عده‌ی کمی از آنها به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند.

برای شناسایی افرادیکه درمعرض بیشترین خطر ابتلا به این بیماری هستند، باید شاخص‌های متابولیکی پیش بینی  کننده‌ی ابتلا افراد به مقاومت به انسولین و دیابت را کشف نمود.

 دکتر Balikcioglu توضیح داد این یافته‌ها می‌تواند علت استعداد بیشتر برخی از افراد سیاه پوست دارای اضافه وزن را به دیابت نوع 2 مشخص کند.

 او افزود: سطح پایین سروتونین  یا محصولات جانبی آن می‌تواند ترشح انسولین را کاهش داده و افراد چاق را مستعد مقاومت به انسولین و سپس ابتلا به دیابت نوع 2 نماید.

 محققان همچنین دریافتند که افراد جوان مبتلا به دیابت، دارای مقادیر بالاتری از متابولیت‌های مرتبط با مواد غذایی و تبدیل و تولید انرژی هستند.

منبع: