نوشابه ی قندی وخطر آسیب کلیه ها

اگرعلاقه ی وافری به نوشیدن نوشابه های قندی دارید باید بدانید که این کار خطر بیماری کلیوی را درشما افزایش می دهد.

بر اساس تحقیق جدید ارائه شده مشخص گردید دفع پروتئین در ادرار کارکنان  یک دانشگاه  در ژاپن که روزانه  دو قوطی نوشابه ی قندی می نوشیدند نسبت به کسانیکه  روزانه مقدارکمتری نوشابه می خوردند یا اصلاً نوشابه  نمی نوشیدند بطور چشمگیری بیشتر بوده است. دفع پروتئین در ادرار نشانه ی خطر بیماری کلیوی است که باید درمراحل اولیه مورد توجه قرارگیرد اما می تواند برطرف شود.  علت دفع پروتئین در این تحقیق نوشیدن سودا معرفی نشده است.

در این تحقیق بیش از 12 هزار کارمند دانشگاه برای بررسی سالانه تحت معاینات وآزمایشات کلینیکی قرار گرفتند . از جمله ی این آزمایشات  بررسی وجود پروتئین درادرار بود. نزدیک به یازده درصد از کارمندان که 2 قوطی یا بیشتر نوشابه ی قندی درروز می نوشیدند، به دفع پروتئین در ادرار مبتلا شدند (در طی 3 سال بررسی و پیگیری این افراد). درمقابل 8.4درصد از افرادی که اصلاً نوشابه  نمی خوردند و 9 درصد از کسانیکه تنها یک  قوطی نوشابه در روز می خوردند  دارای دفع پروتئین درادرار بودند.

تحقیقی مرتبط با این موضوع درموشهای صحرایی  نشان داد که مصرف متوسط قند فروکتوز سبب افزایش حساسیت کلیه ها به پروتئینی می شود که تعادل نمک را در بدن تنظیم می نماید. محققین  دانشگاه Case western Reserveمی گویند:این مسئله موجب افزایش  باز جذب نمک توسط سلولهای کلیه می شود واین موضوع نشان می دهد که چرا نوشیدن نوشابه های  قندی با  ابتلا به دیابت  ، چاقی، نارسایی کلیوی و فشار خون مرتبط است.

 نتایج هر دو این تحقیقات در نشست سالانه ی انجمن کلیه در آتلانتا ارائه گردید. نتایجی که در کنگره ها ارائه می شود غالباً نتایج ابتدایی هستند.متخصصین می گویند: یافته های جدید به شواهد قبلی درمورد تأثیرات جانبی و مضرمصرف زیاد نوشابه های قندی افزوده شد.

دکتر Orlando Gutierrezمی گوید: وجود پروتئین  درادرار حاکی ازمشکلاتی بیشتر از نارسایی کلیوی است، درحال حاضر دانشمندان دریافتند که وجود پروتئین در ادرار ممکن است  یک نشانه ی اولیه از وجود بیماری قلبی، سکته یا ایست قلبی باشد. با توجه به نتایج بدست آمده که از یک جمعیت سالم دانشگاهی جمع آوری شده است می توانیم  بگوییم که مشکل  دفع پروتئین مربوط به افراد  سالم نیز می شود و تنها به کسانیکه  دچار اختلالات  کلیوی هستند منحصر نمی گردد.

 به گفته ی دکتر Agarwalمتخصص کلیه از دانشگاه  ایالتی اوهایو: نتایج این تحقیق  نشان می دهد که افراد با عملکرد  نرمال کلیه ها نیز در معرض خطر آسیب بر اثر نوشیدن زیاد نوشابه ها هستند و نوشابه های قندی که حاوی شربت ذرت با فروکتوز زیاد می باشند خطرناک ترین انواع  این نوشیدنیها هستند.

 او اضافه می کند: فروکتوز از گلوکز شیرین تر است و با خوردن آن، حس خوردن  شیرینی ارضاء نمی شود،  همین موضوع  سبب تخریب مسیرهای  مختلف بیشتری نسبت به گلوکز می شود. فروکتوز به جای افزایش مقدار قند خون، سبب تأثیر بر کلیه ها می شود.

 دکتر Agarwalمی گوید: خوردن هیچ مقداری از نوشابه  خالی از خطر نیست یعنی  دارای  آستانه ی مصرف نمی باشد.انجمن قلب آمریکا مصرف تنها  9 قاشق چایخوری شکر برای مردان بالغ ، 5 قاشق چایخوری برای زنان بالغ و تنها 3 قاشق چایخوری  برای کودکان درروز را مجاز می داند، درحالیکه  یک قوطی  12 اونسی نوشابه ی قندی  حاوی 7 قاشق چایخوری شکر است.

 دکتر uribarriمتخصص کلیه می گوید: این یافته ها ارتباط بین مصرف نوشابه های قندی ومشکلات  سلامت  را تأیید  می کنند، او می افزاید : نوشابه های رژیمی نیز می توانند سبب بروز مشکلاتی  برای سلامت  افراد شوند.

خط آخر اینکه  به جای نوشابه  آب بنوشید.

منبع: news.health.com