نظارت مداوم بر قندخون و کاهش قندخون افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در دراز مدت می‌شود

 1 فوریه 2017- برخی از نتایج یک مطالعه‌ی طولانی مدت در آکادمی نظارت مداوم بر قند خون Sahlgrenska، بر روی افراد مبتلا به دیابت نشان می‌دهد که نظارت مداوم بر قندخون این بیماران  در دراز مدت موجب بهبود چشمگیر کنترل قندخون و سلامت کلی آنها  می‌شود.

 دکتر Marcus Lindدانشیار دیابت در گروه پزشکی مولکولی و بالینی این مرکز می‌گوید: این یکی از چندین درمان جدید در دهه‌های اخیر است که به طور قابل توجهی تأثیر کنترل مداوم قند خون را بر بهبود و کنترل دیابت در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نشان می‌دهد.

در مجموع 161 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 در این تحقیق شرکت داشتند که برای کنترل قندخون خود نیاز به تزریقات چندگانه‌ی انسولین در طول روز داشتند. این افراد  بطور تصادفی در گروه استفاده از تجیهزات سنتی( سوراخ کردن انگشتان برای گرفتن خون و آزمایش با گلوکومتر حداقل 4 بار در روز) یا استفاده از یک دستگاه سنجش قندخون مداوم که قند خون را از طریق یک رشته‌ی نازک کار گذاری شده در زیر پوست معده اندازه‌گیری می نمود، انتخاب شدند. این دستگاه دارای یک واحد مجزایی است که در جبیب بیمار قرار می‌گیرد و هر زمان که فرد با افزایش یا کاهش قند خون مواجه می‌شود ارتعاش کرده یا بوق می زند.

 این مطالعه به مدت 16 ماه به طول انجامید و بیماران بیش از یک دوره‌ی 6 ماهه در هر یک از دو گروه حضور  داشتند سپس پس از چهار ماه دوره‌ی شستشو ("washout period") نوع درمان آنها با یکدیگر تعویض گردید.

کاهش قابل توجه قندخون

 سوال اصلی اینست که آیا تفاوت قابل توجهی بین مقدار خون بیماران در این دو حالت مشاهده می‌شود؟ دکتر Lindمی‌گوید: ما شاهد کاهش قابل توجهی در متوسط مقدار قندخون افراد با استفاده  از دستگاه نظارت مداوم بر قندخون بودیم چیزی که نشانگر کاهش قابل توجه عوارض مرتبط با دیابت نوع 1 می‌باشد.

 مقدارمتوسط قندخون بیماران در طی 3 ماه که با اندازه‌گیری درصد هموگلوبین گلیکوزیله(HbA1c) اندازه‌گیری می‌شود به میزان 5 میلی مول درمول کاهش یافته بود، این پیشرفت توجیهی برای دسترسی گسترده‌تر به این نوع درمان است.

 او افزود: مطالعات قبلی بر روی استفاده از  این تکنولوژی در مدت زمان کوتاه متمرکز بودند در حقیقت میانگین قندخون در طول  یک دوره‌ی طولانی نمایانگر تأثیرات این روش و اثرات محافظتی آن است، هنگامیکه مقدار قند در خون افزایش می‌یابد فرایندهای بیوشیمیایی مختلفی آغاز می‌شوند که خطر عوارض ثانویه مانند تخریب اعصاب و عروق را افزایش می‌دهند و در دراز مدت این تأثیرات سبب تخریب شبکیه و آسیب به کلیه ها و قلب می‌شوند، هر چه مقدار قند خون موجود در خون بالاتر باشد این اثرات مضر وسیع‌تر خواهند بود.

 نتایج این مطالعه نشان داد کنترل بهتر قند خون موجب افزایش رضایت بیماران از درمان و رفاه  بیشتر آنها شده است، عواملی که برای پاییندی بیماران و تعهد آنها به ادامه‌ی درمان دراز مدت بسیار مهم هستند اگر کنترل قندخون به راحتی انجام شود و بیمار تجربه‌ی خوبی از درمان خود بدست آورد کیفیت زندگی و رفاه او افزایش می‌یابد که این همان چیزی است که در اکثر دستورالعمل‌های مراقبت از افراد دیابتی بر آن تاکید شده است.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/315599.phpیا ت