فوتوگرافی با نور قرمز می‌تواند به غربالگری بیماریهای چشمی دیابتی کمک کند

3 فوریه 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد در عکسهای تهیه شده از چشم که برای غربالگری بیماریهای چشمی مرتبط با دیابت استفاده می‌شوند، استفاده از طول موج رنگ قرمز مجزا، نشان دهنده‌ی برخی اختلالات در چشم بویژه برای بیماران نژادها و اقلیتهای قومی است و می‌تواند به غربالگری بیماری چشمی دیابت کمک کند. نتایج این مطالعه در شماره‌ی ماه فوریه‌ی مجله‌ی آکادمی بنیایی سنجی آمریکا "Optometry and Vision Science" منتشر گردید.

 بررسی کانال رنگ قرمز(طول موج بلند)، توانایی تشخیص بیماری ادم ماکولای دیابتی که یکی از عوارض چشمی دیابت است و می‌تواند منجر به کوری شود را بهبود می‌بخشد. به گفته‌ی پرفسور  Alhamamiاز دانشکده‌ی بینایی سنجی بلومینگتون در دانشگاه ایندیانا،استفاده از کانال رنگ قرمز در این تصاویر می‌تواند یک مزیت ویژه در تشخیص ادم ماکولا در افراد مبتلا به دیابت در نژادها و اقلیتهای قومی باشد که در آنها رنگدانه‌های طبیعی در پشت چشم، تیره‌تر هستند.

یافته‌های متفاوت درکانال رنگ قرمز و سبز برای غربالگری بیماری چشمی دیابت

 محققان عکس‌های رنگی استاندارد فوندوس بدست آمده از 2047 بیمار بالغ مبتلا به دیابت را آنالیز کردند. 90 درصد از این بیماران از اقلیت‌های قومی و نژادی بغیر از سفید پوستان غیر اسپانیایی بودند، این مطالعه بر روی گروهی از بیماران انجام گردید که اغلب به مراقبتهای چشمی استاندارد دسترسی ندارند. برای تشخیص نشانه‌های اولیه ی عوارض چشمی دیابت، سالانه یکبار معاینه‌ی چشم با مردمک متسع برای بیماران مبتلا به دیابت توصیه می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین عوارض چشمی دیابت، ادم ماکولا( تجمع مایع در شبکیه است) که ناشی از نشت عروق خونی موجود در پشت چشم می‌باشد. این بیماری علت اصلی نابینایی در میان افراد بزرگسال در سن کار است که به بیماریهای چشمی دیابت مبتلا هستند. عکس‌های گرفته شده از چشم این گروه از بیماران ادم ماکولای قابل توجهی را در 148 بیمار آشکار نمود. از میان این افراد، 13 بیمار دارای الگوی "cystoid"در ادم ماکولا بودند که یکی از علل عمده‌ی کاهش شدید دید مرکزی است.

محققان به مقایسه‌ی این یافته ها در فوتوگرافهای فوندوس با نور کامل استاندارد و تصاویر تهیه شده با طول موجهای نور قرمز (طول موج بلندتر) و نور سبز (طول موج کوتاهتر) پرداختند. از میان 13 بیمار با الگوی سیستوئیدی ادم ماکولا در 12 نفر که دارای فوندوسی با رنگ تیره بودند، مشاهده شد.

 نتایج این مقایسه نشان داد تشخیص ادم ماکولای "cystoid"[1]با استفاده از تصاویر تهیه شده با نور قرمز بسیار آسان‌تر است و 100 درصد از نظر تشخیصی با عکسهای تهیه شده با نور کامل استاندارد مطابقت دارد. در این مقایسه 5 مورد از 13 مورد ابتلا به ادم سیستوئیدی ماکولا با تصاویر تهیه شده با کانال نور سبز قابل تشخیص نبودند. در تمام این 5 بیمار دلیل عدم تشخیص ادم سیستوئیدی ماکولا، فوندوس تیره ی بیماران بود. تشخیص کیستهای ماکولا در تصاویر تهیه شده با کانال نور قرمز آسانتر بوده، تعداد آنها قابل تشخیص و ناحیه‌ای که در آن وجود داشتند دو برابر ناحیه ی قابل تشخیص در تصاویر کانال نور سبز بود.

دکتر Alhamamiو نویسندگان دیگر این مقاله می گویند: کیست‌ها ممکن است با روشهای دوربین فوندوس، بویژه زمانی که از نورهایی با طول موج کوتاه استفاده می‌شود، یا بیمار دارای فوندوس تیره‌ای است کمتر از مقدار واقعی تشخیص داده شوند.

 نتایج این تحقیق برای غربالگری ادم ماکولای دیابتی که حدود 21 میلیون نفر در سراسر  جهان به آن مبتلا هستند، بسیار اهمیت دارد. فوتوگرافی فوندوس رنگی مدتهاست که به عنوان روش استاندارد غربالگری چشم دیابتی بکار می‌رود در حالیکه تکنیک‌های جدید نظیر توموگرافی انسجام نوری اطلاعات مفید بیشتری را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد اما ممکن است بخشی از روش غربالگری برای جمعیتهای محروم از جمله اقلیتهای قومی و نژادی نباشد.

 مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که اطلاعات ارائه شده توسط عکسهای شبکیه تهیه شده با کانال نورقرمز  می‌تواند یک مزیت واضح برای جمعیت اقلیت قومی باشد که اکثر آنها دارای چشمانی تیره هستند و نسبت بالاتری از آنها  به بیماریهای چشمی دیابت مبتلا می باشند.

دکتر Alhamamiو همکارانش خاطر نشان کردند که تصاویر کانال نور قرمز همچنین اطلاعات بیشتری درباره ی تخریب لایه های عمقی‌تر شبکیه در اختیار ما قرار می دهد.

منبع و سایت خبر:

Optometry and Vision Science, 2017; 94 (2): 137 DOI: 10.1097/OPX.0000000000001010

www.sciencedaily.com/releases/2017/02/170203151600.htm

 



[1]یک اختلال بدون درد و کاهنده‌ی شدید بینایی با علل متفاوت که به صورت فضاهای متعدد شبیه به کیست در ماکولا ظاهر می‌شود.