فواید مصرف انار برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

اهمیت تغذیه ی متعادل که شامل غذاهای سالم ومصرف مقادیر صحیح از این غذاها بخصوص میوه جات و سبزیجات است درکنترل بیماری دیابت نوع 2 کاملاً به اثبات رسیده است. اما مصرف برخی میوه جات به دلیل تأثیرات محافظتی و فواید آنها نسبت به سایر انواع میوه جات سبب شده است که بر مصرف آنها تاکید بیشتری شود، از جمله ی این  میوه ها انار است که بر مصرف آن به عنوان میوه ای که حتماً باید در رژیم غذایی  دیابتی به آن توجه کرد تأکید شده است.

انار میوه ی بومی ایران است، خوردن این میوه حتی دانه های آن فواید پزشکی زیاد و شناخته شده ای دارد. مصرف انار برای درمان بیماریهایی نظیر: استئو آرتریت ، بیماری قلبی و حتی سرطان  توصیه می شود. اما یکی از فواید جالب این میوه تأثیرآن درمبارزه با عوارض  دیابت است.

 مصرف انار در کاهش کلسترول و کاهش خطر پیشرفت بیماریهای قلبی عروقی موثر است این تأثیرات به دلیل ممانعت از تشکیل پلاک در دیواره ی عروق می باشد. از آنجائیکه بیماری دیابت نوع 2 سبب افزایش خطر تشکیل پلاک درعروق خونی می شود،  قراردادن انار به عنوان بخشی از رژیم غذایی دیابتی راهی برای مقابله با عوارض عروقی دیابت است.

 از سوی دیگر انار از طریق کاهش چشمگیر رادیکالهای آزاد در بدن تأثیرات بیشتری را در مقابله  با دیابت از خود بروز می دهد. در حالیکه سایر میوه جات و سبزیجات نیز سبب کاهش رادیکالهای آزاد می شوند اما انار بدون تغییر میزان قندخون دارای این فواید است. دربیماری دیابت بهبود حساسیت به انسولین راهی برای کنترل بیماری است و انار دارای این خاصیت است. در تحقیقات اخیر ثابت شده است  که مصرف انار سبب  کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شود. فواید مصرف انار به همین خواص محدود نمی شود، تحقیقات نشان داده است که خوردن آب انار در کاهش کبد چرب که دیگر از مشکلاتی است که افراد دیابتی با آن مواجه هستند ، موثر است . عصاره ی گل گیاه انار در افزایش اکسیداسیون  و سوختن اسیدهای چرب درون کبد موثر می باشد.

اما باید به این موضوع توجه شود که اگر چه تأثیرات مضر جانبی مستقیم از مصرف  این میوه مشاهده نشده است اما مصرف این میوه با انواع خاصی از داروها که برای درمان فشار خون و کلسترول بالا استفاده می شود، مداخله می کند.

همانند سایر ساپلیمنت های طبیعی برای مصرف ساپلیمنت انار یا آب  این میوه  باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما از میزان صحیح مصرف این میوه یا مشتقات آن شما را آگاه می کند.

بیماری دیابت بیماریی است که در طول زندگی همراه شما است و شاید افزودن انار به رژیم غذایی شما بتواند تأثیرات مفید زیادی را ایجاد کند . با تغییرات ساده در برنامه ی  روزانه ی زندگی خود می توانید از قلب ، کلیه ها، چشم ها و اندام های انتهایی خود در برابر عوارض ثانویه ی دیابت محافظت کنید.

منبع: diabetes- living.com