زندگی در ارتفاعات بالا می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد

31 ژانویه 2017- به گفته ی محققان اسپانیایی، افرادیکه در ارتفاعات بالاتر زندگی می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سکته هستند.

 محققان دانشگاه Navarra نشان دادند که منطقه‌ی جغرافیایی که افراد در آن زندگی می‌کنند در میزان خطر ابتلا آنها به سندرم متابولیک نقش دارد. سندرم متابولیک اصطلاحی پزشکی برای ترکیبی از قند خون بالا، فشارخون و کلسترول بالا است که منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماریهای قلبی و سکته‌ی مغزی می‌شود.

آمایا لوپز پاسکال یکی از نویسندگان این مقاله و دانشجوی دکترا در دانشگاه Navarra می‌گوید: ما دریافتیم که افرادیکه در ارتفاعاتی بین 457 تا 2297 متر از سطح دریا زندگی می‌کنند دارای خطر کمتری برای ابتلا به سندرم متابولیک نسبت به افرادی هستند که در سطح دریا(صفر تا 121 متر) زندگی می‌کنند. چاقی، سیگار، رفتارهای کم تحرک از جمله عوامل خطر برای ابتلا به سندرم متابولیک می‌باشند، اما تاکنون در مورد عوامل زیست محیطی که خطر ابتلا به سندرم متابولیک را تحت تأثیر قرار می دهند، تحقیقات اندکی انجام شده است.

محققان از داده‌های یک پروژه در اسپانیا استفاده کردند که در آن از افراد شرکت کننده خواسته شده بود تا اطلاعات مربوط به سلامت خود را دو بار در سال از سال 1999 گزارش کنند. بر اساس این داده‌ها محققان ابتلا به سندرم متابولیک را برای افراد شرکت کننده که در ابتدای تحقیق سالم بودند بر اساس زندگی در ارتفاعات دنبال کردند.

 نتایج این آنالیزها نشان داد زندگی در ارتفاعات موجب کاهش احتمال ابتلا به سندرم متابولیک می‌شود این ارتباط حتی پس از آنالیز سابقه‌ی خانوادگی همچنان وجود داشت.

دکتر Gonzalez-Muniesa یکی از نویسندگان ارشد این مقاله می‌گوید: زندگی در ارتفاعات بالا یا قرار گرفتن در محیط هیپوکسیک (کمبود اکسیژن) بطور آزمایشی و شبیه سازی شده، به عملکرد بهتر قلب و ریه‌ها، از دست دادن وزن و بهبود حساسیت افراد به انسولین کمک می‌کند.

او افزود: متاسفانه سندرم متابولیک در سراسر جهان بسیار شایع شده است، تحقیقات ما نشان داد چه عواملی در بروز این سندرم ممکن است نقش داشته باشند. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله‌ی Frontiers in Physiology منتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/living-at-high-altitude-could-reduce-type-2-diabetes-risk-91330237.html