روز جهانی دیابت 2017

 موضوع روز جهانی دیابت در سال 2017 "زنان و دیابت- حق ما برای آیندهیسالم" است. این کمپین اهمیت دسترسی مقرون به صرفه و عادلانه ی همه زنان در معرض خطر دیابت یا مبتلا به دیابت را به داروها و فن آوری های ضروریدیابت، آموزش خودمدیریتی و اطلاعاتمورد نیازبرای دستیابی به نتایج مطلوب دیابت و تقویت ظرفیت آنها برای جلوگیری از نوع 2 دیابت را ترویج خواهد کرد. فدراسیون بین المللی دیابت(IDF) امکانات لازم برای این کمپین را از ماه مه تا سپتامبر به منظور کمک به جامعه ی دیابت و مشارکت گسترده ی سازمانهای برگزار کنندگانWDD برای آمادگی برای روز جهانی دیابت در تاریخ "14 نوامبر" معادل با" 23 آبان"منتشر کرد.

در حال حاضر 199 میلیون زن به دیابت مبتلا هستند و این میزان تا سال 2040 میلادی به 313 میلیون نفر افزایش خواهد یافت. نقش‌های جنسیتی و دینامیکهای قدرت بر آسیب‌پذیری زنان از دیابت، دسترسی به خدمات بهداشتی و رفتار  جستجوگرانه‌ی زنان برای دسترسی به بهداشت و مراقبت تأثیر می گذارد و سبب تشدید تأثیرات دیابت بر زنان می‌شود.

 دیابت نهمین علت مرگ ‌ومیر در میان زنان در سراسر جهان است و سالانه سبب 2.1میلیون مرگ می‌شود. به عنوان یک نتیجه از شرایط  اجتماعی و اقتصادی،‌ دختران و زنان مبتلا به دیابت با موانعی در دسترسی به اقدامات مقرون به صرفه برای پیشگیری از دیابت، تشخیص زود هنگام، درمان و مراقب به ویژه در کشورهای در حال توسعه روبرو هستند. نابرابری ‌های اجتماعی اقتصادی  زنان را در معرض عوامل اصلی  خطر دیابت از جمله رژیم غذایی و تغذیه‌ی نامناسب، عدم فعالیت فیزیکی، مصرف دخانیات و الکل قرار می‌دهد.

دو نفر از هر 5 زن مبتلا به دیابت در سنین باروری قرار دارند که معادل با  بیش از 60 میلیون زن در سراسر جهان است. زنان مبتلا به دیابت با مشکلات بیشتری در باروری و نتایج نامطلوب بارداری روبرو هستند. بدون  برنامه‌ریزی پیش از بارداری، دیابت نوع 1 و 2 می‌تواند منجر به  افزایش قابل توجه مرگ‌ و میر و ناتوانی مادران و کودکان شود.

 تقریباً یک تولد از هر هفت تولد تحت تأثیر دیابت بارداری (GDM) که یک تهدید  شدید و غالباً نادیده گرفته شده برای سلامت مادر و کودک است، قرار می‌گیرد. بسیاری از زنانی که به دیابت بارداری مبتلا هستند عوارض مرتبط با این بیماری که شامل فشار خون بالا، نوزادانی با وزن بیش از وزن نرمال در هنگام تولد و زایمان سخت است را تجربه می‌کنند. تعداد قابل توجهی از زنان مبتلا به GDMهمچنان در ادامه ی زندگی ممکن است به دیابت نوع 2 مبتلا شوند که موجب عوارض و هزینه‌های مراقبتی بیشتر می‌گردد.

محرومیت و تبعیضی که افراد مبتلا به دیابت با آن مواجه هستند، بویژه برای دختران و زنان دو برابر می‌شود که دلیل آن وضعیت سلامت آنها و نابرابر‌ی‌هایی موجود در جوامع  تحت سلطه‌ی مردان است.

 این نابرابر‌ها می‌تواند دختران و زنان را از پیگیری وضعیت بهداشتی خود برای تشخیص دیابت و درمان  آن ناامید می‌کند و مانع از دستیابی به نتایج مثبت بهداشتی برای آنان ‌‌شود.