تغییرات سیستم ایمنی بدن بدلیل تروما در دوران کودکی توضیحی برای ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالی

با توجه به تحقیقات جدید، حوادث تروماتیک دوران کودکی می تواند آسیب پذیری بزرگسالان به برخی بیماریهای خاص را توضیح دهد.

این مطالعه که توسط محققان موسسه روانپزشکی، روانشناسی و علوم اعصابIoPPN)) در کالج کینگز لندن و موسسه ی NIHR Maudsley BRC انجام شد، نشان داد که ترومای دوران کودکی می تواند تغییراتی را در سیستم ایمنی بدن آغاز کند که آسیب پذیری در برابر مشکلات بهداشتی خاص در بزرگسالی از جمله دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و تعدادی از اختلالات روانی را تعیین می نماید.

محققان ترومای دوران کودکی را تجربه هایی نظیر سوء استفاده فیزیکی، عاطفی، جنسی و یا بی توجهی در افراد کمتر از هفده سال تعریف می کنند. مستندات خوبی درباره ی ارتباط بین ترومای دوران کودکی و اختلالات روانی - از جمله افسردگی، اضطراب، جنون و- PTSD   و برخی از مشکلات سلامت جسمی - از جمله آرتروز، بیماری های قلبی، بیماری های ریوی و سرطان وجود دارد.اما تنها اخیرا درباره ی ارتباط بین ترومای عاطفی و سیستم ایمنی بدن تحقیقاتی صورت گرفته است.

مطالعه ی اخیر به شکل یک متا آنالیز از 25 مطالعه که همه ی آنها ارتباط بین تجربیات آسیب زا در دوران کودکی و التهاب در دوران بزرگسالی را بررسی کرده بودند، انجام شد.

نتایج این متاآنالیز نشان داد بالا بودن شدید التهاب در بزرگسالانی که در دوران کودکی خود تروما را تجربه کرده بودند، سبب افزایش خطر ابتلا آنان به دیابت نوع 2 می شود، علاوه بر این محققان دریافتند که انواع مختلف تروما نشانگرهای زیستی را بصورت متفاوتی تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر Valeria Mondelliاز موسسه ی  IoPPnمی گوید: یافته های ما نه تنها به ما در درک بیشتر علت بروز اختلالات روانی یا مشکلات جسمی در دوران بلوغ در افرادی که دارای سابقه ترومای دوران کودکی هستند، کمک می کند، بلکه ابداع استراتژیهایی برای پیشگیری و درمان این افراد را امکان پذیر می کند.

به عنوان مثال، با استفاده از شاخص های التهابی ممکن است بتوان قربانیان ترومای دوران کودکی را که در معرض خطر بالاتر ابتلا به مشکلات سلامت جسمی یا روانی هستند، شناسایی کرد و درمانهای بالقوه ایی را که بتواند التهاب را در این افراد کاهش دهد، آزمایش نمود.با این حال، تحقیقات بیشتری درباره ی  این ارتباط و مکانیسم های مولکولی دخیل در آن باید انجام گردد.

دکترMondelli نتیجه گیری می کند: درک عواقب بیولوژیکی ترومای دوران کودکی ممکن است برای درک چرایی بروز اختلالات جسمی یا روانی به دنبال این تجربیات آسیب زا در بعضی افراد و انعطاف پذیری افراد دیگر در صورت قرار گرفتن در معرض آسیبهای مشابه ، حیاتی باشد. نتایج این مطالعه در Molecular Psychiatryمنتشر شد.

منبع:

 http://www.diabetes.co.uk/news/2015/jun/childhood-trauma-triggers-immune-system-changes-that-could-explain-adult-type-2-diabetes,-study-finds-98876523.html