تغییرات در میکروبیوم دهان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است خطرات ناشی از مشکلات بهداشتی دهان و دندان را افزایش دهد

2 مارس 2017- مطالعه‌ی جدید منتشر شده در PLOS ONE نشان می دهد که قند بالا در بزاق به دلیل بیماریهای متابولیکی نظیر دیابت نوع 2 ممکن است انواع باکتریها در دهان و آنچه انجام می‌دهند را تغییر دهد.

دهان ما مسکن هزاران گونه ی مختلف باکتریایی است، تعداد محدودی از این گونه‌ها در بروز التهاب وعفونت نقش داشته و موجب بروز پوسیدگی دندان می شوند.

 محققان دانشکده‌ی دندانپزشکی دانشگاه هاروارد دریافتند که بین قند بالای موجود در بزاق و تغییر در باکتریهای دهانی از جمله برخی از انواع باکتریهای القا کننده‌ی عفونت، ارتباطی وجود دارد.

 در این مطالعه غلظت گلوکز و تعداد باکتریهای موجود در نمونه‌های بزاقی 8000 کودک کویتی با استفاده ی پروبینگ DNA،  اندازه‌گیری و شمارش گردید.

 در میان این کودکان برخی چاق بوده و یا زمینه‌ی ابتلا به سندرم متابولیک را داشتند و بقیه‌ی افراد به دیابت نوع 2 مبتلا بودند.

علاوه بر نمونه‌های بزاقی، کودکان توسط متخصصان برای پوسیدگی دندان و التهاب لثه (ژنژویت) مورد بررسی قرار گرفتند.

پس از بررسی تمام نتایج، محققان دریافتند تغییرات در شمار گونه‌های باکتریایی در افراد چاق بیش از افرادی با وزن نرمال است. نشانه‌هایی از تنوع باکتریهای مختلف و فرکانس آنها در کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 کشف شد.

 با نگاهی به بهداشت دهان و دندان کودکان، محققین همچنین دریافتند که بالا بودن غلظت گلوکز با نشانه هایی از فرسایش دندان، پوسیدگی دندان و التهاب لثه در ارتباط است.

 برای مثال، درصد دندانهای پوسیده‌ی کسانیکه مقدار گلوکز موجود در بزاق آنها بالا بود، دو برابر  افرادی است که غلظت  گلوکز بزاق آنها کم بود. همچنین قرمزی لثه در افرادی که دارای گلوکز بزاقی بالاتری بودند، بیشتر مشاهده شد که علامتی از ابتلا و آغاز التهاب لثه می‌باشد.

به طور کلی، این یافته‌ها شواهدی را ارائه داده است که بیانگر تغییرات میکروبیوم دهان در میان افرادیست که به دلیل برخی اختلالات متابولیکی دارای مقادیر بیشتری گلوکز در بزاق خود می باشند.

 یک ارتباط خاص بین دیابت نوع 2 و این تغییرات میکروبیومی در دهان وجود دارد اگر چه کمتر واضح است اما نیاز به انجام تحقیقات بیشتری دارد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/mouth-bacterial-changes-in-type-2-diabetes-may-up-risks-of-oral-health-problems-93929287.html