بیماری شدید لثه‌ی شاخصی برای دیابت نوع 2 تشخیص داده نشده

23 فوریه 2017- به گفته‌ی محققان هلندی بیماری شدید لثه‌ی که به عنوان پریودنتیت شناخته می‌شود شاخصی برای دیابت نوع 2 است. یک تیم از محققان دانشگاه آمستردام و دانشگاه VU می‌گویند: دندانپزشکان می توانند نقشی محوری در تشخیص دیابت نوع 2 از طریق غربالگری پریودنتیت ایفاء  کنند، این غربالگری می تواند از بروز عوارض مرتبط با دیابت در بیماران در معرض خطر زیاد ابتلا به دیابت نوع 2 و افرادیکه به پیش دیابت مبتلا هستند، جلوگیری کند.

این یافته‌ها حاصل یک مطالعه‌ی مشاهداتی است و قادر به نتیجه‌گیری هر گونه رابطه‌ی علی و معلولی نیست بلکه تنها بیانگر ارتباط بین بیماری پریودنتیت و دیابت نوع 2 می باشند.

این نتایج حاصل مطالعه‌ ای است که در آن 313 شرکت داشتند، از این افراد 109نفر به هیچ بیماری لثه‌ای مبتلا نبودند، 126 نفر به بیماری لثه‌ای خفیف مبتلا بودند و 78 نفر از افراد شرکت کننده به بیماری پریودنتیت مبتلا بودند.

در گروهی که به بیماری پریودنتیت مبتلا بودند، متوسط مقدار هموگلوبین A1c بالاترین میزان و برابر با 6.3درصد (45 میلی مول بر مول) بود، در گروه مبتلا به بیماری لثه‌ای خفیف متوسط مقدار HbA1c برابر با 6.1 درصد(43 میلی مول برمول) و در افرادیکه  به هیچ بیماری لثه‌ای مبتلا نبودند  متوسط HbA1c برابر با 5.7درصد یا  39 میلی مول بر مول بود.

 یک نفر از هر 5 نفر (18 درصد) در گروه مبتلا به بیماری شدید لثه‌ای به دیابت نوع 2 مبتلا بودند و  از ابتلا خود به این بیماری مطلع نبودند، این آمار در گروه مبتلا به بیماری خفیف لثه‌ای برابر با 10 درصد و در افرادیکه به هیچ بیماری لثه ای مبتلا نبودند، 8.5 درصد بود.

 محققان ابراز داشتند که نتایج این مطالعه، این فرضیه که پریودنتیت شدید می‌تواند نشانه‌ی اولیه ای از ابتلا به دیابت تشخیص داده نشده باشد را تایید می‌کند.

محققان معتقدند مطب‌های دندانپزشکی بویژه با تمرکز بر بیماران مبتلا به پریودنتیت شدید می‌توانند مکانهای مناسبی برای غربالگری افراد مبتلا به پیش دیابت باشند، به این ترتیب تعداد قابل توجهی از موارد جدید مشکوک به دیابت شناسایی خواهند شد.

پرفسور Walmsley، مشاورعلمی دندانپزشکی بریتانیا که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید: در حالیکه ممکن است در آینده غربالگری بیماران مبتلا به پریودنتیت برای بیماری دیابت نوع 2 در مطب‌های دندانپزشکی انجام شود، اما درحال حاضر هیچ پروتکلی برای انجام اینکار وجود ندارد و ما  به بودجه ی کافی برای محل آموزش و ارائه خدمات در این زمینه نیاز داریم.

 یافته‌های این مطالعه در نشریه‌ی BMJ Open Diabetes Research and Care منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/severe-gum-disease-linked-to-undiagnosed-type-2-diabetes-in-new-study-93311235.html