بیماری دیابت نوع 2 و افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد

براساس مطالعه ی گسترده و طولانی مدتی که انجام شده است احتمال ابتلا بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 به سرطان کبد بیش از افراد سالم است.

به گفته ی محققین خطر ابتلا به hepatocellular carcinoma (HCC)در مبتلایان به دیابت نوع 2، دو تا 3 بار بیشتر از افراد سالم است. این نوع سرطان شایع ترین سرطان کبد است با این وجود خطر ابتلا به سرطان کبد در مجموع بسیار کم است.

 نژاد و قومیت می تواند نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد داشته باشد. به گفته ی محققین بر اساس تخمین های انجام شده 26 درصد از موارد ابتلا به سرطان کبد درمیان افراد لاتین تبار شرکت کننده در این تحقیق و 20 درصد موارد درمیان بومیان هاوایی که به دیابت مبتلا بوده اند، مشاهده شده است.

این تخمین در میان نژاد سیاه پوست و ژاپنی- آمریکایی به ترتیب 13 درصد و 12 درصد گزارش گردید (این افراد به دیابت مبتلا بوده اند).درمیان سفید پوستان این میزان 6 درصد است. پرفسور Setiawanاز دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می گوید:بطورکلی اگر شما به دیابت نوع 2 مبتلا باشید خطر ابتلا به سرطان کبد درشما افزایش می یابد.

دکتر Bernsteinمدیر بخش هپاتولوژی بیمارستان دانشگاهی Manhassetمی گوید: هنوز میزان خطر ابتلا به سرطان کبد حتی درمیان مبتلایان به دیابت نوع 2 بطور فوق العاده ای پایین است، اگر چه ابتلا به سرطان کبد نسبتاً نادر است ابتلا به این نوع سرطان در جهان به دلیل عفونت های ویروس هپاتیت و بیماریهای کبدی نظیر سیروز کبدی افزایش یافته است.

تشخیص موارد جدید ابتلابه HCCدرایالات متحده آمریکا درطی 30 سال گذشته 3 برابر شده است واین موارد درمیان افراد سیاه پوست و نژاد لاتین بیشترین مقدار است. درطی این مدت بیماری دیابت نوع 2 بطور چشمگیری افزایش یافته است .

ارتباط بین سرطان کبد ودیابت نوع 2 چیست؟         

دکتر James D'Olimpioانکولوژیست از مرکز سرطان Monterمی گوید: افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است به دلیل مصرف داروهایی باشد که این افراد برای کنترل قند خون خود استفاده می کنند. برخی از داروها ممانعت طبیعی بدن از بروز سرطان را سرکوب می کنند.

 او می افزاید: بروی جعبه ی برخی از داروها علامت هشدار دهنده برای سرطان مثانه وجود دارد. البته نباید این تصور برای سرطان پانکراس یا کبد بسط داده شود. درحال حاضر ارتباط افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس  با دیابت به اثبات رسیده است.

 دکتر D'Olimpioمی گوید: افراد مبتلا به دیابت نوع 2 غالباً به بیماری کبد چرب مبتلا می شوند در چنین مواردی کبد در اداره کردن این مقدار چربی درسلولهایش دچار مشکل می شود و بتدریج دچار التهاب می گردد. چنین وضعیتی موجب تحریک آبشاری ازمشکلات می گردد که شامل سیروز کبدی (یک بیماری مزمن کبدی)، فیبروز(ضخیم شدن واسکاربافت کبد) ودرنهایت سرطان می شود.

 دکتر D'Olimpioمی گوید: بیماری کبد چرب علت شماره ی یک سرطان HCCاست و دیابت نوع 2 سبب افزایش خطر ابتلا به کبد چرب حداقل به میزان دو برابر می شود، اگر شما متعلق به نژادهای آفریقایی آمریکایی یا لاتین هستید این خطر درشما بیشتر است.

او می افزاید: در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 خطر ابتلا به سرطان کبد نسبت به افراد عادی افزایش نمی یابد.

این تحقیق از سال 1993 تا 1996 بروی 170 هزار فرد سیاه پوست، بومیان هاوایی، نژاد ژاپنی – آمریکایی ، لاتین وسفید پوستان بالغ انجام گردید و به مدت 16 سال پیگیری شد. دراین مدت حدود 500 شرکت کننده به سرطان کبد مبتلا شدند. اطلاعاتی درباره ی فاکتورهای خطر نظیر سن، ابتلا به دیابت نوع 2، مصرف الکل، نمایه ی توده بدنی و کشیدن سیگار دراین آنالیزها وارد گردید و آزمایش ویروس هپاتیت C,Bنیز بروی 700 نفر از شرکت کنندگان مبتلا به سرطان کبد و افرادی که به سرطان کبد مبتلا نشدند، انجام گردید.

 در این بررسی ها مشخص گردید کشیدن سیگار و مصرف الکل تغییری درارتباط دیابت و ابتلا به سرطان کبد ایجاد نمی کند.

 در این تحقیق ارتباط علت و معلولی بین ابتلا به دیابت نوع 2 و سرطان کبد به اثبات نرسیده است.

دکترBernsteinدرباره ی تفسیر نتایج این تحقیق هشدار می دهد، او می گوید: این تنها یک مطالعه است که درباره ی تعداد بسیار زیادی از افراد مبتلا به دیابت و ابتلا به سرطان کبد صحبت می کند، هنوز باید تحقیقات زیادی صورت گیرد که وجود این ارتباط کاملاً به اثبات برسد.

دکتر D'Olimpioمی گوید: درحال حاضر افراد برای اطلاع از ابتلا خود به بیماری دیابت باید اقدام کنند اینکار با انجام یک آزمایش ساده امکان پذیر است، عدم آگاهی از ابتلا به این بیماری می تواند تهدیدی بزرگ برای این افراد باشد، قدم بعدی دراین تحقیق بررسی نقش ژنتیک درارتباط دیابت نوع 2 و ابتلا به سرطان کبد است.

منبع : www.newsday.com

مترجم: ماندانا فرخی نیا