بررسی ارتباط ماه تولد با دیابت نوع 1 و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی

11 ژوئن 2015- تحقیقات جدید ارتباط ماه تولد با دیابت نوع 1 را رد می کند، اما نتایج این پژوهش که در مجله the Journal of American Medical Informatics Associationمنتشر شده است ارتباط ماه تولد با سایر بیماریها، از جمله بیماری های قلبی را تایید نموده است.

در این پژوهش از یک الگوریتم ویژه برای بررسی و پالایش بانک اطلاعات پزشکی شهر نیویورک استفاده شد. بر اساس سوابق پزشکی و بررسی مطالعات گذشته، محققان نتیجه گیری نمودند که ماه تولد با افزایش احتمال ابتلا به 55 بیماری مرتبط است اما با بیش از 1600 ارتباط دیگر که در سایر مطالعات به آن اشاره شده بود، هیچ ارتباطی ندارد.

ارتباط ماه تولد با دیابت نوع 1 از جمله مواردی بود کهمحققان آنرا رد کردند، آنها می گویند: هیچ ارتباطی بین ماه تولد افراد و شانس ابتلا آنها به دیابت نوع 1 نیافتند. این موضوع  برخلاف نتیجه ی مطالعه ای است که در سال 2009  انجام  و در مجله ی Diabetes Careمنتشر شده بود، در آن پژوهش به ارتباط  افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع 1 در متولدین فصل بهار در برخی نقاط آمریکا اشاره شده بود اما وجود این ارتباط در تمام مناطق ایالات متحده اثبات نشده بود.

مطالعه ی جدید، بزرگترین پژوهش در زمینه ی ارتباط ماه تولد و خطر ابتلا به بیماریها است که تاکنون انجام شده است، با این حال، پیش از این مجموعه ای از مطالعات کوچکتر در این زمینه انجام شده است ، که نتایج آنها در میان جمعیتهای کوچکتر و اغلب بصورت متفاوت گزارش شده بود. عدم شفافیت در مورد این ارتباط، انگیزه ی محققان دانشگاه کلمبیا برای انجام آزمایشات قطعی و گسترده تر بود.

نویسنده ارشد این پژوهش Nicholas Tatonetti، استادیار انفورماتیک بیومدیکال در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا و موسسه علوم اطلاعات کلمبیا می گوید: این داده ها می تواند به دانشمندان برای کشف عوامل خطر جدید ابتلا به بیماریها کمک کند.

سرپرست نویسندگان این تحقیق دکترMary Regina Bolandافزود: کامپیوترهای پرسرعت و پرونده های الکترونیکی سلامت روند کشفیات ما را تسریع کرده اند، ما در حال تحقیق برای کمک به پزشکان برای حل مشکلات مهم بالینی با استفاده از این اطلاعات ارزشمند هستیم.

افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نگران کننده باشد، زیرا این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند.تحقیقات نشان می دهد احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی در کسانیکه در بهار متولد شده اند بالاتراست،اما به گفته ی دکتر Tatonettiنتایج این پژوهش به آن اندازه که بنظر می رسد، ترسناک نیست و نباید بیش از حد در مورد آن نگران بود چرا که این ارتباط با خطر کلی بیماری رابطه ی معنادار اما اندکی دارد، خطر مربوط به ماه تولددر مقایسه با متغیرهایی که تاثیر بیشتری بر خطر ابتلا به بیماریها دارند نظیر رژیم غذایی و ورزش نسبتا جزئی است.

به عبارت دیگر، در حالیکه محققان با اعتماد به نفس از ارتباط تولد در یک ماه خاص با افزایش خطر ابتلا به بیماری های بخصوص اطمینان دارند اما آنها فکر نمی کنند که این افزایش چندان قابل توجه باشد و می توان آن را به آسانی از طریق رعایت یک رژیم غذایی سالم و شرکت در کلاسهای ورزشی جبران کرد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/jun/no-link-between-type-1-diabetes-and-month-of--birth,-study-suggests,-but-heart-disease-risk-affected-99483463.html