باور نادرست در مورد تأثیر چربیهای اشباع بر گرفتگی سرخرگها

 28 آوریل 2017- در سر مقاله‌ی مجله‌ی British Medical، سه نفر از پزشکان پیشرو و متخصص قلب مجدداً بحث در مورد ارتباط بین چربی، کلسترول و بیماری عروقی کرونر را مطرح کردند. نویسندگان این سر مقاله، دکتر Malhotra، دکتر Redbergو دکتر Meier معتقدند که "مدل مفهومی چربی اشباع تغذیه‌ای، موجب گرفتگی سرخرگ‌ها می‌شود" فقط یک اشتباه واضح است و توصیه به مصرف مواد غذایی کم چرب و کم کلسترول  تنها یک باور نادرست است.

 علاوه بر این، آنها توصیه‌های تغذیه‌ای در دهه‌های اخیر را زیر سوال بردند، در گزارش آنها در BMJتعریف جدیدی برای بیماریهای قلبی آمده است و آنها به تحقیقاتی که نشان می‌دهند مشکلات قلبی پیش از تشکیل پلاک در عروق، به دلیل التهاب و مشکلات مرتبط با انسولین آغاز می‌شود، امتیاز مثبت دادند.

بر اساس این استدلال، گرفتگی سرخرگ‌ها به دلیل تشکیل پلاک که آرتروسکلروز یا تصلب شرایین  نامیده می‌شود، باید به عنوان یک بیماری متابولیکی پیچیده در نظر گرفته شود که روشهای تشخیصی و پیشگیرانه‌ی فعلی در رسیدگی به آن ناتوان هستند.

 با توجه به شواهد مطرح شده از طرف این سه پزشک، روش ارزیابی خطر بیماریهای قلبی بر اساس  اندازه‌گیری میزان کلسترول بر اساس مطالعه‌ی فرامینگهام مغالطه آمیزاست. مطالعه‌ی فرامینگهام باعث شده است که نسلی از پزشکان در حال حاضر باور کنند که بیماری قلبی تنها به دلیل بالا بودن بیش از حد کلسترول بد(LDL) ایجاد می‌شود، اما پژوهشهای در حال ظهور نشان داده‌اند که کلسترول LDLبا بیماریهای قلبی عروقی ارتباطی ندارد.

نویسندگان همچنین به استراتژیهای تجویزی ممکن مانند تغییرات تغذیه‌ای، فعالیت بدنی، ترک سیگار و کاهش استرس اشاره داشتند. در میان تمام استراتژیهای تجویزی، نویسندگان این مقاله تا حد زیادی بر رژیم غذایی و بخصوص کاهش عوامل تغذیه‌ای که سبب مقاومت به انسولین و ترویج التهاب بیش از حد در بدن می‌شوند، تمرکز کردند.

به نظر آنها، رژیم‌های غذایی کم چرب کمکی به کاهش خطر بیماریهای قلبی نمی‌کنند، زیرا مصرف مقادیر بیشتری از چربیهای اشباع با پیشرفت کمتر آترواسکلروز در ارتباط است، درحالیکه مصرف کربوهیدراتها با پیشرفت بیشتر آترواسکلروز ارتباط دارند.

درعوض آنها به فواید رژیم غذایی مدیترانه‌ای اشاره کردند که در آن حدود 40 درصد از چربیها از مواد غذایی مانند سبزیجات، روغن‌های سالم، آجیل و ماهیهای چرب تامین می‌شوند و به کاهش قابل توجه عوارض قلبی و التهاب کمک می‌کنند.

این نتایج بر اساس بازیابی داده‌های خام مطالعه‌ی 40ساله‌ی مینه سوتا، بر روی عروق کرونر که در اواخر سال قبل در مجله‌ی BMJمنتشر گردید و سوالات جدیدی را در مورد مصرف انواع چربیها مطرح نمود، حاصل گردید. کارشناسان همچنین به مطالعاتی اشاره دارند که می‌گویند: جایگزینی کربوهیدراتهای تصفیه شده با غذاهای حاوی مقادیر بالایی چربی سالم، باعث بهبود تعادل کلی کلسترول  و در نتیجه بهبود خطر بیماری قلبی می‌شود. 

نویسندگان نتیجه‌گیری کردند که بسیاری از شواهد نشان می‌دهد که خطرات بیماری قلبی می‌تواند  بطور موثری با مداخلات شیوه‌ی زندگی سالم نظیر فعالیت بدنی بیشتر، داشتن تغذیه‌ی مناسب و رژیم کم کربوهیدرات کاهش یابد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/artery-clogging-saturated-fat-myth-challenged-in-worlds-top-medical-journal-98765670.html