ارتباط آنتی بادیهای GAD و دیابت

 29 اکتبر 2016- برخی افراد دربزرگسالی به دیابت مبتلا می‌شوند، اگر چه به نظر می‌رسد دیابت بزرگسالی از نوع دیابت نوع 2 باشد، با این حال این بیماری در واقع شکل دیررسی از دیابت نوع 1 است. افرادیکه به این نوع از دیابت مبتلا می‌شوند، در خون خود دارای آنتی بادیهای GADهستند، پزشکان می توانند با آزمایش این نوع از آنتی بادیها نوع دیابت این افراد را تشخیص دهند.

آنتی بادی GADچیست؟

آنتی بادیهای GADتولید انسولین را توسط پانکراس از طریق علامت دار کردن این سلولها برای حمله ی سلولهای سیستم ایمنی، متوقف می‌کنند. GADAیا فرم کوتاه آن آنتی بادیهای GAD، اتوآنتی بادیهایی هستند که توسط سیستم ایمنی علیه سلولهای انسولین ساز تولید می شوند و منجر به ابتلا فرد به دیابت می‌شوند.

 نقش طبیعی GAD

GADمخفف glutamic acid decarboxylaseاست، این آنزیم در ساخت یک نوع انتقال دهنده ی عصبی نقش دارد. نوروترانسمیتور‌ها یا انتقال دهنده‌های عصبی در انتقال پیام  در سلولهای عصبی  نقش دارند. GABAیا گاما آمینو بوتیریک اسید یک اسید آمینه است که تأثیر آن کاهش انتقال پیام عصبی است،  GABAبا ممانعت از انتقال پیام عصبی سبب شل شدن عضلات می شود، فقدان GADمنجر به بیماریی می‌شود که به آن سندرم stiff-personیا سندرم شخص سفت گفته می‌شود. GADدر مغز و در پانکراس (محل تولید انسولین)، یافت می‌شود.

چه هنگام GAD، آنتی بادی تولید می‌کند؟

متأسفانه GADمی تواند مانند یک اتوآنتی ژن عمل کند و سبب تحریک سیستم ایمنی برای تولید آنتی بادیهایی برعلیه‌ی سلولهای خودی شود. در این مورد، اتوآنتی بادیهای GAD، سلولهای تولید کننده‌ی انسولین را که درون پانکراس هستند برای حمله علامت گذاری می‌کنند. دیابت نتیجه‌ی حمله‌ی سیستم ایمنی به این سلولهای علامتدار است که برای سیستم ایمنی حکم یک ماده‌ی خارجی که باید نابود شود را دارند. خود ایمنی علت بروز دیابت نوع 1 و سایر انواع دیابت مرتبط با اتوآنتی بادیهای دیگر بغیر از اتوآنتی بادی GADاست.

یافتن آنتی بادی GADروشی برای تشخیص دیابت نوع 1 است زمانی که پزشک در مورد تشخیص دیابت مطمئن نباشد. درحقیقت چنانچه علایم دیابت نوع 1 در بزرگسالی در افراد ظاهر شود، ممکن است بتوان با آزمایش آنتی بادی GADاز تشخیص نوع دیابت مطممئن شد، زیرا دیابت نوع 1 در سنین کودکی و نوجوانی تشخیص داده می شود.

LADAچیست؟

 LADAمخفف دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالی[1] است، این بیماری همچنین می تواند به عنوان "دیابت نوع 1 کند پیشرونده" در نظر گرفته شود. این بیماری معمولاً پس از سن 30 سالگی در فرد بروز می‌کند. تشخیص LADAممکن است به دلیل بروز در بزرگسالی با بیماری دیابت نوع 2 اشتباه شود. در حقیقت این بیماری بیشتر مشابه با دیابت نوع 1 است  و به همین دلیل به آن دیابت نوع 1.5نیز اطلاق می‌شود.

بیمارانی که جواب آزمایش اتوآنتی بادی GADبرای آنها مثبت باشد، به احتمال زیاد به درمان با انسولین نیاز دارند. این افراد معمولاً در طی 6 تا 12 ماه پس از آزمایش مثبت GADA، نیاز به درمان با انسولین خواهند داشت. علایم این بیماری مشابه با دیابت نوع 1 است (تکرر ادرار، تشنگی شدید، گرسنگی غیر معمول، کمبود انرژی، تاری دید) گاهی علائمی نظیر سوزن سوزن شدن یا بی حسی در پاها یا دست که می‌تواند ناشی از پیشرفت بیماری دیابت باشد، مشاهده می گردد. برخی از علایم این بیماری نظیر کاهش وزن غیر معمول، شباهت بیشتری به علایم دیابت نوع 1 دارد.

چگونه آزمایش آنتی بادی GADانجام می‌شود؟

تست آنتی بادیهای GADدرآزمایشگاه انجام می‌شود، نمونه ی خون برای انجام تست تهیه می‌شود، این نمونه ممکن است همزمان برای انجام سایر آزمایشات دیابت نیز استفاده شود. برای گرفتن نمونه‌ی خون، تکنسین با استفاده از یک نیدل معمولا خون را از ورید بازو می‌گیرد.

نتایج آنتی بادی GADبه چه معناست؟

آزمایش آنتی بادی GADدرحقیقت میزان GADAرا در خون اندازه‌ گیری می‌کند:

·        چنانچه نتیجه‌ی این آزمایش برابر یا کمتر از 0.02نانومول در لیتر باشد، تشخیص بیماری دیابت نوع 1 (LADA) محرز می‌گردد.

·        غلظت‌های بالاتر از 0.03نانومول در لیتر نشان دهنده‌ی اختلالات عصبی است.

سایر آزمایشات دیابت

آزمایش آنتی بادیهای GAD، جزو آزمایشات روتین برای افرادیکه مشکوک به ابتلا به دیابت هستند، محسوب نمی‌شود. این آزمایش زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پزشک در مورد ابتلا فرد به بیماری دیابت نوع 1 یا 2 شک داشته باشد، سایر آنتی بادیها نیز در طول این تشخیص آزمایشگاهی آزمایش می شوند:

·        اتوآنتی بادیهای سیتوپلاسمیک سلولهای جزایر (ICA)– این آنتی بادیها موجب حمله به سلولهای تولید کننده‌ی انسولین می‌شوند.

·        اتوآنتی باد‌های مرتبط با انسولینما 2 یا Insulinoma-associated-2 autoantibodies

·        اتوآنتی بادیهای انسولین. انسولین به خودی خود می تواند حمله‌ی سیستم ایمنی را تحریک کند

تست‌های استاندارد برای دیابت معمولاً برای تشخیص دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2 کافی هستند. هردو نوع دیابت از طریق اندازه‌ گیری مقدار قند خون قابل تشخیص می باشند. تصمیم گیری در مورد تشخیص دیابت نوع 1 یا 2 معمولاً بر اساس ویژگیهایی نظیر: سن شروع بیماری، شدت علایم و نیاز به انسولین صورت می‌گیرد.

قند خون از طریق تهیه‌ی نمونه‌ی خونی اندازه‌گیری می‌شود و جواب آزمایش مقدار غلظت قند در خون را در زمان تهیه‌ی نمونه نشان می‌دهد. در حالیکه  تست هموگلوبین A1c، بیانگر متوسط مقدار قندخون در طی 3 ماه گذشته است.

 درچه شرایط دیگری مقدار آنتی بادی GADافزایش می‌یابد؟

تزریق انسولین به منظور کنترل قند خون انجام می‌شود. بیماری خود ایمنی علیه نوروترانسمیتور هدف گرفته شده توسط اتوآنتی بادیهایGAD،موجب بروز یک اختلال به نام سندرم شخص سخت می‌شود. این بیماری یک بیماری غیرمعمول است اما اغلب اوقات در افرادی که به سایر اختلالات خود ایمنی مبتلا هستند، اتفاق می‌افتد، علایم سندرم شخص سفت عبارتند از:

·        سفتی عضلات

·         اسپاسم‌های عضلانی

علایم این بیماری به کندی پیشرفت می‌کند و بیشتر تنه‌ی افراد و البته دست‌ها و پاها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 مقدار آنتی بادی GADدر افراد مبتلا به سندرم شخص سفت بیش از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است دیابت نوع 1 یک بیماری اتوایمیون (خودایمنی) است که باید با تزریق انسولین کنترل گردد، زیرا انسولین بطور طبیعی در بدن این افراد تولید نمی‌شود.

 درمان با انسولین جنبه‌های خود ایمنی ایجاد شده توسط اتوآنتی بادیهای GADرا هدف قرار نمی‌دهد درعوض این نوع درمان تنها مشکلات تولید شده توسط  بیماری خودایمنی را درمان می‌نماید. درمان با انسولین به کنترل قندخون کمک می‌کند. این موضوع از بروز عوارضی مانند بالا بودن قند خون که رگهای خونی را تخریب می‌کند، جلوگیری می‌نماید.

 افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و افراد مبتلا به بیماری LADAباید دیابت خود را با تزریق روزانه‌ی انسولین کنترل کنند. انسولین همچنین برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که در مدت زمان زیادی به این بیماری مبتلا هستند، نیز بکار می‌رود.  در دیابت نوع 2، آنتی بادیهای GAD  به سلولهای تولید کننده‌ی انسولین حمله نمی‌کنند.

منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/313764.php



[1]Latent autoimmune diabetes in adult