آسپرین می تواند از سرطان پستان در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کند

9 ژوئن 2017- تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف دوز پایینی از آسپرین می‌تواند موجب کاهش قابل توجه شانس ابتلا زنان مبتلا به دیابت نوع 2 به سرطان پستان شود.

آسپرین که به راحتی از داروخانه‌ها قابل تهیه می‌باشد و مردم اغلب برای درمان درد و التهاب از آن استفاده می‌کنند، می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. بنابراین به همه ی افراد مبتلا به دیابت  توصیه می‌شود مصرف آسپرین را بدون مشورت با پزشک خود برای اهداف پیشگیرانه مصرف نکنند.

در این مطالعه که با نظارت بر 149 هزار زن مبتلا به دیابت نوع 2 به مدت 14 سال انجام گردید، محققان کشف کردند که شانس ابتلا به سرطان پستان برای افرادی که دوز پایینی از آسپرین (75 تا 165 میلی گرم) را بصورت روزانه مصرف می‌کردند، تا 18 درصد کاهش می یابد.

شانس ابتلا به سرطان پستان برای زنانی که دوز بالایی از آسپرین را مصرف می‌کردند(88.9 میلی گرم در روز)، در مقایسه با کسانیکه هیچ دوزی از این دارو را بطور منظم مصرف نکرده بودند، 47 درصد کمتر بود.

دوز پایین آسپرین اغلب برای کمک به جلوگیری از بیماریهای قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت در برخی کشورها تجویز می‌شود، اما در برخی کشورها مانند بریتانیا، مصرف آسپرین برای جلوگیری از بیماری قلبی معمولا توصیه نمی‌شود زیرا می تواند با افزایش خونریزی همراه شود و خطر سکته‌ی مغزی خونریزی دهنده را افزایش دهد.

محققان گفتند: در مجموع، یافته‌های ما نشان می‌دهد که دوز تجمعی آسپرین بیش از 88.9 میلی گرم در روز، با کاهش خطر سرطان پستان در بیماران دیابتی پس از تنظیم عوامل مخدوش کننده ی بالقوه از جمله سن و همایندی مرضی[1] (comorbidities) همراه است.

 دکتر Kornstein، سردبیر ارشد مجله‌ی سلامت زنان گفت: زنان مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر بیشتری برای سرطان پستان هستند و این نتایج نشان می‌دهد که آسپرین با دوز پایین که بسیاری از زنان برای جلوگیری از بیماریهای قلبی عروقی استفاده می‌کنند، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا  آنان به سرطان پستان کمک کند. محققان افزودند که به مطالعات بیشتری برای تایید این یافته‌ها احتیاج دارند. این تحقیق در مجله‌ی Women's Health منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/aspirin-could-prevent-breast-cancer-in-women-with-type-2-diabetes-92472368.html



[1]حضور یک یا چند بیماری علاوه بر بیماری یا اختلال اولیه