یک مطالعه ی جدید به طور جامع عوامل محیطی مرتبط با چاقی کودکان را معرفی کرد

25ژوئن 2020- چاقی دوره ی کودکی یک تهدید برای سلامتی محسوب می شود و روز به روز در جهان شیوع بیشتری می یابد. چاقی دوره ی کودکی، خطرات بعدی برای انواع چالش های تهدید کننده زندگی از جمله دیابت نوع 2 ، سرطان ، بیماری های قلبی و حتی مشکلات سلامت روان را افزایش می دهد.

یک مطالعه جدید که توسط دانشمندان موسسه بهداشت جهانی بارسلونا (ISGlobal) و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شده است، اولین مطالعه ای است که به طور جامع عوامل زیست محیطی مرتبط با چاقی در دوره ی کودکی را بررسی و معرفی نموده است.

این تحقیقات نشان داد که شاخص توده بدنی بالاتر -یا BMI که تخمینی از چربی بدنی است-، در دوران کودکی با قرار گرفتن در معرض استعمال سیگار - هم در رحم و هم در حین بزرگ شدن - و همچنین آلودگی هوا و خصوصیات خاصی که در برخی مناطق شهری مشاهده می شود، ارتباط دارد. تفاوت در وضعیت اقتصادی اجتماعی، تاثیر معنی داری بر نمایه ی توده ی بدنی نداشت.

این یافته ها به تازگی در Environmental Health Perspectives منتشر شده است.

پرفسور Lida Chatzi، استاد طب پیشگیری از دانشکده پزشکی Keck ازدانشگاه کالیفرنیای جنوبی و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: مردم در طول زندگی خود تنها در معرض یک ماده شیمیایی خاص قرار ندارند، بلکه آنها در معرض مواد شیمیایی متعددی هستند. با توجه به این موضوع، ما در تلاشیم تا کلیه مواجهه های محیطی و تاثیرات آنها را بر سلامت افراد درک کنیم.

پرفسور Chatzi و همكارانش در حال بررسی exposome هستند، که كوششی به منظور تكمیل تحقیقات در مورد ژنوم می باشد. همانطور که بسیاری از مطالعات در مورد ژنوم سعی در روشن شدن چگونگی تأثیر محتوای ژن بر سلامتی دارند، مطالعاتی از جمله این مطالعه، برای روشن شدن چگونگی هرگونه تأثیرات محیطی بر سلامتی انجام می شوند. این رویکرد جدید با یک روش سنتی برای بررسی سلامت جمعیت که در یک تحقیق خاص به یک یا دو عامل محیطی می پردازند، در تضاد است.

محققان، در این مطالعه 173 عامل را مورد بررسی قرار دادند که شامل 77 عامل در دوران بارداری و 96 عامل در دوران کودکی بود. این عوامل شامل آلاینده های هوا، محیط اطراف انسان و دسترسی به فضای سبز، دود دخانیات و آلاینده های شیمیایی مانند فلزات سنگین و سموم دفع آفات بودند.

محققان گروهی متشکل از 1300 کودک 6 تا 11 ساله را از شش کشور اروپایی- فرانسه، یونان، لیتوانی، نروژ، اسپانیا و انگلستان- مورد مطالعه قرار دادند.اطلاعات مربوط به مادران و فرزندانشان از ابتدای بارداری از طریق یک پروژه تحقیقاتی مشترک طولی موسوم به مطالعه ی HELIX[1]،جمع آوری شده بود.

قرار گرفتن در معرض سیگار، آلودگی هوا و عدم ورزش

استعمال دخانیات مادران در دوران بارداری، بارزترین ارتباط را باBMI  بالا در کودکان نشان داد و تنها عاملی در دوران بارداری بود که یک ارتباط معنی دار را با نمایه ی توده ی بدنی بالاتر در کودکی داشت.

علاوه بر این، نمایه ی توده ی بدنی بالا با قرار گرفتن در معرض دود دست دوم ارتباط داشت، میزان قرار گرفتن در معرض دود دست دوم از طریق سطح یک ماده شیمیایی خاص در نمونه های ادرار کودکان اندازه گیری شد.

روی هم رفته، این یافته ها نشان می دهد که ترک سیگار، روشی است که والدین می توانند از سلامت طولانی مدت فرزندان خود محافظت کنند.

پرفسور Chatzi، گفت: این یک پیام کاملاً مهم است. استعمال سیگار مادران در دوران بارداری و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم در سراسر جهان بسیار شایع است.

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، هم در داخل خانه و هم در خارج از خانه، یکی دیگر از عوامل مرتبط با BMI بالاتر بود. از آلاینده های ویژه می توان به دی اکسید نیتروژن که بخشی از دود اگزوز خودروها است و سایر گازهای آزاد شده هنگام احتراق سوخت های فسیلی و همچنین ذرات موجود در جو اشاره کرد.

برخی خصوصیات خاص مناطقی که کودکان در آن زندگی می کردند، همبستگی شدیدی با BMI نشان دادند. BMI برای کودکانی که در مناطق پرجمعیت زندگی می کردند، بالاتر بود.

اما BMI برای کسانی که به مدارسی می رفتند که در مناطقی با تسهیلات بیشتر قرار داشتند- از جمله مشاغل، خدمات اجتماعی ، مؤسسات آموزشی ، رستوران ها و مراکز خرید متراکم تر-، پایین تر بود بنظر می رسد چنین شرایطی موجب انگیزه ای برای پیاده روی در محله می شود و بر کاهش چاقی تاثیر می گذارد.

پرفسور Chatzi، گفت: با داشتن امکانات بیشتر، بچه ها می توانند پیاده روی کنند، دوچرخه خود را سوار شوند و ورزش کنند. شما می توانید بر عکس این موضوع را در مناطقی که امکانات و جاذبه ی کمتری برای پیاده روی دارند و به عنوان بیابانهای غذا توصیف می شوند، مشاهده کنید.

محققان خاطرنشان كردند كه درك بهتر از تاثیر قرار گرفتن در معرض عوامل زیست محیطی می تواند فرصتهایی را برای اقداماتی ایجاد كند كه روند افزایش چاقی كودكی را معكوس می کنند و در نهایت خطرات بلند مدت آن را كاهش می دهند.این یافته ها شواهد دیگری ارائه می دهند که نشان می دهد اصلاح قرار گرفتن در معرض عوامل گوناگون زیست محیطی در اوایل زندگی می تواند خطر چاقی و عوارض ناشی از آن را محدود کند.این مطالعه، پیامدهایی برای سلامتی عمومی دارد، زیرا به شناسایی مواجهه های مربوط به چاقی که می تواند برای پیشگیری و مداخله در اوایل زندگی مهم باشد، کمک می کند

منبع:

Vrijheid, M.,et al. (2020) Early-Life Environmental Exposures and Childhood Obesity: An Exposome-Wide Approach. Environmental Health Perspectives. doi.org/10.1289/EHP5975.

https://www.news-medical.net/news/20200625/New-study-comprehensively-profiles-environmental-factors-linked-to-childhood-obesity.aspx

 



[1]the Human Early Life Exposome (HELIX) study