گزارش علائم شبه آنفلوانزا با رژیم کتو

15مارس 2020- یک مطالعه ی جدید نشان داده است کسانی که رژیم غذایی کتو را شروع می کنند ممکن است علائم خاصی مانند علایم آنفولانزا را در هفته های اول تجربه کنند. نتایج این تحقیق در شماره ی اخیر ژورنال Frontiers in Nutrition منتشر شد.

محققان استرالیایی از دانشگاه تاسمانی دریافتند که در هفت روز اول شروع رژیم کتو، بسیاری از افراد از علائمی شبیه به علایم آنفولانزا شکایت می کنند. این علائم که شامل خستگی، سرگیجه، حالت تهوع، تپش قلب و غیره است، اغلب طی چهار هفته ی اول این رژیم کاهش می یابد.

رژیم کتو چیست؟

رژیم کتوژنیک یا رژیم کتو نوعی رژیم خاص است که توسط افرادی که می خواهند مراقبت وزن خود باشند و کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، اتخاذ می شود. به طور معمول این رژیم حاوی کربوهیدرات کم اما مقادیر زیادی چربی و پروتئین است. این نوع رژیم غذایی میزان قند خون را به شدت کاهش می دهد، که منجر به تشکیل و رهاسازی کتون ها از کبد می گردد. کتون ها بطور معمول توسط بدن برای تولید انرژی مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما در طی رژیم کتو، کتونها به دلیل عدم وجود گلوکز، توسط بدن برای تولید و تامین انرژی مغز استفاده می شوند. جدا از کاهش وزن، ادعا می شود که این رژیم برای چندین بیماری از جمله صرع اثرات مفیدی بهمراه دارد.

افراد مبتلا به دیابت نوع 2، زوال عقل، شرایط روانی و بیماری های عصبی و سرطان نیز از رژیم های کتو برای به دست آوردن مزایای سلامتی استفاده می کنند. محققان می گویند: البته هیچ یک از این ادعاها، مبنای علمی ندارند.

این مطالعه در مورد چه بود؟

به گفته محققان، افرادی که رژیم کتو را آغاز می کنند اغلب از "کتو آنفولانزا" در رسانه های اجتماعی شکایت دارند. محققان سعی کردند مبنای این ادعاها را بررسی کنند. محققان الگوی علائم بیماری کتو آنفولانزا و همچنین مدت زمان و شدت آن را در میان افراد از طریق گزارشات این افراد در انجمن های آنلاین بررسی کردند.

دکتر Emmanuelle Bostock ، از انستیتوی تحقیقات پزشکی Menzies از دانشگاه تاسمانی در استرالیا گفت: تجربه ی این علائم توسط بسیاری از افراد، شواهد وجود عوارض جانبی را به دنبال شروع رژیم کتوژنیک تقویت می کند. این افراد بطور مستقیم این اثرات و عوارض جانبی را تجربه کرده و بسیاری از آنها تصمیم می گیرند این علایم و عوارض را در گروه های آنلاین در شبکه های اجتماعی گزارش و به اشتراک بگذارند.

برای این مطالعه، محققان در گوگل کلمات کلیدی مانند  " keto flu "، " keto-induction "  یا"keto-adaptation"  را جستجو کردند. آنها گزارشات متعددی را یافتند که در آنها کاربران اینترنت تجربیات شخصی خود را در مورد کتو آنفولانزا شرح داده بودند. سپس هر یک از این گزارش ها به صورت دستی طبقه بندی شدند و شدت علائم، دوره زمانی علائم، داروهای احتمالی مصرف شده، مورد بررسی قرار گرفته و ثبت گردید.

دکتر بوستوک گفت: ما به دلیل استفاده ی گسترده از رسانه های اجتماعی برای بحث در مورد موضوعات بهداشتی، بر آنها تمرکز کردیم، و این باعث می شود که از تجربه ی افرادی که درمان مورد نظر را امتحان کرده اند، آگاه شویم. وی افزود: در مطالعه ی حاضر، ما با مسئولیت پذیری و با احترام از پست های آنلاین در حوزه عمومی استفاده کردیم و محتوای آنها را تجزیه و تحلیل نمودیم تا بینش جدیدی در مورد عوارض رژیم کتوژنیک بدست آوریم.

نتایج نشان داد که 75 انجمن یا تالار گفتگوی آنلاین شامل کلمات کلیدی مورد نظر بودند. از این تعداد، 43 تالار معیارهایی که برای گنجانده شدن در این مطالعه که از پیش تعیین شده بود را داشتند. از این تالارهای آنلاین، در کل 448 پست مربوط به کلمات کلیدی یافت شد. این تعداد پست را ، 300 کاربر نوشته بودند. محققان دریافتند که 73 نفر از کاربران بیش از یک گزارش را پست کرده اند و به طور متوسط 3.12 بار در مورد علائم خود مطلب به اشتراک گذاشته بودند. از این 300 کاربر ، 101 نفر تجربیات شخصی خود را در مورد کتو آنفولانزا توضیح دادند. در مجموع 256 علامت از این گزارش ها اقتباس شد که 54 مورد از آنها علائم منحصر به فرد یا مجزایی بودند. برخی از این علائم عبارت بودند از:سردرد آنفولانزا، خستگی، سرگیجه، حالت تهوع، brain fog[1]،کاهش انرژی،احساس ضعف،ناراحتی دستگاه گوارش،تپش قلب یا تغییرات ضربان قلب.

در بررسی دوره زمانی این علائم، محققان خاطرنشان کردند که این علائم معمولاً در هفته ی اول شروع رژیم به بیشترین شدت خود افزایش می یابد و در اکثر افراد پس از طی چهار هفته فروکش می کند. یک طیف زمانی 3 تا 30 روزه برای رفع علائم کتو آنفولانزا وجود داشت.

شدت علائم توسط 60 کاربر در 40 تالار گفتگو گزارش شده بود، و محققان شدت علائم را بصورت زیر طبقه بندی کردند:

•         در بین 15 کاربر خفیف

•         در میان 23 کاربر متوسط

•         در میان 22 کاربر شدید

آنها خاطرنشان كردند كه 121 كاربر از اين تالارهای اينترنتی، در 225 پست مختلف 18 درمان مختلف كتو آنفولانزا را با هم به اشتراک گذاشته بودند.

پیامدهای و دستورالعمل های آینده

محققان نتیجه گیری کردند که یک تصویر "قطعه قطعه" از الگوی علائم و دوره زمانی و شدت کتو آنفولانزا در بین کاربران آنلاین مشاهده می شود. آنها در نتیجه نوشتند: مکالمات کاربران به طور کلی حمایتی بود، و در این مکالمات داروهای ضد "کتو آنفلوآنزا" را با هم به اشتراک می گذاشتند که منعکس کننده ی فرضیه های اثرات فیزیولوژیکیرژیم کتو بود. دکتر بوستاک در پایان گفت: در مجموع، چنین گزارشاتی می توانند یک بیماری یا عوارض جانبی را در کانون توجه قرار دهند و مکمل مشاهدات بالینی و تحقیقات مبتنی بر پرسشنامه ها باشند. ما می توانیم تحقیقاتی به این صورت را مد نظر داشته باشیم تا از همه ی جنبه های مراقبت های بهداشتی بطور مستمر آگاه شویم.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200315/Reports-of-flu-like-symptoms-seen-with-Keto-diet.aspx

 

 



[1]مه مغزی(brain fog) روی بسیاری از فرایندهای ذهنی اثر می‌گذارد، شامل حافظه و تمرکز. مه مغزی می‌تواند علامتی از یک بیماری بوده یا با فاکتورهایی از سبک زندگی ارتباط داشته باشد، مانند استرس یا رژیم غذایی.