کودک و شکر: حتی اولین مواجه ی نوزاد با شکر در دوران بارداری بر سلامت و رشد کودک تاثیر می گذارد

یکی از رایج ترین پرسش هایی که والدین جدید باید بپرسند، این است که با چه موادی باید کودکم را تغذیه کنم؟ معرفی غذا به همان اندازه که برای تغذیه ی فوری کودک اهمیت دارد برای سلامت دراز مدت او بسیار مهم است، اما چند راهکار و راهنمایی برای تغذیه ی صحیح کودکان وجود دارد.
در طی نوزدهمین نشست سالانه ی سمپوزیوم تغذیه و چاقی در دانشگاه هاروارد، یک گروه از کارشناسان یک نکته ی جدید را به فهرست هشدارهای موجود در مورد رژیم غذایی اضافه کردند. در حالی که اکثر والدین از خطراتی که می تواند مصرف بیش از حد شکر برای کودکانشان بوجود آورد، آگاه هستند، اما داده های جدید نشان می دهد که نیاز به کاهش مصرف شکر بسیار زودتر و از زمان بارداری باید آغاز شود.

مراقب باشید که کودکانتان از شروع بارداری در معرض مقادیر زیادی شکر قرار نگیرند

نتایج دو روز ارائه ی مقالات در این نشست سالانه نشان داد که قرار گرفتن جنین در معرض قند اضافه در دوره ی بارداری می تواند علاوه بر افزایش خطر ابتلا به چاقی و مشکلات بهداشتی مرتبط با آن، مانند دیابت و بیماری قلبی، اثرات مضری بر رشد، توسعه و یادگیری کودک داشته باشد.

از آنجایی که نوزادان و کودکان اغلب به صورت غیرعمد در معرض شکر قرار می گیرند، پرفسور Michael Goran، استاد طب اطفال و مدیر بخش دیابت و چاقی در بیمارستان کودکان لس آنجلس در دانشگاه کالیفرنیا، یک اصطلاح جدید برای این موضوع در نظر گرفت و آن "قندهای دست دوم[1]" بود.
همانطور که ما از خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض دود سیگار مطلع هستیم، اکنون نگرانی های بهداشتی مشابهی در مورد قرار گرفتن در معرض قند اضافه برای نوزادی که در رحم مادر در حال رشد است، وجود دارد. مراقبت های معمول تغذیه ای در دوران بارداری رایج است برای مثال عدم مصرف الکل و محدود کردن کافئین، تغذیه ی عاقلانه برای رشد نوزاد، اما پرهیز از پرخوری برای جلوگیری از اضافه وزن بیش از حد، حال باید اجتناب از مصرف شکر را به این لیست اضافه کنیم.
دکتر Goran گفت: او متعهد به گسترش این کلمه("قندهای دست دوم") است تا زنان باردار در هنگام بارداری از مصرف قندهای اضافه یا شیرین کننده های مصنوعی اجتناب کنند تا این مواد مضر به جنین آنها در دوران بارداری و از طریق شیر مادر منتقل نشود. قندی که به این ترتیب در اختیارنوزادان و كودكان قرار می گیرد، آنها را به مصرف كنندگان منفعل(passive consumers) این مواد خالی از مواد مغذی تبدیل می کند.
او می گوید: ما چشم اندازی از کل دوره زندگی را در نظر می گیریم، به این معنی که تحقیقات آزمایشگاه دکتر گوران بر روی ارزیابی تأثیر قرار گرفتن در معرض شکر از همان ابتدای زندگی متمرکز شده است. تحقیقات او و دیگران بر ردیابی اثرات مصرف شکر از حاملگی تا بزرگسالی، تأثیرات منفی شکر را بر سلامت و توسعه ی افراد اثبات کرده است.

4 دلیل برای جلوگیری از قرار گرفتن نوزادان در معرض شکر اضافه و شیرین کننده های مصنوعی

دکتر گوران می گوید: نوزادان و کودکان به دلایل مختلف به تاثیرات منفی قندها و شیرینی های اضافه، آسیب پذیرتر هستند، در میان این دلایل ما به 4 مورد زیر اشاره می کنیم:

· کودکان دارای اولویت ذاتی بیشتری برای شیرینی هستند، به طوری که اگر از آنها بخواهیم از میان خوراکی ها، چیزی را انتخاب کنند آنها بیشتر به دنبال غذاهای شیرین تر می گردند.

· هنگامی که آنها در معرض قندها و شیرینی های اضافی در رحم قرار می گیرید، این ترجیحات ممکن است حتی پس از تولد کودک تقویت شود.

· نوزادان بخوبی قادر به هضم فروکتوز نیستند زیرا آنها آنزیم لازم برای هضم آن را ندارند،به همین دلیل است که به مادران جدید توصیه می شود به نوزادان خود در سال اول زندگی عسل ندهند، و نیز به همین دلیل است که قرار گرفتن در معرض غلظت بالایی از فروکتوز ممکن است بر میکروبیوم روده ی آنها تأثیر منفی داشته باشد، و در طولانی مدت ممکن است خطر ابتلا به بیماری ها مزمن را در آنها افزایش دهد.

· از آنجایی که کودکان در حال رشد هستند، سریع تر گرسنه می شوند و بیشتر از میان وعده ها استفاده می کنند، که ممکن است برای آنها لازم باشد، اما 90٪ از میان وعده ها، حاوی قند های افزوده هستند.

دکتر گورمن و سایر محققان به تأثیرات منفی مصرف شکر و شیرین کننده های مصنوعی در دوران بارداری و اوایل دوران کودکی بر افزایش وزن، و همچنین افت عملکرد آکادمیک و توانایی تحصیلی کودکان اشاره کردند. خبر خوب اینست که خوردن میوه به رشد و توسعه ی نوزاد سالم در دوران بارداری کمک می کند، بنابراین، میوه بهترین میان وعده و بهترین روش برای ارضای تمایل به مصرف مواد قندی و شیرین است و نیاز نوزاد را به مواد قندی مورد نیازش برای رشد سالم تامین می کند. محققان تاکید کردند از آنجاییکه عادات غذایی مادر در دوران بارداری بر ترجیحات غذایی کودک تاثیر می گذارد، مادران باید از مصرف شکر افزوده و شیرین کننده های مصنوعی در طول بارداری و دوره ی شیردهی بمنظور حفظ سلامت دراز مدت کودکان خود صرفنظر کنند.

 همه قندها بصورت مشابهی در بدن متابولیسم  می شوند. بدن بین قند خالص نیشکر، آگاوه، عسل، ملاس، قند قهوه ای یا هر نوع شیرین کننده دیگری تمایزی قائل نمی شود، بنابراین اگر می خواهید به غذای خود شکر اضافه کنید، دست نگه دارید و بجای آن از میوه ها و سبزیجات، استفاده کنید، خوردن مواد قندی ارزش خطراتی مانند ابتلا به دیابت، اضافه وزن و یا بیماری های قلبی را ندارد بنابراین در تصمیم خود تجدید نظر کنید. برای مطالعه ی متن کامل این مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:

منبع:

https://www.endocrineweb.com/news/diabetes/59953-kid-sugar-even-earliest-exposure-impacts-health-development

 



[1]secondhand sugars